پارس به نقل از دنیای اقتصاد- صعود یکپارچه قیمت ها در بازار سهام که با حضور نقدینگی جدید همراه شده است در حالی رشد ۱۸۹۴ واحدی شاخص کل را برای سرمایه گذاران به ارمغان آورده است که هیجان خرید در میان سرمایه گذاران همچنان در قیمت های بالا ادامه دارد. بورس تهران طی دو روز توانست در ارتفاع ۵۱ هزار واحدی تثبیت شود تا بر این اساس با کسب ۸/۳ درصد بازدهی تفاوت هرچه بیشتر بازار سهام با بازارهای موازی نمایان شود. این در حالی است که بازدهی بازار از ابتدای تیرماه ۷/۵ درصد بوده و این بازار از ابتدای سال تاکنون ۳۵ درصد بازدهی داشته است.
تحلیلگران به بررسی رشد شاخص پرداختند
افق های جدید در انتظار بازار سرمایه
گروه بورس- هدیه لطفی: با شروع طوفانی معاملات این هفته شاخص بورس تهران طی دو روز توانست در ارتفاع ۵۱ هزار واحدی تثبیت شود تا خوش بینی مضاعفی را برای سهامداران فراهم کند.
بر این اساس با کسب ۸/۳ درصد بازدهی طی دو روز اخیر، تفاوت هرچه بیشتر بازار سهام با بازارهای موازی نمایان شد. این در حالی است که بازدهی بازار از ابتدای سال تاکنون به ۳۵ درصد رسیده است. همچنین باوجود روند صعودی قیمت ها، میانگین پی بر ای بازار در پایان خردادماه معادل ۲۲/۶ مرتبه بوده است و ارزش بازار بورس تهران در مرز ۲۳۵ هزار میلیارد تومان قرار گرفته است.
با این وجود سوالی که از سوی فعالان بازار مطرح می شود این است که صعود شاخص و فتح قله های جدید ادامه خواهد داشت؟
برای پاسخ به این سوال و پیش بینی روند آتی بازار سرمایه نظر تحلیلگران تکنیکی و بنیادی را جویا شدیم؛ آنها معتقدند عوامل بنیادی و روانی نظیر امید بهبود شرایط سیاسی بین المللی و کاهش تحریم ها در کنار خروج پول از بازارهای موازی مانند سکه، ارز و مسکن از یک سو و همچنین برگزاری مجامع، تقسیم سود مطلوب و گزارش های خوب سه ماهه از سوی دیگر شرایط رشد بازار را فراهم کرده که انتظار می رود دماسنج بازار سرمایه در میان مدت و بلندمدت به قله های ۷۰ هزار واحدی یا ۷۲ هزار واحدی دست یابد و در این رابطه هیچ حبابی در کار نیست!
حرکت شاخص در یک مسیر افزایشی
در این راستا احسان حاجی از تحلیلگران تکنیکال بازار سرمایه با اشاره به رشد چشمگیر شاخص کل بورس در دو روز گذشته اظهار کرد: در معاملات روز شنبه اقبال خریداران به بازار سرمایه و حجم قابل توجه خرید، شاخص کل بازار بورس را از مرز روانی پنجاه هزار واحد عبور داد تا در ادامه روز یکشنبه مرز ۵۱ هزار واحدی نیز پشت سر گذاشته شود.
وی ادامه داد: از اواخرتابستان سال گذشته که شاخص کل روند افزایشی خود را آغاز کرد، این حرکت در قالب یک کانال صعودی تا اواخر خردادماه امسال ادامه یافت. همان طور که در شکل نیز قابل مشاهده است این کانال با دو نقطه برخوردی در کف و دو نقطه تماس در سقف کانال ادامه یافته است.
حاجی خاطرنشان کرد: اما در بحبوحه انتخابات و افزایش امید در میان سرمایه گذاران حقوقی و حقیقی، حرکت شاخص در یک مسیر افزایشی قوی تر نسبت به کانال قبلی قرار گرفت و در ادامه، اعلام نتایج انتخابات باعث شد تا سقف کانال صعودی بازار در جهت افزایش بیشتربه سمت بالا شکسته شود.
