به گزارش پارس به نقل از تسنیم، آزادراه افسانه ای دوران جدیدی از حیات خود را سپری می کند، چراکه وزیر جدید راه و شهرسازی با دستی پر اولین بازدیدش را از این پروژه انجام داد. وزیر اسبق کشاورزی، رئیس انجمن حسابداران خبره ایران و بنیانگذار اولین بانک خصوصی ایران-مشاور کنونی وزیر در امور مالی- از جمله افرادی بودند که جمعه گذشته دوشادوش آخوندی از آزادراه تهران-شمال بازدید کردند.

عیسی کلانتری، وزیر اسبق کشاورزی در این بازدید تنها راهکار حل مشکل تاریخی آزادراه مذکور را خاتمه قوم و خویشی دانست که ۱۷ سال اخیر بین وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان به وجود آمده است. وی در جلسه ای با حضور مسئولان بنیاد، پیمانکار چینی، مشاور اتریشی پروژه و… به صراحت اعلام کرد مشکل اصلی تاخیر در ساخت آزادراه بنیاد است و وزارت راه و شهرسازی باید بنیاد را « طلاق» دهد.

دبیر کل کنونی خانه کشاورز برای اثبات عدم توانایی بنیاد نقبی به گذشته زد و گفت: « سال ۸۳ در جلسه بررسی وضعیت آزاد راه با حضور خاتمی و وزیر وقت راه، آقای فروزنده رئیس بنیاد با تاکید بر اینکه پروژه مذکور باید تعیین تکلیف شود، وگرنه تا ۳۰ سال آینده ادامه خواهد یافت گفته بود، می دانم بنیاد مستضعفان توان تکمیل این پروژه را ندارد بنابراین از وزارت راه می خواهیم که ما با تفاهم کرده تا از این پروژه بیرون برویم. »

بنیاد از ضعف وزارتخانه سوءاستفاده کرد

عیسی کلانتری در این باره با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم گفت و گو کرد. وی با تاکید بر این که اگر وزارت راه این کار را راسا بر عهده می گرفت حتما سال های قبل قطعات یک و چهار به بهره برداری رسیده بود، افزود: مشکل اول این پروژه این است که بنیاد به صورت کلی چیزی را گرفته بود، به عبارت دیگر مقرر شد در مقابل ساخت آزادراه زمین بگیرد و کار را انجام دهد.

وی تصریح کرد: یادم است قرارداد اولیه سال ۷۵ اینگونه امضا شد که حدود ۵ هزار هکتار زمین در تهران و شمال به بنیاد واگذار شود و آنها فقط جاده را بسازند. خب نتوانستند کار را انجام دهند، بخشی از زمین ها واگذار شد و به نظرم ضعف وزارت راه عامل اصلی طولانی شدن زمان ساخت بوده که بنیاد از این ضعف استفاده کرده است.

وی ادامه داد: پس از ۱۳ سال پیشرفت فیزیکی کل مجموعه زیر ۲۵ درصد است. فکر می کنم بخش عمده تاخیر مربوط به سوء استفاده بنیاد از ضعف وزارت راه بوده است.

وزیر اسبق کشاورزی در پاسخ به این پرسش که برای این پروژه چه باید کرد، گفت: قطعه یک آزادراه تهران-شمال قطعا باید ساخته شود، این قطعه حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مردم هم انتظار دارند پس از ۱۳ سال این قطعه به بهره برداری برسد.

کلانتری با بیان این که پس از پایان ساخت قطعات یک و چهار، باید برای قطعات ۲ و ۳ بررسی بیشتری انجام شود که نحوه اجرا چگونه باشد، اظهار کرد: قطعاً با بودجه دولتی اجرای این قطعات امکان پذیر نیست. از این رو آخوندی گروهی را مامور بررسی مسائل مالی و حقوقی این پروژه کرده است تا چگونگی ساخت با همکاری بخش خصوصی مشخص شود.

قطعات ۲ و ۳ فکر جدیدی می خواهد

دیبر کل خانه کشاورز در ادامه با اشاره به این که قطعه ۴ تقریبا تمام شده و بالای ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: قطعه یک هم پیشرفت فیزیکی ۴۶ درصدی دارد، چاره ای نیست و باید قطعه یک را به هر وسیله ای تا دو سال آینده به اتمام برسانیم. چینی ها گفته اند اگر ۲۶۲ میلیون دلار باقیمانده را تخصیص دهند تعهد می دهند حداکثر بین ۱۸ تا ۲۴ ماه این قطعه را تمام کنند.

کلانتری با بیان این که برای ساخت قطعات ۲ و ۳ باید فکر جدیدی شود، افزود: وزارت راه باید بنیاد را در این قطعات کنار بگذارد و از ظرفیت های بخش خصوصی داخلی و خارجی استفاده کند، چراکه با روش گذشته قطعات ۲ و ۳ تا ۵۰ سال آینده هم ساخته نمی شوند و به هیچ وجه نباید اشتباه گذشته تکرار شود.

