به گزارش پارس ، به نقل ازایسنا محمدجواد لاریجانی با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری و تشریح شاخصه های خط مشی نرمش قهرمانانه در دهه چهارم انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا واژه نرمش قهرمانانه طی ۲۴ ساعت بازتاب های گسترده ای داشته است؟ گفت: این امر نشان می دهد که این واژه درست، به جا و در زمان خود از سوی رهبر فرزانه انقلاب انتخاب شده است. برداشت من این است که نرمش قهرمانانه مطالبه رهبری است برای این که دیپلماسی نظام اکنون باید در طراز قدرتمندی و جایگاهش باشد.

وی تصریح کرد: این واژه از باب فشار و اضطرار نیست بلکه مقام معظم رهبری ناظر بر پیشرفت کشور فکر می کنند وضعیت ما با گذشته متفاوت است و از لحاظ قدرتمند شدن تحول پیدا کرده ایم. اکنون از قدرت های ما پرده برداری شده است؛ لذا دیپلماسی ما باید متناسب با آن پیچیدگی و تحرک خود را داشته باشد. این واژه مطالبه رهبری برای افق جدید به منظور پیشبرد اهداف نظام است و ترکیب این واژه داهیانه است.

وی افزود: یکی از پایه های مهم بصیرت سیاسی این است که ما شرایط خود را درست بفهیم یعنی خود را نه کوچکتر از آن که هستیم بدانیم و فرصت ها را از دست دهیم و نه لقمه هایی برداریم که نتوانیم هضم کنیم.

این کارشناس ارشد مسائل راهبردی ادامه داد: بعضی ها برای فهم وضعیت به سایت های خبری مراجعه می کنند در حالی که برخی اطلاعات فقط حالت اطلاع نمایی و ژست اطلاعات دارند اما در واقع ضد اطلاعات و آگاهی هستند؛ لذا فرد فرض می کند که حقایق را می داند اما سرش کلاه می رود.

وی افزود: در دنیای امروز که دسترسی به شبکه ها فقط احساس مطلع بودن را القا می کند باید خط طراز داشته باشیم که به نظر بنده این خط طراز و ملاک انقلاب اسلامی است. ملت ما سی و چند سال پیش تجربه ای را آغاز کردند که با انقلاب کلید خورد و بنای یک نظام جامع مدنی سیاسی بر اساس اسلام گذاشته شد.

وی افزود: در داخل کشور ما بزرگترین دموکراسی خاورمیانه و پیشرفته ترین کشور منطقه را انقلاب اسلامی به ما هدیه کرد و این تجربه شگفت انگیزی است، چیزی که غرب منتظر بود که ما یک کشور تو سری خور باشیم و نمی دانستند که اصلا دموکراسی در ایران به چه معناست.

لاریجانی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری اخیر گفت: یکی از خدمات بزرگ صداوسیما در این انتخابات این بود که پرده برداری کرد و دموکراسی موجود در کشور را که غرب از آن می ترسید نشان داد. با این انتخابات کشورهای منطقه نیز دیدند که چه ساختار مدنی عظیمی در کشور ما شکل گرفته و تبدیل به واقعیتی اجتماعی شده است، واقعیت اجتماعی چیزی نیست که بتوان روی کاغذ نشان داد بلکه نوعی تطور است.

وی ادامه داد: اثرات انقلاب اسلامی در منطقه نیز به گونه ای است که اولین و مهمترین علامت نهضت های اسلامی است که امروز غوغا می کنند. نهضت انقلاب و حکومت ناشی از انقلاب بحث های جدایی هستند و هر کدام نوعی واقعیت اجتماعی محسوب می شوند مثلا در مصر انقلاب با مشکل روبه رو شد اما نهضت غوغا کرد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در برهم زدن معادلات منطقه داشته است و این تاثیرگذاری، نشان دهنده قدرت عظیم کشورمان در منطقه است و تاثیرگذاری آن بر سوریه خود دلیلی بر صحت این ادعاست.

لاریجانی خاطرنشان کرد: شعار مطرح شده یک شعار ریشه دار است چرا که در سال ۶۷ که بنده مسئول تهیه پیش نویس نطق رهبری بودم، ایشان این شعار را بسیار پسندیدند بنابراین باید ژست و نمای ما در دنیا همین باشد.

وی اظهار کرد: با این تراز ما در اوج توانمندی هستیم و نرمش قهرمانانه باید به گونه ای باشد که دیپلماسی ما تیز عمل کند، همانگونه که در امر ساختار سیاسی داخلی در ارتباط با انتخابات این موضوع را ثابت کردیم و دشمنان ما متوجه شدند که در مورد ملت ما اشتباه کرده اند.

وی تصریح کرد: نرمش قهرمانانه مطالبه مقام معظم رهبری است؛ بنابراین ضرورت دارد مسوولین در این زمینه آمادگی کسب کنند؛ چراکه کلماتی که مقام معظم رهبری در بیانات شان بکار بردند، بخشی از دیپلماسی داهیانه ای است که حرکات و کلماتش حکایت از تعاملی دارد که مورد نیاز است و این تعامل و نرمش حاوی قهر، اخم، خنده و صحبت است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که شاخص های نرمش قهرمانانه در این مقطع چیست؟ ، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در مکان مناسبی شعار نرمش قهرمانانه را مطرح کردند؛ چراکه سپاه پاسداران نماد قوت نظام و خاری در چشم دشمنان ما است؛ بنابراین امروز زمان این است که دیپلماسی ما در شان موقعیت مان باشد.

