به گزارش پارس به نقل از تراز، ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: گوشت گوسفندی از ابتدای این هفته با کاهش قیمت مواجه است.

ملکی افزود: با کاهش قیمت دلار و پایین آمدن انگیزه دامداران برای صدور و خروج دام از کشور، قیمت گوشت گوسفندی از ابتدای این هفته کاهش می یابد.


وی تصریح کرد: با افزایش عرضه دام به کشتارگاه ها، پیش بینی می شود هفته جاری، شروع کاهش قیمت گوشت باشد.
مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: هم اکنون موجودی کالاهای اساسی بخصوص برای ماه مبارک رمضان تامین شده و موجودی فعلی نسبت به سال گذشته بسیار بهتر است. با برنامه ریزی دقیق اصناف ذخایر کالاهای اساسی مناسب است و مردم نباید هیچ نگرانی داشته باشند. وی افزود: سال گذشته در مقطعی با مشکل تامین مرغ مواجه بودیم چرا که تامین نهاده ها با چالش مواجه شد، اما در سال جاری با تسهیلات خاص توانستیم نهاده ها را بموقع تامین کنیم لذا با تامین نهاده ها، ذخایر مرغ و گوشت در شرایط خوب است.

ذخیره ۷۵ هزار تن مرغ

در این راستا رضا ترکاشوند مدیرکل امور طیور وزارت جهاد کشاورزی گفت: با وجود ۷۵ هزار تن ذخیره مرغ و تولید مازاد ماهانه ۱۰ هزار تن، افزایش قیمتی در ماه مبارک رمضان وجود نخواهد داشت.

وی در مورد وضعیت تولید مرغ اظهار داشت: در سه ماه اول سال جاری ۳۵ هزار تن مرغ ذخیره شده و ۴۰ هزار تن ذخیره سازی هم از سال گذشته وجود دارد.

در مجموع ذخیره سازی سال گذشته و امسال ۷۵ هزار تن مرغ در انبارهای ذخیره وجود دارد که در ماه مبارک رمضان با افزایش تقاضا، روانه بازار می شود. وی دلیل تولید بالای مرغ در کشور را جوجه ریزی بسیار خوب چندماه گذشته عنوان کرد که ماهانه ۹۰ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شده است. وی تصریح کرد: در حال حاضر نیز به دلیل تدارکات بسیار مناسب، تامین نهاده و اختصاص ارز مرجع، شرایط تولید بسیار مناسب است و ماهانه ۱۰ تا ۱۲ هزار تن مازاد تولید مرغ وجود دارد.

مدیر کل امور طیور وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: تفاهمی هم با وزارت صنعت انجام شده است، تا قیمت مرغ در بازار افزایشی نداشته باشد.

قیمت مرغ سه شنبه اعلام می شود

همچنین رئیس اتحادیه تولیدکنندگان خرده فروشی گفت: قیمت مرغ برای مصرف در ماه مبارک رمضان سه شنبه هفته جاری از سوی دولت اعلام می شود.

حسین مقدم نیا افزود: هنوز دولت و تولیدکنندگان مرغ بر سر قیمت مرغ مصرفی در ماه مبارک رمضان به توافق نرسیده و نرخ ها را اعلام نکرده اند. در صورت تداوم تامین بموقع نهاده های دامی پیش بینی می شود قیمت مرغ مصرفی مردم در ماه مبارک رمضان افزایش نداشته باشد.

وی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان طبق روال هر سال ۱۰ الی ۲۰ هزار تن بیشتر از ماه های دیگر مرغ جهت مصرف مردم ذخیره سازی و توزیع می شود.

گوشت مرغ کمتر از ۶هزار تومان

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: هر کیلوگرم گوشت مرغ در ماه رمضان نباید بیش از ۶ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد.

مقدم نیا اظهار کرد: با توجه به کافی بودن میزان ذخیره گوشت مرغ و جوجه ریزی در ماه های گذشته، مشکلی در تامین گوشت مرغ ماه رمضان وجود ندارد و با توجه به این که در حال حاضر مرغداران هر کیلوگرم مرغ زنده را ۳ هزار و ۹۰۰ تا ۴ هزار تومان می فروشند این فرآورده پروتئینی نباید در ماه رمضان بیشتر از کیلویی ۶ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد. وی گفت: باید برای تثبیت تولید و قیمت گوشت مرغ و پیشگیری از ایجاد تنش در این بازار به گونه ای برنامه ریزی کرد که نهاده های مورد نیاز مرغداران به موقع به دستشان برسد تا آن ها بتوانند با آسودگی خاطر بیشتری به تولید ادامه دهند.

مقدم نیا افزود: پیش از این اتحادیه مرغداران به ستاد تنظیم بازار پیشنهاد کرده بود تا برای ادامه تولید پایدار گوشت مرغ، ماهانه حدود ۴۵۰ هزار تن نهاده (۷۰ درصد ذرت و ۳۰ درصد سویا) در اختیار تولیدکنندگان مرغ گوشتی قرار دهد که تاکنون تصویب نشده و تصمیم گیری برای آن به جلسه هفته آینده ستاد تنظیم بازار موکول شد.

صادرات تخم مرغ به سایر کشورها

مدیرکل امور طیور وزارت جهاد کشاورزی همچنین شرایط تولید تخم مرغ را بسیار مطلوب عنوان کرد و گفت: واقعاً در تولید تخم مرغ با مازاد بالایی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: تنظیم بازار تخم مرغ با صادرات انجام می شود و ۴۵ هزار تن تخم مرغ سال گذشته و ۱۵ هزار تن در سه ماه اول سال جاری صادر شده است.

مدیرکل امور طیور وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که روند صادرات تخم مرغ همانند سال گذشته ادامه می یابد، گفت: با چنین وضعیت تولید مناسب، هیچ نگرانی از تامین تخم مرغ در ماه رمضان وجود ندارد و قیمت نیز افزایشی نخواهد داشت.

عرضه مستقیم هر شانه تخم مرغ با نرخ ۷۴۰۰ تومان در میادین

رئیس اتحادیه سراسری مرغداران کشور نیز گفت: در حال حاضر هر شانه تخم مرغ با قیمت ۷هزار و ۴۰۰ تومان در مراکز و میادین میوه و تره بار عرضه می شود.

هدایت اصغری افزود: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ در محل مرغداری های کشور به طور میانگین بین

۳ تا ۳هزارو ۱۰۰ تومان است که این قیمت برای مصرف کنندگان نیز در هر کیلوگرم حدود ۳هزارو ۷۵۰ تا چهار هزار تومان عرضه می شود. وی اظهار کرد: بنابراین هر شانه تخم مرغ بین ۷هزار و ۵۰۰ تا هشت هزار تومان در بازار مصرف عرضه می شود.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: هم اکنون وضعیت تولیدکنندگان تخم مرغ مطلوب نیست، چرا که قیمت مصوب کنونی کفاف هزینه های تولید را نمی دهد.

این در حالی است که طبق بررسی کارشناسی وزارت جهاد کشاورزی، قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ ۳هزار و ۶۸۰ تومان تعیین شده بود که در حال حاضر تولیدکنندگان محصول خود را ۶۰۰ تومان زیر قیمت تمام شده به بازار عرضه می کنند. وی تاکید کرد: انتظار می رود دولت با تعیین نرخ منطقی تخم مرغ، تولیدکنندگان این محصول را بیش از پیش یاری دهد.