به گزارش پارس به نقل از فارس، به گفته مسئولان بیمارستان نفت اهواز حبیب الله معلمی، شاعر نوحه های حاج صادق آهنگران در ایام دفاع مقدس که مدتی است در بیمارستان نفت شهر اهواز بستری است، امروز به اغما رفت.

حبیب الله معلمی ۱۵ بهمن ماه ۱۳۰۵ خورشیدی در شهرستان رامهرمز به دنیا آمد. پدر وی آخوند نصیر در زمان رضاخان، معلم مکتب قرآن بود و به همین دلیل نام خانوادگی معلمی برای آنان انتخاب شد.

وی دوران کودکی خود را در مکتب خانه پدر گذراند، مکتب خانه ای که توسط نیروهای حکومت پهلوی تعطیل شد. سپس تحصیلات خود را در مدرسه تا کلاس نهم ادامه داد.

وی در محضر پدر و همچنین همنشینی با استادانی همچون آیت الله سید علی بهبهانی از مجتهدان برجسته رامهرمز با سیره اهل بیت و همچنین الفبای عروض و قافیه آشنا شد.

از جوانی به سرودن پرداخت و از آغاز مداحی اهل بیت را جان مایه اصلی شعرهای خود قرار داد. تشویق های یکی از دوستان پدرش که خود شاعری توانا بود به نام حاجی بابا اشتری لرکی زمینه را برای شکوفایی او فراهم ساخت.

معلمی در سال ۱۳۴۰ از رامهرمز به اهواز مهاجرت کرد و در زمینی در کنار رودخانه کارون و در کیانپارس کنونی کشاورزی می کرد.

با آغاز جنگ در اهواز به عنوان یکی از مهمترین شهرهای جنگی ایران در فرصت های بسیاری همراه با فرزندانش در سنگرهای دفاع هم حضور داشت و همزمان به سرودن اشعار نیز می پرداخت که خاطره نخستین نوحه ای که به صادق آهنگران داد از زبان آهنگران این چنین است:

سال ۱۳۵۹ یعنی همان اوایل جنگ من با سیف الله معلمی فرزند حاج آقا معلمی در جهاد سازندگی آشنا شدم؛ او گفت: پدرم شعر می گوید، اگر تمایل داری برای شما هم که در مراسم ها نوحه می خوانید شعر بگوید.

من همان جا روی نوار کاست چند بیت ضبط کردم و نام چند شهید خوزستان را هم نوشتم و به سیف الله دادم؛ روز بعد که او را دیدم برگه ای به من داد و گفت: این شعر را پدرم بنا به آهنگی که دیروز به من دادی، سروده و نام شهدایی را که به من دادید، هم در بیت ها آورده است.

نگاهی به کاغذ انداختم، اشعار خوب و محکمی سروده شده بود. مطلع یا سرنوحه اش این بود:

« ای شهیدان به خون غلتان خوزستان، درود / لاله های به خون غلتان خوزستان، درود»

پس از جنگ، بارها حبیب الله معلمی مورد ستایش رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت و از وی تجلیل شد.

از معلمی نوحه های به یاد ماندنی از جمله؛ « با نوای کاروان/ بار بندید همرهان/ این قافله عزم کرببلا دارد» ، « شور حسین است چه ها می کند» ، « این لشکر حق عازم کربلاست امشب» ، « سوی دیار عاشقان رو به خدا می رویم» ، « بهر آزادی قدس از کربلا باید گذشت» ، « ای لشکر حسینی تا کربلا رسیدن یک یا حسین دیگر» ، « ای لشکر صاحب زمان/ آماده باش/ آماده باش» به جا مانده است.

عمده سروده های وی توسط صادق آهنگران، مداح نام آشنای جبهه ها اجرا شده است.

بیشتر اشعار معلمی در کتاب « خونین نامه عاشقان حسین » در دو جلد و در زمان جنگ توسط انتشارات سپاه پاسداران چاپ و منتشر گردید، کتاب شعر « وادی عشق» نیز از کارهای اوست. همچنین از دیگر مجموعه اشعار این شاعر می توان به کتاب « شفق خونین» از انتشارات دارالهدی اشاره کرد.

بیشتر آثار وی در قالب چهارپاره است گرچه در غزل و مثنوی نیز طبع آزمایی کرده است.

وی از هفته گذشته تاکنون به دلیل کهولت سن و بیماری در بیمارستان نفت شهر اهواز بستری شده است و تحت مراقبت های ویژه قرار دارد. برای وی آرزوی بهبودی داریم.