وی افزود: آمریکا در منطقه هم مسایل را بد فهمید و هم بد شکست خورد که هردوی این دو وجود دارد؛ چراکه فهمیدن، خود یک نقطه قوت است اما ایران اسلامی هم درست فهمید و هم خط موفقی را دنبال کرد.

وی ادامه داد: توانمندی ما یک واقعیت است. ما در سطح داخلی با ماهیت دموکراسی و نظام اسلامی و همینطور نقش موثری در مسائل منطقه داریم؛ بنابراین مطالبه رهبری از موضع قدرت است و لذا ادبیات ما متناسب با شان ما در جهان است.

لاریجانی یکی از شاخص های نرمش قهرمانانه را ادبیات فاخر دانست و گفت: دیپلماسی ما باید دارای ادبیات فاخر باشد، و این به گونه ای است که دیپلمات های ما حرف های سنگین و بی ارزش بکار نمی برند، البته این نیاز به تمرین و ممارست دارد.

وی حق مداری و شجاعت در بیان مطالب را شاخص دیگر نرمش قهرمانانه دانست و افزود: انتظار این است که دیپلماسی ما شجاعت بیان حق را داشته باشد و ضمنا ظلم ستیز نیز باشد.

وی داشتن استراتژی را از دیگر شاخص های نرمش قهرمانانه خواند و گفت: داشتن استراتژی به معنی این است که بدانیم چه می خواهیم و چه کار قصد داریم بکنیم، این نیازمند این است که از قبل اهداف مان را تعیین کنیم. باید در یک چارچوب استراتژیک حرکت کنیم و برای ساده ترین مذاکره ها از پیش نقشه داشته باشیم و به صورت پیچیده عمل کنیم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ادامه داد: پیشبرد اهداف نظام مسئله ای کلیدی است که در این راستا واقع بینی کلمه ای است که با هم سویی تعبیر شده که این کلمه گاهی بعد معنا شده است و ما باید در صحنه جهانی احساس فهم پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: در دنیا دهکده های کوچکی وجود دارند که با آمدن اینترنت از هم جدا شده و افراد با وجود نزدیکی به هم فرسنگ ها از هم فاصله گرفته اند. واقع بینانه این است که ما باید شان خود را فهمیده و نقطه قوت، ضعف، عزت و خط طراز خود را بدانیم.

وی با اشاره به معنی کلمه تجربه گفت: تجربه کلمه دقیقی است که در پدیده های اجتماعی مسئله مهمی به شمار می رود و این تجربه که حکایت از یک روند متکامل دارد بنای یک نظام جامع سیاسی- مدنی براساس اسلام است.

لاریجانی با تاکید بر مهم بودن پایه فکری در جامعه گفت: این پایه فکری از سه عنصر تشکیل شده است؛ در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که این پایه فکری ناشی از این است که اسلام دین زنده است و در همه زمان ها پایه اقدام و عمل بوده است. نکته دیگر این است که اسلام دین جامع بوده و در تعامل بخش خصوصی و عمومی است و در آخر، اسلام دین جهانی است که سیاه و سفید عرب و عجم در آن جای ندارد.

وی اظهار کرد: این سه عنصر ذکر شده پایه تجربه است و از یک منبع تفکر عظیمی نشات گرفته که بسیار هم موفق بوده است. هدف غرب نظام فاسد سکولار دیکتاتور است که در فتنه ۸۸ نیز طرح مورد نظر آن ها این بود که با سرکار آمدن یک سکولار دیکتاتور، ایران را که به عنوان یک کشور دموکراتیک در منطقه شمرده می شد زمین بزنند؛ چراکه ایران در عرض سه دهه قوی ترین، پیشرفته ترین کشور منطقه به شمار رفته است.

وی ادامه داد: دیپلمات ما نماینده این تجربه و تحرک است و دشمنان ما دشمنان این تجربه اند، آنان دشمنان شخصی نیستند و مشکل اساسی آن ها رییس جمهور خادم ملت است نه نام رییس جمهور و آنان با این جریان فکری مخالفند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به عبارت نرمش قهرمانانه گفت: این نرمش مطالبه امروز رهبری است نه از باب اضطرار، شان ما ایجاب می کند که ارتقا پیدا کنیم که این اصطلاح بسیار زیبا بوده و دیدی از نمای کلی است.

وی ادامه داد: چهره آمریکا جنگ افروزی، فقر و فساد است در حالی که ما با تمام این ها مخالفیم و در مقابل تجاوز ایستاده و خواهان آن هستیم که پرچم عزت را در دنیا بالا برده و این در حالی است که پرچم آمریکا با فساد همراه بوده است.

وی ادامه داد: ما در مشی خود نباید تابع مد باشیم؛ چرا که مد ملاک فکر نیست و باید ملاک ما حق مداری باشد، یکی از خطراتی که ما را تهدید می کند این است که افراد مد را معیار خود قرار داده اند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه اظهار کرد: ما باید چهره خود را در دنیا بازسازی کرده و از آن پرده برداریم و پیام خود را در سخنان، ادبیات، مواضع و تحرکات نشان دهیم؛ چراکه هر کدام از موارد ذکر شده یک فرصت به شمار می رود.