به گزارش پارس ، حسین مقدم نیا در گفت و گو با تسنیم، در مورد مشکلات تولید کنندگان مرغ با توجه به حذف ارز مرجع اظهار داشت: در حال حاضر گردش سالانه صنعت مرغ گوشتی ۱۳۰ هزار میلیارد ریال بوده و ۶۰۰ هزار نفر نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این زمینه فعالیت می کنند تا تولید مرغ گوشتی به بیش از ۲ میلیون تن در سال برسد. بنابراین با توجه به این شرایط و اینکه دولت نسبت به امنیت غذایی مردم حساس است، این صنعت نیازمند حمایت دولت است.

وی افزود: تبدیل رقم ارز مرجع از ۱۲۲۶ به بیش از ۲۴۰۰ تومان باعث ایجاد برخی سردرگمی ها در بین تولیدکنندگان مرغ گوشتی شده زیرا تاکنون ارز مرجع به کالاهای اساسی و نهاده ها اختصاص پیدا می کرد و با توجه به اینکه بیشترین مصرف ذرت و سویا در این بخش است با اقدام جدید بانک مرکزی سوالاتی برای مرغ داران به وجود آمده است.

وی با اشار به اینکه دولت در مقطعی این تصمیم را گرفت که مشکلات فراوان برای تامین نهاده داریم بیان کرد: طی چند روز اخیر با اعلام خبر حذف ارز مرجع خرید و فروش نهاده به کندی انجام می شود و کسی فروشنده نیست. همچنین این اتفاق در حالی رخ داده که سالن های مرغداران برای تامین مرغ ماه مبارک رمضان پر از جوجه بوده و این مرغداران نگرانی های برای تامین نهاده خود دارند.

رئیس اتحادیه مرغداران خاطر نشان کرد: وقتی مرغداران در حال جوجه ریزی هستند برای ماه های آینده خود نیز برنامه ریزی می کنند ولی در حال حاضر با توجه به این تصمیم مشخص نیست که تا یک ماه آینده قیمت و وضعیت نهاده به چه شکلی خواهد بود تا مرغدار براساس آن برنامه ریزی های خود را انجام دهد.

وی با بیان اینکه تولید کنندگان در این شرایط ۳ سوال را از مسئولان دارند، ادامه داد: وضعیت اختصاص ارز به نهاده ها و نیاز به گشایش فوری اعتبار و تداوم آن، وضعیت شرکت هایی که از اتحادیه برای تامین نهاده تولید کنندگان مرغ پول دریافت کرده اند و حدود ۴۰ روز است این هزینه را پرداخت کرده اند و همچنین مسئله حمایت از این بخش با توجه به بالارفتن هزینه ها و اگر قرار باشد نهاده با قیمت بالاتری اختصاص پیدا کند رقم آن چقدر خواهد بود تا تولید کنندگان براساس آن برنامه ریزی های خود را انجام دهد، ۳ مسئله ای است که در حال حاضر با حذف ارز مرجع تولید کنندگان با آن روبرو شده اند.

مقدم نیا خاطر نشان کرد: در حال حاضر تولید کنندگان نمی دانند این لحظه چه بهایی بابت ذرت و سویا باید پرداخت کنند و هر چه این مسئله دیرتر مشخص شود در وضعیت جوجه ریزی تولید کنندگان چرخه ایجاد می شود و در نهایت مشکلاتی را درپی خواهد داشت.

رئیس اتحادیه مرغداران با بیان اینکه اگر فرض کنیم دولت کمبود نیاز مرغ را در صورت کاهش جوجه ریزی که ماهانه حدود ۱۵۰ هزار تن است را از منابع خارجی تامین کنند بیان کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید مرغ بیش از دو میلیون تن است که حتی امکان صادرات آن نیز وجود دارد بنابراین با توجه به سه خواسته ای که تولید کنندگان از مسئولان دارند باید در راستای حمایت از آنها حرکت کرد.

وی در پایان گفت: در حال حاضر تشکل های مختلف از جمله اتحادیه مرغداران پول لازم برای تامین نهاده را از مرغداران جمع آوری کرده و به شرکت هایی که طرف قرارداد آنها هستند این پول را پرداخت کرده است اما در حال حاضر از تحویل نهاده تا حدی خودداری می کنند بنابراین باید دولت دخالت کند تا آنها این نهاده را تامین و اگر قرار است قیمت جدیدی برای نهاده مشخص شود هر چه زودتر آن را اعلام کند تا براساس آن برنامه ریزی ماه های آینده خود را انجام دهد.