به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد: وزیر پیشنهادی راه وشهرسازی یک روز قبل از شروع رای اعتماد مجلس به کابینه حسن روحانی، ترجیح داد در جمع بخش خصوصی فعال در حوزه راه وترابری و صنعت حمل ونقل حاضر شود تا هم به برخی زمزمه های مخالفان درباره « گرایش عباس آخوندی به بخش مسکن و احتمال تداوم کم توجهی وزیر به بخش راه» پاسخ غیرمستقیم داده باشد و هم از تریبونی که تشکل های این حوزه برای او فراهم کرده بودند، برنامه های خود را این بار از زاویه ای متفاوت از آنچه چند روز پیش منتشر شد، تشریح کند.
عباس آخوندی در نشستی که دیروز در اتاق بازرگانی و صنایع ومعادن تهران برای او ترتیب داده شد، ترجیح داد ذره ای درباره مسکن مهر، ساخت وساز، انبوه سازان و مسائل مرتبط با بخش مسکن صحبت نکند و به جای آن، همه اظهارات خود را معطوف کرد به آنچه تشکل ها مدتی است « گیر و گرفتاری چندین ساله حوزه راه و حمل ونقل» عنوان می کنند.
در این نشست که در غیاب آل اسحاق، رییس اتاق تهران و با حضور چهره هایی همچون مدیرعامل هما برگزار شد، ابتدا روسای تشکل ها از عاقبت یک لجبازی پرماجرا در بهمن۸۹ بین مجلس و دولت بر سر استیضاح وزیر راه وترابری گفتند که به اعتقاد آنها، صحنه فعالیت بخش خصوصی مرتبط با وزارتخانه ادغام شده با وزارت مسکن را در دو سال و نیم اخیر پردست انداز کرده است.
پرسش مشترک روسای تشکل های میزبان آخوندی در این نشست، آینده ادغام یا انتزاع وزارت راه وشهرسازی بود که البته آخوندی بدون آنکه در این باره صحبتی به میان آورد، از برنامه های خود برای محور اصلی مشکلات تشکل های حمل ونقل گفت.
وزیر پیشنهادی راه وشهرسازی در این نشست با انتقاد از نگاهی که همواره دولت ها به پروژه های عمرانی داشته اند و هدف از توسعه را اجرای یکسری پروژه های فیزیکی قلمداد می کرده اند، گفت: همه اقدامات دولت در بحث توسعه و پروژه های عمرانی باید در نهایت به تولید ثروت ملی و از همه مهم تر به افزایش رفاه شهروندان منجر شود. مثلا در همین شهر تهران هزاران میلیارد تومان پروژه در حال اجرا است، اما آلودگی هوا به اوج رسیده و کیفیت زندگی شهروندان کاهش یافته است.
آخوندی با تاکید بر بازنگری اساسی در رابطه دولت با بخش خصوصی و لزوم کناره گیری دولت از مسوولیت اجرایی توسعه ای در صنعت حمل ونقل، تاکید کرد: برنامه من برای این صنعت با اولویت اجرای ۴ سیاست عملیاتی همراه خواهد بود. اولین اقدام، بازگشایی درهای بازار سرمایه به روی فعالان این صنعت است. نمی شود صنعت ساختمان -شامل حوزه های راه و حمل ونقل و بخش های دیگر مرتبط با راه وشهرسازی- بین ۱۰ تا ۱۲ درصد در تولید ناخالص ملی سهم داشته باشد، اما سهم این صنعت در بازار سرمایه قابل اغماض باشد. باید به خصوص صنعت حمل ونقل وارد بازار سرمایه شود و از ابزارهای مالی جدید بهره ببرد.
آخوندی دومین اقدام اولویت دار برای بخش خصوصی فعال در این حوزه را تشکیل « نظام تنظیم مقررات» برای ثبات رویه و کنار گذاشتن عدم قطعیت ها در سیاست های دولت عنوان کرد و گفت: بخش خصوصی سرمایه گذار اگر ثبات نبیند، اعتمادش جلب نمی شود و ریسک سرمایه گذاری اش افزایش می یابد.
وزیر پیشنهادی راه وشهرسازی سومین اقدام را نیز توزیع کار بین پیمانکاران و بخش خصوصی بر اساس اصل « رقابت» تعریف کرد و گفت: بسیاری از مجوزهایی که امروز در دولت برای کسب وکار و فعالیت و تقسیم کار بین بخش خصوصی صادر می شود، از اساس فاقد توجیه است. بنده معتقدم هیچ توزیع کار خارج از رقابت نباید داشته باشیم. آخوندی همچنین دولت را ضامن سرمایه گذاری دانست نه مسوول سرمایه گذاری و همچنین وابستگی پروژه ها به بودجه دولت را نادرست عنوان کرد.
۴۳درصد هواپیماها زمین گیر، ۷۰۰ خلبان بیکار
انتظار تشکل های راه و حمل ونقل در این نشست، پایان دادن به ادغام وزارتخانه های راه وترابری و مسکن بود، طوری که آنها تشکیل وزارت راه وشهرسازی را فاقد مطالعه کارشناسی و بیشتر منبعث از لجبازی و چالش سیاسی بین دولت و مجلس بر سر غیبت وزیر استیضاح شده عنوان کردند.
در نشست دیروز، روسای یکی از تشکل های حمل ونقل ریلی نیز وضعیت این حوزه را به عقب ماندگی جدی توصیف کرد و تسلط دولت در این بخش را بیشتر از سایر روش های حمل ونقل عنوان کرد. رییس انجمن ایمنی راه ها نیز گفت: راهداری از اولویت سرمایه گذاری دولت در سال های اخیر خارج شده و خیلی از پروژه ها در این حوزه تعطیل شده است. مدیرعامل سابق آسمان و رییس تشکل مرتبط با حمل ونقل هوایی نیز گفت: ۹۰ درصد هواپیماهایی که در سال های اخیر وارد کشور شده از تکنولوژی یک دهه قبل برخوردار هستند و از ۲۲۴ فروند هواپیما در ناوگان، ۹۸ فروند زمین گیر هستند و ۷۰۰ خلبان بیکار داریم. وی شرایط شرکت های هوایی را در مقایسه با قبل از هدفمندی اسفناک توصیف کرد.