وی افزود: بعد از شکست سقف کانال و اصلاح جزئی (پول بک) به نظر می رسد شاخص خود را در یک مسیر جدید افزایشی قرار داده است. این تکنیکالیست در ادامه تنها با دید نموداری به بیان روند آتی بازار سرمایه پرداخت و گفت: بر این اساس، تمایلات با قدرت افزایشی پیش روی شاخص است اما با توجه به شرایط موجود از اعلام هدف های آتی تکنیکالی که بتوانند به عنوان مقاومت قابل توجه و بازدارنده برای شاخص کل باشند، خودداری می کنیم.
حاجی تصریح کرد: هما ن طور که واضح است پشتوانه این افزایش های پی در پی در مسیر حرکت شاخص عوامل بنیادی و روانی نظیر امید به حضور تیم اقتصادی قوی و دانش محور در کابینه یا بهبود روابط دیپلماتیک با کشور های اروپایی نقش بسزایی دارد؛ در این راستا می توان اعداد ۷۰ هزار واحد یا ۷۲ هزار واحد را از زبان تحلیلگران بازار با دید میان مدت و بلند مدت برای شاخص کل شنید.
روند صعودی شاخص در میان مدت و بلند مدت
شیما صالحی از دیگر تکنیکالیست های بازار سرمایه نیز فضای حاکم بر بازار بورس و اوراق بهادار تهران را تجربه جدیدی دانست که در دهه اخیر بی سابقه بوده و گفت: رشد متداوم شاخص کل بورس در چند وقت اخیربی سابقه بوده به طوری که فضای مثبت بورس حتی شرکت های کم جان و کوچک را هم در بر گرفته که نشان از بازگشت فضای اطمینان و جو مثبت در رفتارهای سرمایه گذاران است.
وی در ادامه افزود: انتظار می رود این روند صعودی در میان مدت و بلند مدت همچنان شرایط بورس را پیش رونده و جذاب کند، ولی در کوتاه مدت احتمال ورود آن به موج اصلاحی دور از ذهن نیست. این تحلیلگر در ادامه به بررسی وضعیت شاخص از منظر تکنیکال پرداخت و گفت: در بررسی سری های زمانی، روند میان مدت شاخص صعودی و ادامه روند بلند مدت آن به صورت حاشیه ای در نظر گرفته می شود.
وی تصریح کرد: البته در صورتی که شاخص بتواند در کانال ۵۰ هزار واحد خود را تثبیت کند، انتظار داریم روند صعودی با سرعت و اتکای بیشتری به مسیر خود ادامه دهد.
وی افزود: توجه داشته باشید روند کوتاه مدت شاخص در موج پنجم الیوت است که اگر چه موج صعودی محسوب می شود ولی دوره کوتاهی دارد؛ پس در صورتی که قدرت تقاضا نتواند در محدوده ذکر شده خود را تثبیت کند احتمال ورود به موج اصلاحی دور از انتظار نیست.
این تکنیکالیست در ادامه به دیگر عوامل موثر بر روند بازار اشاره کرد و گفت: از دیگر عوامل کاهنده قدرت تقاضا می توان به پیش بینی های اعلام شده مبنی بر بازگشایی نماد شبندر اشاره کرد که خود باعث شده تا سهامداران به شیوه محافظه کارانه تری نقدینگی خود را مدیریت کنند.
صالحی تصریح کرد: از سوی دیگر برای ثبات این تعادل صعودی با عنایت به تاثیر سابقه نوسانات نرخ ارز بر بازار بورس و اوراق بهادار می توان گفت: نوسانات ارز و افت این بازار معمولا نوعی بی ثباتی و عدم اطمینان را در فضای بورس ایجاد می کند که در اویل هفته گذشته شاهد آن بودیم و سرمایه گذاران را تا بازگشت مجدد به ثبات بازار ارز تا حدودی برای تصمیمات آتی معلق نگه می دارد ولی آنچه از تجربیات گذشته حاصل شده است همواره میل سرمایه گذاران بورس به ثبات بازار ارز و عدم مواجه شدن آن با نوسانات غیر عادی و سرعتی است. زیرا با تثبیت نرخ ارز بسیاری از متغیرهایی که ریسک سیستماتیک سرمایه گذاران را بیشتر و غیر قابل کنترل تر می کند تا حدودی متعادل می شود؛ از این رو فعلا با توجه به دو مورد ذکر شده در باب عوامل تاثیر گذار بر تقاضای پیش رونده بازار، می توان شاخص سال ۹۲ را در میان مدت و بلندمدت صعودی در نظر گرفت.