وی با تاکید بر این که دولت باید براین این بخش فکری کند، اظهار کرد: ساخت قطعات ۲ و ۳ توسط بنیاد امکان پذیر نیست و ممکن است ۵۰ سال طول بکشد. چند سال پیش که به ژاپن سفر کردم از یک پروژه راهسازی ۴۰ کیلومتری که توکیو را از زیر دریا به دو جزیره می رساند بازدید کردم. این اتوبان ۸ بانده کلا در مدت ۳ سال اجرا شده بود. این در حالی است که ما بعد از ۱۳ سال یکی از قطعات آزادراه تهران-شمال را نصفه و نیمه به بهره برداری رسانده ایم.

وی با اشاره به این که پروژه مذکور باید سال ۸۱ تمام می شد، بیان کرد: الان سال ۹۲ است و قطعه یک ۴۶ درصد پیشرفت دارد و کل پروژه کمتر از ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

شبه دولتی ها به کارفرما زور می گویند

وزیر اسبق کشاورزی در خصوص حضور قرارگاه خاتم الانبیاء در آزادراه تهران-شمال گفت: اگر قرارداد امضا شده بین وزارت راه و قرارگاه مانند قرارداد بنیاد باشد ۵۰ سال دیگر آزادراه ساخته نمی شود و امکانات می گیرند و آزادراه را نمی سازند.

کلانتری با بیان این که نباید پیمانکار مدعی کارفرما باشد، تصریح کرد: پیمانکاران شبه دولتی به کارفرما زور می گویند و کارفرما هم زورش نمی رسد و پروژه نیمه تمام می ماند. تکلیف این نوع برخوردارها باید روشن شود. به نظرم باید کنسرسیوم بخش خصوصی باشد که بتواند بیاید و تعهد بدهد و دولت هم به تعهدات پایبند باشد.

وی با تاکید بر این که باید این نوع پیمانکاری و واگذاری ها تمام شود، افزود: دولت باید از پیمانکار تعهد بگیرد. اگر دولت و پیمانکار به تعهدات خود عمل نکنند نتیجه این می شود که پس از ۱۷ سال فقط یک قطعه آزادراه تهران شمال به بهره برداری رسیده است.

وی با بیان این که در این پروسه مردم چه گناهی کرده اند، خاطرنشان کرد: تمام پول ها که در آزادراه تهران-شمال هزینه شده چه به بهره برداری رسیده چه نرسیده ملت به نوعی با تورم هزینه آنرا می پردازند. برآیند پروژه های عمرانی که به نتیجه نمی رسد تورم است. خسارت تورم را هم ملت می پردازند.

دبیر کل خانه کشاورز یادآور شد: منابع نفتی در پروژه ها هزینه می شود، اما با این حال پروژه ها به نتیجه نمی رسد و فقط پیمانکار منتفع می شود. اما این وسط تکلیف مردم چیست. تورم سطح زندگی مردم را پایین آورده است. همین پروژه ها هستند که تورم را بخشی بالا می برند. نقدینگی این گونه هزینه می شود و به بهره برداری نمی رسد و نتیجه آن تورم است.

وعده های دروغ

کلانتری در پاسخ به این پرسش که آیا می توان امیدوار بود تا ۴ سال آینده قطعات ۲ و ۳ به بهره برداری می رسد، گفت: این کار امکان پذیر نیست. اصلا نباید درباره ساخت ۴ ساله قطعات ۲ و ۳ صحبت کرد. قطعه ۲ و ۳ دست نخورده است. اگر تا دو سال آینده بتوانند قطعه یک و چهار را به بهره برداری درست و کامل برسانند و یک بخشی بین قطعه یک و ۴ مقداری بهسازی شود خیلی کار بزرگی انجام شده است.

وی بیان کرد: حتی نباید درباره ساخت قطعات ۲ و ۳ در ۸ سال نیز با توجه به شرایط نقدینگی و بودجه دولت سخن گفت. مگر این که بخش خصوصی ظرف ۸ سال آینده از محل درآمد قطعه یک و چهار، قطعات ۲ و ۳ را بسازد.

به گفته دبیر کل خانه کشاورز، آنچه مسلم است به هیچ وجه قطعات ۲ و ۳ در ۴ سال قابل ساخت نیست و هر کس بگوید من می سازم قطعا دروغ می گوید.

کلانتری در پاسخ به این پرسش که با توجه به همراهی با وزیر راه و شهرسازی در بازدید از آزادراه تهران-شمال آیا سمتی در وزارتخانه به شما پیشنهاد شده است، گفت: خیر، بنده فقط به دلیل سابقه کار در محیط زیست و وزارت راه و این که در دوران ریاست جمهوری خاتمی به عنوان مشاور خرم وزیر وقت راه وترابری در پروژه ها بودم، از سوی آخوندی وزیر راه و شهرسازی برای بازدید از این پروژه دعوت شدم.