به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد: « محمود حجتی» در حالی به عنوان وزیر جدید جهاد کشاورزی آغاز به کار می کند که برخی از کارشناسان امیدوارند با تغییر مدیریت، مشکلات کنونی بخش کشاورزی برطرف شود. به اعتقاد برخی از صاحبنظران، تامین و ارتقای امنیت غذایی و نیل به خودکفایی در تولید محصولات اساسی و حذف واردات، حفاظت و صیانت پایدار از منابع پایه با تاکید بر مهار بحران آب در دشت ها از جمله چالش های فراروی بخش کشاورزی است.
همچنین واردات بی رویه همواره مشکل اصلی بخش کشاورزی بوده که به گفته کارشناسان آسیب های جدی را به کشاورزان و تولید داخلی وارد کرده است. از سوی دیگر، کاهش سطح آب سفره های زیرزمینی و بیلان منفی آنها در طول سال های اخیر، یکی از مسائلی است که بسیاری از کارشناسان آب و کشاورزی بر آن تاکید دارند و معتقدند که آب مهم ترین مساله ای است که باید در توسعه همه صنایع کشور به آن توجه کرد.
محمود حجتی هم در برنامه پیشنهادی اش به مجلس به ضرورت توجه به کاهش مصرف آب و بهینه سازی آن در بخش کشاورزی اشاره کرده و گفته است: تولیدات کشاورزی باید براساس منابع آبی مدیریت شود. وی همچنین اعلام کرد: باید از منابع خاک و آب در کشور حمایت شود و توسعه سیستم های آبیاری نوین و مدیریت آب در بخش کشاورزی مورد توجه قرار گیرد.
مشکل تامین نهاده ها برای کشت پاییز
عیسی کلانتری، وزیر کشاورزی در دولت سازندگی نیز به موضوع کاهش بهره وری منابع آب کشاورزی به عنوان نخستین مشکل اساسی در این حوزه اشاره می کند و به « دنیای اقتصاد» می گوید: حجتی باید مدیریت منابع آب را در اولویت برنامه های خود قرار دهد.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون بیلان منفی سفره های زیرزمینی ۱۱میلیارد مترمکعب است، افزود: این مشکل موجب شده است که هر روز زمین های بیشتری از زیر کشت خارج شوند و خاک بسیاری از زمین ها نیز شور شود.
کلانتری با بیان اینکه در صورت ادامه این روند تولید محصولات کشاورزی با کاهش شدید مواجه خواهد شد، تاکید کرد: برای رفع این مشکل دولت باید برنامه طولانی مدتی را تدوین کند و سرمایه گذاری ها در این بخش را نیز افزایش دهد.
وزیر اسبق کشاورزی همچنین گفت: اما در نخستین کار اجرایی وزیر جدید باید تلاش ها برای تامین نهاده های کشت پاییزه باشد.
به گفته کلانتری، دولت دهم هیچ اقدامی در این زمینه نکرده است و برای کشت پاییزه نهاده ها تهیه نشده است. وی افزایش سرمایه گذاری در بخش ماشین آلات و تجهیزات را از دیگر ضرورت های بخش کشاورزی ایران برشمرد.
خودکفایی در دستور کار وزیر باشد
در همین مورد، احمد جباری، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز به ضرورت رسیدن به خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی اشاره کرد و به « خانه ملت» گفت: حجتی تجربه های خوبی در این زمینه دارد. به گفته جباری، در زمان خدمت حجتی در بخش کشاورزی در سال ۱۳۷۹ شاهد بهبود تراز تجاری و همچنین رسیدن به خودکفایی در تولید گندم بودیم.
نماینده مردم بندرلنگه، بستک و پارسیان با تاکید بر اینکه وزیر جهاد کشاورزی رسیدن به خودکفایی در تولید تمام کالاها و محصولات اساسی مردم را در دستور کار خود دارد، تصریح کرد: همچنین بخش کشاورزی وظیفه خطیر تامین امنیت غذایی مردم و کشور را برعهده دارد و بی توجهی به امنیت غذایی تبعات بسیاری برای کشور در پی دارد که به طور مثال می توان به بالا رفتن هزینه درمان اشاره کرد.
وی ادامه داد: در برنامه های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی توجه ویژه به بحث امنیت غذایی به خوبی مشهود است و این خود نقطه قوتی است که حجتی از آن برخوردار بوده است.
در این زمینه، رمضانعلی سبحانی فرد، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با بیان اینکه طرح توسعه پایدار پنبه که تمام زنجیره تولید را از زمان تولید تا رسیدن محصولات آن به دست مردم مورد بررسی قرار می دهد، با پایان دولت دهم به نتیجه ای نرسیده است، گفت: امیدواریم توسط دولت یازدهم طرح توسعه پایدار به صورت جدی و کارشناسانه مورد حمایت و بررسی قرار گیرد تا بتوانیم دوباره خودکفایی تولید این محصول استراتژیک را در کشور به دست آوریم.
وی همچنین تاکید کرد: یکی از مهم ترین مشکلات حال حاضر در صنعت نساجی و پوشاک واردات بی رویه مواد اولیه از جمله پنبه به کشور است و در این چند سال اخیر به علت عملکرد ضعیف مسوولان دولت دهم صنعت نساجی و پوشاک کشور نه تنها رشدی نکرده، بلکه با رکود شدیدی مواجه شده است. وی افزود: طرح نوسازی صنایع و افزایش ماشین آلات پیشرفته در دستور کار مجلس قرار گرفته است که امیدواریم دولت یازدهم در خصوص توسعه و رشد صنعت نساجی و پوشاک عملکرد موثر و جدی داشته باشد.
یکشنبه، روز آغاز به کار وزیر جدید
به دنبال انتخاب محمود حجتی به عنوان وزیر جدید جهاد کشاورزی، روز یکشنبه (فردا) مراسم تودیع صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم برگزار خواهد شد. پس از رای اعتماد مجلس به محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در روز پنج شنبه گذشته، قرار است روز یکشنبه این هفته تودیع خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم برگزار شود. این جلسه در وزارت جهاد کشاورزی برگزار خواهد شد و پس از انجام مراسم تودیع، محمود حجتی به عنوان وزیر جدید جهاد کشاورزی کار خود را در این وزارتخانه شروع خواهد کرد. محمود حجتی نخستین وزیر پس از ادغام وزارت جهاد سازندگی و کشاورزی بوده که طی سال های اخیر در بنیاد مستضعفان مشغول فعالیت بوده و با کسب ۱۷۷ رای موافق توانست رای اعتماد مجلس را برای عنوان وزارت جهاد کشاورزی کسب کند. وی در سال ۱۳۶۴ به عنوان عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی منصوب شد در سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ تصدی وزارت راه و ترابری را برعهده گرفت و در سال ۱۳۷۹ قانون ادغام وزارت کشاورزی و جهاد سازندگی در مجلس شورای اسلامی به تصویب و به دولت ابلاغ شد که محمود حجتی این دو وزارتخانه را با یکدیگر ادغام و به عنوان نخستین وزیر وزارت ادغامی جهادکشاورزی انتخاب شد.