تیرماه رویایی در انتظار بورس
مدیر عملیات کارگزاری آگاه نیز در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: به نظر می رسد در دولت آینده اعتدال گرایی و دوری از هر فعل و عمل تنش زا حمایت های همه جانبه در دستور کار قرار گیرد و احتمالا وزرایی با تجربه و به دور از حاشیه وارد کار شوند. بر این اساس انتظار معامله گران از بهبود شرایط سیاسی بین المللی و کاهش تحریم ها در کنار خروج پول از بازارهای موازی مانند سکه و ارز و مسکن، شرایط مناسبی را برای بازار سرمایه کشور فراهم کرده است که در این میان هجوم پول به این بازار قابل مشاهده است که به دلیل تورم زا نبودن با استقبال فعالان نیز روبه رو شده است.
حسین صالحی در ادامه افزود: افزایش پی بر ای بازار نه تنها به دلیل عوامل کلان سیاسی و اقتصادی بلکه با برگزاری مجامع که همراه با تعدیلات در گزارش های حسابرسی شده شرکت ها برای سال مالی ۹۱ و گزارش های خوب سه ماهه ۹۲ همراه است، مزید برعلت شده است. در این میان نکته مهم و مثبت برای اکثر شرکت ها حرکت به سمت آزادسازی نرخ ها و تاثیر نرخ دلار بر فروش آنها است.
این کارشناس بازار سرمایه رسیدن شاخص کل بورس به محدوده بیش از ۶۰ هزار واحد را تا پایان تیرماه دور از انتظار ندانست و گفت: در این شرایط سهامداران باید با دید میان مدت و بلندمدت اقدام به خرید سهام بنیادی کنند.
حبابی در کار نیست
در این میان شهریار هاشمی از تحلیلگران بنیادی بازار سرمایه نیز معتقد است: رشد چشمگیر شاخص بورس در روزهای اخیر نه تنها حبابی نیست بلکه تداوم پذیر خواهد بود.
وی در گفت وگو با دنیای اقتصاد تداوم رشد بازار سرمایه و به ویژه شاخص را از دو دیدگاه مورد بررسی قرار داد و گفت: نخستین دلیل رشد بورس ورود نقدینگی از بازارهای موازی به بازار سرمایه است؛ در یکی دو سال اخیر تعداد زیادی از افراد جامعه، کسب درآمد از بازارهای مختلف از قبیل طلا، سکه و دلار را تجربه کردند و در حالی که در یک ماه اخیر این بازارها دیگر جذابیت گذشته را نداشت و بنابراین پول زیادی توسط این افراد به بازار سرمایه وارد شد و در نتیجه نقدینگی جدیدی به بورس تزریق شد.
وی خاطرنشان کرد: این سرمایه گذاری های جدید نه تنها سودهای خوبی به آنها بخشید بلکه باعث تشویق در ورود سرمایه های جدید شد که این مساله خود باعث تداوم رشد بورس خواهد شد.
هاشمی یکی دیگر از دلایل ثبات رشد بازار سرمایه را در پتانسیل موجود در صنایع بورسی دانست و گفت: با توجه به محاسبات و تحلیل های بنیادی، جذابیت بالایی برای خرید سهام بسیاری از صنایع و شرکت های بورسی وجود دارد که به اوج رسیدن مجامع در این ماه و تقسیم سود مطلوب در آنها از یک سو و همچنین محاسبات سودآوری صنایع در سال ۹۲ از سوی دیگر جذابیت این بازار را افزایش داده است.
وی ادامه داد: این در حالی است که برخی صنایع از ارزش ذاتی بالا و پتانسیل رشد مطلوب برخوردارند که آزادسازی این پتانسیل به رشد بازار کمک شایانی خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: در این راستا صنایع فولادی در سه ماهه ابتدایی سال جاری رشد ۱۰ درصدی مقدار تولید را به ثبت رساندند. این در حالی است که محصولات این صنعت با دلار ۲۵۰۰ تومانی قیمت گذاری می شود و بر این اساس P/E آنها حدود ۵/۳ مرتبه خواهد بود که با توجه به ارزش ذاتی و پتانسیل موجود در این صنعت رشد آن تا محدوده P/E مرتبه ۵ منطقی خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: معدنی ها از جمله چادرملو و گل گهر نیز از دیگر صنایع ارزنده به شمار می آیند. هاشمی در ادامه اظهاراتش به یکسری صنایع کوچک با فعالیت اندک اشاره کرد و گفت: در سال گذشته یکسری صنایع با ریسک های خاص خود به مرحله خطرناکی نزدیک شدند که در نتیجه افت قیمت و تولید را در پی داشتند، اما با وجود اینکه اتفاق خاصی در آن صنعت رخ نداد اما بازار چشم انداز ویژه ای برای آنها در نظر گرفت و به شکل دیگری مورد اقبال قرار گرفتند.
