به گزارش پارس نیوز، 

سعید اوحدی روز دوشنبه در نشست خبری تشریح ویژه برنامه های «40 سال تجربه رسانه ای انقلاب اسلامی» و گزارشی از اقدامات قرارگاه فرهنگی، هنری و مردمی اربعین اظهارداشت: شورای اسلامی شهر تهران بودجه ای را برای برگزاری مراسم اربعین تصویب کرده و در اختیار شهرداری قرار داده اما در حوزه فرهنگی، قرارگاه اربعین به صورت مردمی اداره می شود.
وی با اشاره به اینکه 2،5 میلیون زائر از ایران و 200 هزار نفر غیرفارسی زبان از مرزها در مراسم اربعین شرکت می کنند افزود: اربعین بزرگترین حماسه انسانی مذهبی در عالم خلقت است و باتوجه به حجم عظیم جمعیت در سال های گذشته، فعالیت های فرهنگی- هنری همطراز با اقدامات خدماتی انجام نمی شد.
اوحدی افزود: بر این اساس، قرارگاه فرهنگی، هنری مردمی اربعین برای نخستین بار با همکاری کانون های فرهنگی هنری مساجد و ستاد عتبات عالیات، در مرزها و مسیر پیاده روی اربعین راه اندازی شده است و 15 برنامه فرهنگی متنوع در این آیین برگزار می کند.
رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، ایجاد سینما سیار در سه مرز کشور را از برنامه های این قرارگاه عنوان و بیان کرد: در این سینماها با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فیلم های «تنگه ابوقریب»، «مختارنامه» و «به وقت شام» اکران می شود و این فیلم ها به صورت رایگان از سوی سرمایه گذار در اختیار سازمان فرهنگی قرار گرفته است.
وی اظهارداشت: برپایی نمایشگاه کتاب، نمایشگاهی با موضوع شهدای مدافع حرم ایرانی و عراقی، بخشی از موزه عبرت در مرزهای مهران و شلمچه، پرده خوانی، تعزیه، نقالی، سوگواره شعر آئینی و برپایی سه نمایشگاه بزرگ کاریکاتور با مدیریت سیدمسعود شجاعی طباطبایی به مناسبت اربعین و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از دیگر برنامه های این قرارگاه است.
اوحدی همچنین برپایی هشت سوگواره شعر آئینی در هشت موکب با حضور شاعران ایرانی و عراقی در کشور عراق با همکاری کانون های فرهنگی هنری مساجد، یادواره شهدای محور مقاومت ایرانی و عراقی همچون عماد مغنیه، فتحی شقاقی و شهید لطفی را از دیگر برنامه های این قرارگاه برشمرد.
وی با اشاره به اعزام یکهزار و 350 نفر از کارکنان شهرداری تهران به کربلا برای خدمت رسانی در مراسم اربعین گفت: مناطق 6 ، چهار و پنج شهرداری تهران به ترتیب در مرزهای شلمچه، چذابه و مهران خدمت رسانی می کنند.

*پیش بینی حضور 2 میلیونی نفر در راهپیمایی جاماندگان اربعین
رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری راهپیمایی جاماندگان اربعین در تهران اظهارداشت: این برنامه طی سه سال متوالی برای افرادی که به هر علت نمی توانند در راهپیمایی اربعین از نجف تا کربلا شرکت کنند از مسیر میدان امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به طول 15 کیلومتر برگزار می شود.
اوحدی با بیان اینکه سال گذشته یک میلیون نفر در راهپیمایی جاماندگان اربعین حضور داشتند، گفت: امسال پیش بینی می شود که 2 میلیون نفر در این آیین شرکت کنند.
وی افزود: راهپیمایی جاماندگان اربعین سه شنبه ( 8 آبان ماه) ساعت 6:30 صبح از مسیرهای پیش بینی شده تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار می شود.
رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با اشاره به برپایی 20 موکب کانون های فرهنگی- هنری مساجد در مسیر راهپیمایی جاماندگان اربعین اظهارداشت: 2 هزار دستگاه اتوبوس در ضلع های شمالی، جنوبی، شرقی، غرب و جنوب شرقی حرم حضرت عبدالعظیم(ع) برای بازگرداندن شرکت کنندگان از راهپیمایی جاماندگان اربعین مستقر می شوند.

**نشست های 40 سال با رسانه
اوحدی در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری سلسله نشست های «40 سال با رسانه ها» به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد و افزود: این برنامه در قالب 40 نشست با حضور استادان رسانه در طول 40 هفته برگزار می شود تا دستاوردهای انقلاب اسلامی با حضور کارشناسان مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
برگزاری این نشست ها قرار است بعد از اربعین شروع شود.

تهرام/7245// 1008