به گزارش پارس به نقل از مهر، روز گذشته کشتی هندی که در یک ماه گذشته به علت ایجادآلودگی نفتی توسط سازمان بنادر و دریانوردی دربندرعباس توقیف فنی شده بود پس از سپردن ضمانت نامه رفع توقیف و آزاد شد.

براین اساس سیدعلی استیری در گفتگو با مهر در خصوص آخرین وضعیت نفتکش هندی در خلیج فارس، گفته بود: آلوده شدن خلیج فارس از سوی نفتکش هندی برای ما محرز است و مستندات آن هم موجود است و براساس قوانین و مقررات، باید بیمه کشتی نامه ای را به سازمان بنادر و دریانوردی ارسال کند تا کشتی اجازه خروج از آب های ایران را داشته باشد اما به دلایل نامعلومی، طرف هندی تعلل می کند.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه مشابه این اتفاق ده ها بار در جهان رخ داده است، افزوده بود: متاسفانه طرف هندی این موضوع را سیاسی کرد و ما بسیار از این امر متعجب هستیم زیرا فقط کافی است که بیمه کشتی، نامه تضمین مالی را براساس عرف بین المللی به ایران ارسال کند.

استیری گفته بود: در حال حاضر تمامی ارگان های مرتبط با این موضوع، مشغول جمع آوری اطلاعات در خصوص میزان آلودگی در خلیج فارس هستند که پس از بررسی، اطلاعات و میزان خسارت اعلام می شود که این امر هم پس از آزادسازی کشتی هندی انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان هندی، اجازه ورود مسئول بیمه نفتکش را نمی دهد، بیان کرده بود: از نظر ما کشتی با ارایه تضمین مالی می تواند برود و ایران دلیل دیگری برای عدم اجازه خروج کشتی ندارد.