به گزارش پارس به نقل از ایسنا، منطقه خلیج فارس به جزیره لاوان، رستم قاسمی در مراسم بهره برداری طرح توسعه و بهینه سازی پالایشگاه نفت لاوان، افزود: ایران به عنوان دومین کشور دارنده ذخایر نفتی جهان، در چند سال گذشته سوخت نفتی خود به ویژه بنزین را از خارج وارد می کرد اما در دولت نهم و دهم اقداماتی در این عرصه صورت گرفت که می توان کیفی سازی محصولات را یکی از این اقدامات دانست که موجب شد تا کیفیت بنزین تولید داخل از یورو ۲ به یورو ۴ ارتقا یابد و اگر این موضوع صورت نمی گرفت مشکلات زیست محیطی و آلودگی در کلان شهرها داشتیم.

وی با اشاره به کیفی سازی پالایشگاه های بندرعباس، اصفهان و تبریز در آینده ای نزدیک، اظهار کرد: با افزایش کیفیت تولیدات بنزین این سه پالایشگاه به یورو ۴ تمامی تولیدات فرآورده های نفتی کشور مطابق با این استاندارد خواهد شد.

قاسمی با بیان اینکه به توسعه کیفی سال های اخیر پالایشگاه های کشور توجه ویژه ای صورت گرفته است، تصریح کرد: طی هشت سال اخیر و با توجه به بروز برخی مشکلات و فشارهای خارجی از جمله تحریم ها در توسعه صنعت نفتی تحول عظیمی را در کشور بوجود آوردیم.

وی خاطرنشان کرد: با ایجاد تحریم ها یکی از نگرانی های جدید کشور تأمین بنزین مورد نیاز از خارج از مرزها بود که اکنون می توانیم با اتمام پالایشگاه ستاره خلیج فارس جزو صادرات کنندگان بزنین در جهان شویم.

وی با اشاره به اینکه پالایشگاه جزیره لاوان دومین هاب صادرکننده محصولات نفتی منطقه می شود، بیان کرد: با توسعه این پالایشگاه علاوه بر اشتغالزایی و کسب درآمدهای صادرات نفتی برای استان، می توان با اقدام انجام طرح هایی که در نظر گرفته شده است، هاب دوم صادرات نفتی کشور در منطقه را بدست آوریم.

وزیر نفت همچنین از اختصاص رتبه چهارم پالایشگاه چابهار در صنعت نفت به عنوان هاب سوم صادرات فرآورده نفتی کشور در منطقه در آینده ای نزدیک خبرداد.

وی با اشاره به وجود میدان های مختلف نفتی در خلیج فارس، اظهار کرد: در حال حاضر طرح توسعه هفت میدان نفتی آغاز شده، همچنین ۲ میدان نیز طی سه سال گذشته یا طرح توسعه آن ها آغاز یا گسترش یافته است.

قاسمی در پایان اظهار امیدواری کرد: با توسعه این میدان ها بتوانیم میزان تولید خود را به یک میلیون بشکه افزایش دهیم.