به گزارش پارس نیوز، 

سردار " سیدکمال هادیانفر" اظهار داشت: امروزه برخی از افراد و شرکت های خارجی با راه اندازی فناوری "بلاک چین" اقدام به تولید "رمز ارزها" کرده و در صرافی های آنلاین اینترنتی در جهان که تحت سلطه ایالات متحده آمریکا نیز هستند و اجازه دسترسی به کاربران ایرانی را نیز نمی دهند، با عناوین "کریپتو کارنسی" اقدام به خرید و فروش می کنند که این عناوین در ایران به ارزهای دیجیتال معروف شده است.
وی با بیان اینکه فناوری "بلاک چین" در حوزه های مختلف نظیر اقتصاد، تامین منابع مالی ، صنایع پزشکی و ... کاربرد دارد، افزود:گرچه ارزهای رمزنگاری شده به عنوان روشی آسان برای پرداخت هزینه‌ها، خرید آنلاین و آفلاین، سرمایه‌گذاری، معامله‌گری و نقل و انتقال پول بین طرفین رواج یافته است و می تواند فرصتی برای برخی از کشور ها نیز باشد ولی آزاد بودن شبکه "رمز ارزها" بویژه "بیت کوین" به معنای آن است که این ها متمرکز نیستند و به تعبیر دیگر صاحب ندارند و در برخی از اخبار منتشره برای مردم جهان اعلام شده است که هیچ گونه کنترل و نفوذی در این حوزه وجود ندارد.
رئیس پلیس فتا ناجا ادامه داد: این "رمز ارزها" بدون پشتوانه بوده، عدم نفوذ و کنترل بر این ارزها نیز معنا ندارد به طوری که دستکاری در قیمت ها (ایجاد نوسانات بسیار بالا در قیمت این ارزها در صرافی ها ) و حمایت از تحریم های موسوم به UN Security Council Sanctions list and OFAC و همچنین تحریم کاربران ایرانی و قطع دسترسی آنان توسط کشورهای صاحب نفوذ در این حوزه نشان دهنده نفوذ و کنترل بر "رمز ارزها" بوده و موجب افزایش فوق العاده ریسک برای فعالیت های سرمایه گذاری و سفته بازی در حوزه رمز ارزها شده است.
سردار هادیانفر اضافه کرد: مردم عزیزمان، شرکت های خصوصی و دولتی مراقب اپلیکیشن ها،نرم افزار ها، وب سایت های اینترنتی، ربات های تلگرامی، فیشینگ وب سایت ها و ایمیل ها،تبلیغات سوء وب سایت ها، افزونه های مرورگرها که برخی افراد سودجو تحت عناوین مختلفی اعم از استخراج و دریافت بیت کوین و ایردراپ های رایگان و امثالهم باشند که با استفاده از بدافزارهای آلوده اقدام به سوء استفاده از سیستم های رایانه ای و سرور های شرکت ها برای استخراج رمز ارزها می کنند و هر چیزی را بدون دانش و اطلاع از آن دانلود و استفاده نکنند.
این مقام ارشد انتظامی مطرح کرد: در زمینه ذخیره و نگهداری" رمز ارزها " در صرافی ها و کیف پول ها به خاطر بومی نبودن و خارج از دسترس بودن آنان برای کاربران ایرانی، احتمال کلاهبرداری با استفاده از ابزار و روش های دسترسی غیرمجاز وجود دارد.
وی یادآور شد: افراد فعال در این حوزه باید دقت داشته باشند که اکسچینج ها (تالارهای معاملاتی، صرافی های آنلاین) و کیف پول ها گلوگاه های اصلی "کریپتوکارنسی" هستند، هر لحظه احتمال کلاهبرداری از سوی آنان و از دست رفتن سرمایه سرمایه گذاران متصور است.
رئیس پلیس فتا ناجا با اشاره به اینکه تاکنون سازوکار های مشخصی برای "رمز ارزها " در کشور تعیین نشده و از سوی نهادهای مسئول درحال بررسی است، گفت : تاکنون برای هیچ وب سایت اینترنتی در این حوزه مجوز قانونی صادر نشده است.
سردار هادیانفر تصریح کرد: افرادی که قصد فعالیت در این حوزه را دارند حتما با مطالعه و دانش کافی وارد این حوزه شوند و موقع خرید "رمز ارزها" از یک فرد، با او به صورت رو در رو دیدار کنند و معامله را به‌ صورت حضوری انجام دهند.
وی ادامه داد: اکنون وب سایت های اینترنتی، کانال ها و گروه هایی در شبکه های اجتماعیبویژه شبکه اجتماعی تلگرام که خود در کشور ایران فیلتر است، در این زمینه راه اندازی شده و فعالیت می کنند که هیچ گونه مجوزی از سوی هیچ نهادی برای آنان تاکنون صادر نشده است و حتی برخی از وب سایت ها نیز برابر بررسی های صورت گرفته اقدام به کلاهبرداری می کنند.
رئیس پلیس سایبری کشور ادامه داد: مردم عزیز کشورمان توجه داشته باشند برخی از افراد در کانال ها و گروه های شبکه های اجتماعی و حتی وب سایت های اینترنتی اقدام به ثبت نام از افراد برای خرید و فروش رمز ارزها با اخذ مدارک هویتی نموده و از همان مدارک سوء استفاده می کنند.
وی خاطر نشان کرد: افرادی هم که در زمینه فروش "رمز ارزها " فعالیت دارند باید توجه کنند که برخی از افراد سودجو با استفاده از مدارک هویتی و کارت بانکی سایر افراد یا حتی جعلی اقدام به خرید می کنند.
این مقام ارشد انتظامی با اشاره به اینکه خرید پول‌های مجازی مانند این است که مردم ریال خود را به دلار تبدیل کرده و سپس چند کد صفر و یک دریافت کنند، گفت: معلوم نیست که سرنوشت این سرمایه چه خواهد شد همانطور هم که چندی پیش گفته شد این بازارها دارای نوسانات بسیار بالایی بوده و هستند و این را به وضوح در ماه های اخیر نیز شاهد بودیم که قیمت بیت کوین افت بسیار سنگینی داشته و افراد سرمایه گذار در این حوزه دچار ضررهای سنگینی شده و سرمایه خود را از دست داده و این سرمایه نیز به صورت ارز از کشور خارج شده است.
سردار هادیانفر بیان کرد: نظر و موضع دولت نیز در مورد رمز ارزها مشخص است و اگر بنا باشد قانونی در این خصوص ابلاغ شود و یا صرافی های در آن فعالیت نمایند، بانک مرکزیباید نظارت کند تا سرمایه شهروندان تضمین شود؛ ضمن اینکه پلیس فتا همیشه در حوزه رسیدگی و مبارزه با جرایم رایانه ای در کنار مردم عزیزمان است لذا با اشرافیت بر موضوع با هرگونه کلاهبرداری و سوء استفاده برخورد قانونی می کند و اجازه نمی‌دهد با سرمایه و امنیت سرمایه گذاری مردم، عده‌ای سودجو در خارج و داخل کشور بازی کنند.
وی در خاتمه از شهروندان درخواست کرد در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه درفضای مجازی موضوع را از طریق نشانی پلیس فتا www.Cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.

انتهای پیام/