به گزارش پارس نیوز، 

از یک سال پیش که سکان هدایت شهرداری پایتخت به دست منتخبان شورای پنجم افتاد، دائم فریاد وانفسای کمبود منابع مالی به عنوان دلیل توقف پروژه هاو تبدیل تهران به شهری خفته از سوی شهردار نجفی و پس از ان افشانی اعلام شد. این در حالی است که تا ابتدای شهریور 97 با وجود تحریم های داخلی یعنی عدم پرداخت حق مصوب تهرانی ها از سوی دولت های هشتم، نهم و دهم و نیز تحریم های خارجی چرخ تهران می چرخید و هر ماه یک ایستگاه مترو افتتاح می شد و یا پروژه ای تعریف شده و به بهره برداری می رسید. اما درست از فردای روزی که محمدباقر قالیباف کلید بهشت را به نجفی تحویل داد به یکباره همه پروژه ها متوقف شد و حتی مدیران جدید تهران اعلام کردند که در پرداخت حقوق کارکنان شهرداری به مشکل خورده اند. با همین بهانه هم تعداد بسیاری از کارکنان قراردادی را تعدیل کردند تا چند برابر تعدیل شدگان، هم حزبی ها و همشهری ها و دوستان شان را وارد بدنه شهرداری تهران کرده و استخدام کنند.  

درمجموع اینکه چه اتفاقی افتاد تا به یکباره شهر همه منابع مالی اش را از دست داد و پروژه هایی که تا سی و یک مردادماه 96 فعال بودند و حتی برخی در آستانه بهره برداری قرار داشتند، همگی رها شدند؟ سوالی است که ذهن مردم تهران را یک سال است مشغول کرده است. البته وقتی دیروز رسولی، خزانه دار شورای شهر گزارش مالی حساب درآمد شهرداری تهران را اعلام کرد و در ادامه زهرا صدراعظم نوریرئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای پنجم پایتخت پس از استماع گزارش درآمد و هزینه شهرداری تهران بدان واکنش نشان داد و از عدم تحقق 3800میلیارد تومانی بودجهغیرنقد شهرداری در 5 ماهه نخست امسال گلایه کرد، تازه مشخص شد ضعف کار کجاست.

گرچه بخشی از فریاد وانفسای مدیران شهری درخصوص نبود منابع مالی طی یکسال اخیر شوآف و بزرگنمایی است اما بخش دیگر از ان به ناکارآمدی آنان بازمی گردد که در تحققبودجهناموفق هستند. به طوری که طبق اعلام اعضای شورا در نود و یکمین جلسه شورای شهر تهران که روز گذشته مورخ دهم مهرماه 97 برگزار شد، مشخص شد تنها در حدود 5 درصد از بودجه غیرنقد شهرداری در 5ماه گذشته محقق شده است. این در حالی است که در سنوات گذشته بالغ بر 60درصد تحققبودجه غیرنقد در 6ماهه نخست سال صورت می گرفته است.

قدرت گودرزی معاون مالی و اقتصادی شهری شهرداری تهران در دوره تصدی محمدباقر قالیباف درباره چگونگی تحقق بودجه شهرداری در سال های قبل به نیوزفا گفت: معمولا در 6 ماهه نخست سال میزان تحققبودجه نقد شهرداری بین 70تا 75 درصد بود و بودجه غیر نقد هم بین 60 تا 65 درصد.

وی در توضیح بیشتر افزود: بودجه غیر نقد به دریافت عوارض های پایدار مانند عوارض پسماند، ساختمانی و... باز می گردد که به دلیل تعطیلات نوروز که عملا یک ماه از سال شهر پویایی لازم را به لحاظ اقدامات شهروندان ندارد، معمولا در نیمه نخست سال نسبت به بودجه نقد چند درصدی کمتر محقق می شود.

معاون اسبق شهرداری تهران یکی از دلایلی که امسال شهرداری با تحققبودجه غیرنقد 5 درصدی طی نیمه نخست سال مواجه بوده را عدم توجه کافی مدیران دانست و بیان کرد: در زمان مدیریت قبلی تاکید قالیباف به عنوان شهردار تهران بر تحققبودجه غیرنقد شهرداری بود. به طوری که مدیران ذی ربط مانند معاون مالی، شهرسازی، شهرداران مناطق و... موظف بودند طبق سهم بندی اعلام شده در ابتدای هر سال، بودجه نقد و غیرنقد مجموعه تحت مدیریت شان را مطابق با برنامه محقق کنند. در همین راستا هم هر دو هفته یکبار جلسات ستاد عالی درآمد برگزار می شد که طی آن باید هر مدیری گزارش عملکرد می داد، اما متاسفانه اولا به دلیل عدم ثبات مدیریت و دوما به دلیل فقدان علاقمندی، تلاش و دلسوزی کافی در دوره اخیر مدیریت شهری این اتفاق نمی افتد. طبیعی است که اکنون با گذشت 5 ماه از سال تنها 5 یا 6 درصد از بودجه غیرنقد شهرداری محقق شود.

گودرزی با بیان اینکه تهران کلانشهری است که ظرفیت های بسیاری دارد، گفت: کافی است مدیران فعلی با انضباط مالی، درایت، تلاش و  دلسوزی اقدام کنند تا باز تهران را به مسیر پیشرفت و توسعه بازگردد و چرخ پروژه های شهر به گردش درآید. چون در نهایت هدف باید رفاه مردم باشد.