به گزارش پارس نیوز، 

سیاوش پاکدل در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سؤال که بارش‌های اخیر و عبور از فصل تابستان باعث شد تا شاهد رشد مصرف آب باشیم، گفت: در دوره خشکسالی به سر می‌بریم و چون بیش از 85 درصد مساحت و ظرفیت کشور بیابانی ، نیمه‌بیابانی و خشک قرار دارد بارندگی‌های موردی نمی‌تواند بر روی منابع آب که روز به روز ضعیف‌تر می‌شود تأثیر بگذارد.

وی با تأکید بر اینکه مدیریت مصرف آب مختص به فصل تابستان نیست، ادامه داد: در فصل تابستان استان‌های مختلف مصرف آب بالا است و منابع آب با تمام توان در حال فعالیت هستند و خیلی مواقع اتفاق می‌افتد که  تولید و مصرف آب درخیلی از شهرها برابر می‌شود در این زمان حتی اگر یکی از منابع آب ما دچار خرابی و اشکال شود مردم آنرا با کمبود فشار در شبکه ویا حتی قطعی آب مشاهده خواهند کرد.بنابراین صرفه‌جویی در مصرف آب اهمیت فوق‌العاده‌ای در فصل تابستان دارد.

*اینکه در پاییز هر چقدر می‌خواهیم باید آب مصرف کنیم درست نیست

وی تصریح کرد: پس به این دلیل که هوا خنک شده و باران نیز انجام می‌شود هر چقدر می‌خواهیم باید آب مصرف کنیم درست نیست.

*4 عامل مدیریت مصرف آب

پاکدل با بیان اینکه مصرف آب باید بر اساس نیاز واقعی باشد، گفت: چهار عامل فرهنگ و باور، تعرفه و اقتصاد آب، آئین‌نامه‌ها و استفاده از لوازم کاهنده مصرف در مدیریت مصرف آب نقش حیاتی و اساسی دارد.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت آب و فاضلاب شهری یزد، ادامه داد: مردم اگر باور داشته باشند که مشکل آب داریم و اگر بدانند که در چند سال گذشته متوسط میزان بارندگی از 250 میلی‌متر به 200 میلی‌متر کاهش یافته است می‌توانیم به مدیریت مصرف آب امیدوار باشیم.

وی با بیان اینکه اگر 3 استان شمالی کشور را از آمار بارش‌ها خارج کنیم عدد 200 میلی‌متر به 150 میلی‌متر خواهد رسید، اظهار داشت: تعرفه و اقتصاد آب و آئین‌نامه و برخورد با مشترکین پرمصرف نیز می‌تواند به رعایت مصرف آب توسط افراد پرمصرف منجر شود.

*استفاده از لوازم کاهنده مصرف آب نیز مانند لامپ های کم مصرف نهادینه شود

پاکدل خاطرنشان کرد: همان طور که استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف در کشور گسترش یافته و نهادینه شد باید استفاده از لوازم کاهنده مصرف نیز همینگونه شود اما متأسفانه هنوز بنا به دلایلی به شکل مناسبی ساری و جاری نشده است.

وی با اشاره به اینکه قطعاً‌ با استفاده از لوازم کاهنده مصرف و پرلاتور و مخلوط شدن آب و هوای می‌توان به کاهش مصرف آب کمک کرد،‌گفت: قطعاً‌ با نصب این لوازم کاهنده بدون اینکه مردم متوجه مدیریت مصرف آب شوند مصرف آب آنها کاهش خواهد یافت.

به گفته وی، استفاده از فلاش‌تانک‌های ۶ لیتری دو مرحله‌ای می‌تواند حجم مصرف آب را از 18 لیتر به 6 لیتر برساند.

*واقعی شدن قیمت آب می‌تواند در مدیریت مصرف آب کمک زیادی کند

پاکدل در پاسخ به این سوال که آب شرب تنها 7 درصد مصرف آب را به خود اختصاص می‌دهد و برخی تصور می‌کنند چون مصرف آب در بخشش کشاورزی 92 درصد است نباید به آب شرب تا این حد توجه شود، گفت: باید اذعان کرد که آب شرب کاملاً خاص و کمیاب و از هر لحاظ استانداردهای لازم را دارد بنابر این با آب کشاورزی متفاوت است.

پاکدل ادامه داد: در برخی کشورها که از لحاظ بارندگی بسیار غنی هستند مردم از لوازم کاهنده آب استفاده می‌کنند و چون قیمت آب در آن کشورها واقعی است و گران مردم و مشترکان از لوازم کاهنده به خوبی بهره می‌برند.

وی تأکید کرد: قطعاً با واقعی شدن قیمت آب می‌توانیم در مدیریت مصرف آب موفق باشیم.

انتهای پیام/