سال‌ها از پیدایش ارزهای دیجیتال می‌گذرد اما این نوع ارز به دلیل بی‌پشتوانه بودن، هنوز نتوانسته به طور رسمی و کامل وارد نظام بانکی کشورها شود. این در حالی است که از نگاه برخی کارشناسان، امکان استفاده از ارزهای دیجیتال به منزله‌ ارزهای ترجیحی در تجارت جهانی در آینده نزدیک وجود دارد. ایران چند سالی است که در مواجهه با ارزهای دیجیتال، در موضع انفعال قرار گرفته و این نگرانی وجود دارد که همچون ورود هر تکنولوژی دیگری، این انفعال آنقدر ادامه یابد که فضای کار از سیاستگذار خارج شود و سیاست گذار ناچار به ورود منفعلانه به آن شود.

بانک مرکزی می‌گوید که به هیچ عنوان اجازه معامله رسمی ارزهای دیجیتال را نمی‌دهد و در عین حال به دنبال ایجاد رمزپول ملی است که به کارگیری آن در عرصه مبادلات کلان جهانی به طور قطع باز هم محدودیت‌های خاص خود را دارد. نکته حائز اهمیت آن است که «تولید» رمزارزها هم اکنون با اخذ مجوز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت آزاد است، اما بانک مرکزی «مبادلات» آن را ممنوع اعلام کرده است. حال پرسش این است که انفعال سیاست‌گذاران در مواجه با رمز ارزها به چه دلیل است و مبادلات آن خطرآفرین است؟ «پارس‌نیوز» در بررسی بیش‌تر این موضوع به گفت‌وگو با ایمان اسلامیان، کارشناس بانکی پرداخت.

وی درتشریح این موضوع به «پارس‌نیوز» عنوان کرد: «ماهیت رمز‌ ارزها برای مقررات گریزی و کنترل ناپذیری بوده است. بنابراین اعمال رمز ارزها برای حذف نقش بانک مرکزی در کلیه امور بانکی بود. رمز ارزها همچنین برای کنترل شدن غیر متمرکز خود شناخته می‌شوند. این به آن معناست که تمام فعالیت‌ها و ارزش‌های این بازار توسط همان کد‌های پیچیده کنترل و ارزیابی می‌شوند و بانک‌ها و یا مقامات دولت ها کنترلی روی آن‌ها ندارند.»

وی افزود: «اگرچه برخی انفعال رمزارزها نتیجه سیاست‌گذاری نادرست می‌دانند اما واقعیت آن است که بسیاری از بانک‌های تراز اول دنیا، رمز ارزها را یک مقوله پرخطر می‌دانند و توصیه می‌کنند که هیچ‌کسی بیش‌‌تر از ۱۰ درصد از سرمایه خود را در این راه سرمایه‌گذاری نکند.»

اسلامیان تصریح کرد: «گفتنی‌ست که بر اساس قانون شورای عالی مبارزه با پولشویی و مصوبه هیئت دولت در سال ۹۸ مبادله رمز ارز‌ها در کشور ممنوع است و مردم بدانند خطر‌های رمز ارز‌ها بسیار زیاد است چراکه هکر‌ها و بدافزار‌ها می‌توانند در حین انتقال، پول‌های مردم را بلوکه کنند.»

این کارشناس بانکی در پایان گفت‌وگو گفت: «بارها خاطرنشان شده است سایت‌ها  و اپلیکیشن‌های بسیاری که در داخل آن‌ها رمز ارز مبادله می‌شود، خطرآفرین و نگران کننده است‌. علت چرایی این امر هم مبادلات بی نام و نشان و عدم کنترل ناظران است. همین امر موجب شد تا وزارت صمت و بانک مرکزی درصدد رمز ارز ملی باشند. اگرچه تولید و بنیان رمزارز ملی هم چندان توجیه اقتصادی ندارد و همواره رمزارزها را امری پرنوسان تلقی می‌کند.»