به گزارش پارس به نقل از ایسنا، از ابتدای روز جمعه، بیست و چهارم خرداد ماه، خیلی از آنهایی که در صف های مراکز اخذ رای ایستاده بودند، می گفتند که لابد انتخابات ریاست جمهوری امسال هم دو مهر را در شناسنامه شان ثبت خواهد کرد.

در حالی که بسیاری از ناظران معتقد بودند تعداد زیاد کاندیداها در انتخابات یازدهم، فضا را از سوی دو قطبی شدن که می تواند لازمه یک انتخابات پرشور باشد، دور کند و به همین دلیل دور اول انتخابات نهایتا به دو قطبی شدن فضای انتخابات برای ایجاد یک رقابت جدی تر می انجامد، تحلیل گران سیاسی معتقدند که بر اساس تجربه، میزان مشارکت در دور دوم انتخابات متفاوت خواهد بود و با توجه به احتمال حذف چهار کاندیدای اصول گرا در دور اول، رقابت در دوم بسیار نزدیک تر خواهد بود.

اما آیا این اتفاق واقعا خواهد افتاد؟

بارها از سوی مسوولان تاکید شده است که تنها مرجع قابل اعتماد و قابل اتکا، در مورد اعلام نتایج انتخابات ستاد انتخابات وزارت کشور خواهد بود، با این وجود گمانه زنی ها از همان ساعت های اولیه انتخابات و شاید خیلی قبل از آن آغاز شده است و هنوز ادامه دارد.

با توجه به این که نتایج نظرسنجی هایی که از سوی برخی نهادها به آن استناد می شود بسیار متفاوت است، پیش بینی این که آیا انتخابات به دور دوم خواهد رفت یا نه مشخص نیست، هر چند که تجربه نشان داده است که انتخابات ریاست جمهوری چندان میانه ای با دور دوم ندارد.

در دور اول انتخابات ریاست جمهوری در ایران، رقابت بین بنی صدر و احمد مدنی، نفر دوم، چندان جدی نبود، بنی صدر در حالی بیش از ۱۰ میلیون رای را به خود اختصاص داد که مدنی تنها در حدود ۴ میلیون رای به دست آورده بود.

دور دوم انتخابات که با چهار کاندیدای نهایی برگذار شد، رییس جمهور، محمدعلی رجایی ۱۲ میلیون از ۱۴ میلیون رای در کشور را به دست آورد و عملا جایی برای کاندیداهای رقیب باقی نگذاشت.

دور سوم انتخابات بعد از ترور محمد علی رجایی، در حالی به کسب رای بیش از ۱۵ میلویونی برای آیت الله سید علی خامنه ای ختم شد که سه کاندیدای دیگر در مجموع تنها کم تر از یک میلیون رای کسب کرده بودند.

در دور چهارم هم، آیت الله سید علی خامنه ای در حالی ۱۲ میلیون رای از ۱۴ میلیون آرای اخذ شده را به خود اختصاص داده بود که نفر دوم حبیب الله عسکراولادی بود و سه کاندیدای دیگر به جز رییس جمهور منتخب تنها حدود ۲ میلیون رای به دست آوردند.

دوره پنجم به پیروزی اکبر هاشمی رفسنجانی با ۱۵ و نیم میلیون رای انجامید در حالی که رقیب او، عباس شیبانی تنها توانست حدود یک میلیون رای به دست آورد و تعداد کل آرای اخذ شده، در حدود ۱۶ و نیم میلیون بود.

در دور ششم، برای اولین بار در تاریخ انتخابات، کاندیدای رقیب منتخب مردم، بیش از دو میلیون رای به دست آورد، در حالی که احمد توکلی حدود ۶ میلیون رای به دست آورده بود، برای دور دوم، هاشمی رفسنجانی با حدود ۱۰ میلیون رای به پست ریاست جمهوری رسید.

دوره هفتم انتخابات ریاست جمهوری بیش از ۲۰ میلیون رای برای سید محمد خاتمی به همراه داشت، رقیب او ناطق نوری نفر دوم شد.

هشتمین دوره، برای بار سوم در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری، منجر به انتخابات یک رییس جمهور برای دو دوره ی متوالی شد، خاتمی با ۲۱ و نیم میلیون رای به کاخ ریاست جمهوری برگشت و احمد توکلی برای بار دوم با کسب حدود ۷ مییلیون رای، نتوانست به عنوان ریاست جمهوری دست پیدا کند.

محمود احمدی نژاد، برای اولین بار در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری، با رسیدن به دور دوم رقابت ها، ریاست جمهوری را ازآن خود کرد که در دور اول رقابت ها بین هشت کاندیدای مختلف، هاشمی رفسنجانی با بیش از ۶ میلیون و احمدی نژاد با بیش از ۵ میلیون رای از میان حدود ۳۰ مییلیون رای دهنده، به دور دوم رسیدند.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در حالی بین هاشمی رفسنجانی و احمدی نژاد برگذار شد که از بیین حدود ۴۷ مییلیون رای دهنده، احمدی نژاد با حدود ۱۷ میلیون رای د رحالی به ریاست جمهوری رسید که آمار مشارکت حدود ۶۰ درصد اعلام شده بود.

دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم در همان دور اول، پست ریاست جمهوری را به محمود احمدی نژاد تحویل داد، تا سنت ریاست جمهوری هشت ساله و دو دوره ای در مورد روسای جمهور ایران ادامه پیدا کند.

یازدهمین دوره ی انتخابات ریاست جمهوری در حالی برگزار شده است که با توجه به تعدد کاندیداها، خیلی ها احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم را مطرح کرده اند.

گفته شده است که نتایج نهایی رای گیری ریاست جمهوری دور یازدهم، تا هفت ساعت بعد از پایان رای گیری اعلام خواهد شد، در چند ساعت آینده مشخص خواهد شد که آیا تاریخ انتخابات ریاست جمهوری برای بار دوم، به ادامه رقابت ها و دور دوم خواهد انجامید؟ هر چند دور نیست که به سنت معمول انتخابات، چهره فرد پیروز در همان دور اول انتخابات روشن شود.