به گزارش پارس نیوز، 

علیرضا مهاجر مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی دانه های روغنی اظهار کرد: براساس قانون خرید تضمینی، وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد نرخ خرید تضمینی محصولات مختلف کشاورزی را به شورای اقتصاد داده است و هم اکنون منتظر اعلام نرخ نهایی هستیم چرا که اعلام به موقع نرخ خرید تاثیر زیادی در تصمیم گیری کشاورزان دارد.

وی افزود: از دولت انتظار می رود که این بحث قانونی را که قبل از شروع کشت باید نرخ محصولات مختلف را اعلام کند، به اجرا در بیاورد تا کشاورزان براساس آن بتوانند تصمیم گیری لازم برای کشت محصولات مختلف را داشته باشند.

مهاجر در پاسخ به این سوال که به نرخ خرید تضمینی دانه های روغنی برای سال زراعی جدید باید حداقل چند درصد افزایش یابد، بیان کرد: طبق قانون خرید تضمینی، همه ساله قیمت تضمینی محصولات کشاورزی باید بر مبنای تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی افزایش یابد و از آن جا که در سال زراعی گذشته، قیمت اکثر دانه های روغنی افزایش نیافت از این رو انتظار می رود که تورم سال گذشته و امسال در نرخ خرید محصولات محاسبه شود تا کشاورزان با انگیزه بیشتری به کشت ادامه دهند.


بیشتر بخوانید: ضرورت افزایش 60 درصدی نرخ خرید تضمینی دانه‌های روغنی


این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به آنکه درگیر محاصره اقتصادی نابه حق هستیم،از این رو تولید محصولات اساسی در داخل امری ضروری است تا فشار ابرقدرت ها نتواند تاثیری بر مردم و دولت داشته باشد که به همین خاطر از دولت انتظار می رود که افزایش منطقی در نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی داشته باشد چرا که در غیر این صورت پیش بینی تولید محقق نخواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر آنکه چه میزان بذر برای سال زراعی جدید تدارک دیده شده است،افزود:  در سال زراعی جدید برای 350 هزار هکتار بذر  تهیه شده است که انتظار می رود حداقل در 280 هزار هکتار کشت کلزا صورت گیرد.

مهاجر از آغاز کشت کلزا در مناطق سرد شامل استان های مرکزی و غربی کشور خبر داد و گفت: هم اکنون کشت کلزا در استان های آذربایجان غربی،آذربایجان شرقی،مرکزی،قزوین،همدان،شمال ایلام،زنجان،اردبیل،خراسان رضوی و خراسان شمالی آغاز شده است.

مجری طرح دانه های روغنی در پایان تصریح کرد: در سال زراعی 97-98 پیش بینی می شود که 500 هزارتن کلزا تولید شود که از این میزان حداقل 200 هزارتن روغن استحصال خواهد شد که جوابگوی 20 درصد نیاز کشور است.

انتهای پیام/