وی ادامه داد: در این میان می توان به دو صنعت بانکداری و خودرو اشاره کرد که به رغم بازده پایین آنها در سال گذشته کماکان صف خرید خود را در روزهای اخیر حفظ کرده اند.
وی خاطرنشان کرد: سرمایه گذاران در این صنایع باید دقت بیشتری به عمل آورده و در عملکرد سه ماهه این شرکت ها عملکرد واقعی را مشاهده کنند وگرنه خطر تشکیل حباب قیمتی در این گروه بسیار زیاد خواهد بود.
این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه به شرکت هایی اشاره کرد که با نوسان نرخ ارز به رشد چشمگیری رسیدند و گفت: سال گذشته بهای تمام شده کالای تولیدی تعدادی از شرکت ها بسیار پایین بود و جهش ناگهانی نرخ دلار موجب شد تا موجودی خود را با نرخ بالاتری به فروش رساند و چون این قبیل شرکت ها عموما در حجم کوچکی بودند، رشد سودآوری و قیمت آنها به خوبی نمایان شد.
هاشمی خاطرنشان کرد: در این صنایع باید دقت بیشتری به عمل آورد تا با آرامش فضای سیاسی و ثبات نرخ ارز از جذابیت آنها کاسته نشود و در واقع نباید انتظار رشد سال ۹۱ را از آنها داشت.
خروج از بازارهای موازی؛ اطمینان در بازار سرمایه
یکی دیگر از تحلیلگران بنیادی در گفت وگو با خبرنگار ما، عمده دلیل رشد بازار سرمایه را رکود و نااطمینانی در بازارهای موازی دانست و گفت: در چند وقت اخیر بازارهای موازی از جمله طلا، مسکن و دلار با نوسانات شدیدی همراه بوده که جریان انتخابات نیز به آن دامن زده و باعث افت نرخ سکه و دلار شده است؛ در واقع این جریان نااطمینانی زیادی برای سرمایه گذاران به همراه داشته که امکان افت بیشتر را تحقق بخشیده است.
وی ادامه داد: در این شرایط بازار سرمایه تبدیل به مکانی امن و مطمئن برای سرمایه گذاران شده تا موجودی خود را در این بخش به کار گیرند و در نتیجه پول زیادی به بازار تزریق شده و به همان میزان اعتماد افزایش یافته و رونق بازار سرمایه و رشد بورس را در پی داشته است.
این تحلیلگر یکی دیگر از دلایل رشد بورس را برطرف شدن برخی ابهامات در صنایع مختلف بورسی دانست و گفت که با اقدامات اولیه ای که درخصوص رفع ابهامات صنایع پالایشگاهی، پتروشیمی و فلزی صورت گرفته اثرات مثبتی در بازار نمایان شده است.
وی ادامه داد: سیمانی ها و همچنین ساختمانی ها نیز شاهد اتفاقات مثبتی هستند که به ترتیب در بحث فروش و افزایش نرخ خبرهای مثبتی در انتظار آنها است.
همچنین با کمرنگ شدن تحریم ها و به خصوص لغو تحریم بانک ملت از سوی کشور انگلیس، این گروه نیز با نوسان مثبت روبه رو شده و به رونق بازار سرمایه کمک کرده است.
به این ترتیب به نظر می رسد در مجموع صنایع بورسی با وضعیت مطلوبی روبه رو خواهند بود.
وی خاطرنشان کرد: تمامی تحلیل های بنیادی نشان از آن دارد که به دلیل احتساب نرخ ارز مبادله ای در بودجه تمامی شرکت ها اکثر شرکت ها خواهند توانست رقمی بالاتر از بودجه خود را پوشش دهند که در این میان پالایشگاهی ها پیشتاز بقیه صنایع خواهند بود.
این تحلیلگر تصریح کرد: در نتیجه امید فعالان بازار هم به خرید و فروش سهام و هم به سودآوری شرکت ها افزایش یافته است.