به گزارش پارس نیوز، 

آخوندی با انتشار نامه استعفایش از رییس جمهوری درخواست کرده بود که با استعفایش موافقت کند زیرا او در ارتباط با «روش بازآفرینی شهری» مدنظر رییس جمهوری، نمی‌تواند کار موثری انجام دهد. او در ادامه نامه استعفایش آورده است: «من بر این اعتقاد هستم که سه اصل پایبندی به قانون، احترام به حقوق مالکیت و اقتصاد بازار رقابتی را درهیچ شرایطی نباید زیر پا گذاشت، آنچه که در تدبیر شرایط سخت جدید ناشی از تحریم های امریکا شده ایم دقیقا نقض همین سه اصل است. در هر صورت با این سطح از تفاوت دیدگاه از حیث اخلاقی ادامه کار من درست نیست. خواهش می کنم که به من رخصت دهید در اولین فرصت از خدمتتان خارج شوم ولی درخواست دارم که این زمان از پایان مهرماه سال جاری فراتر نرود.»

سرانجام رییس جمهوری با استعفای او موافقت کرد و در 29 مهر در نامه ای به علی لاریجانی ریاست مجلس شورای اسلامی «محمد اسلامی را به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی» برای اخذ رای اعتماد به مجلس معرفی کرد.
گفتنی است مجلس شورای اسلامی قراربود آخوندی را استضاح کند در همین ارتباط سیدمهدی فرشادان نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با حدود 50 امضا تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده است، گفت: این طرح استیضاح دارای 32 بند و محور بوده و تمام مشکلات و مطالبات را در برمی گیرد.

محورهای استیضاح وزیر راه و شهرسازی را می توان، وضعیت بسیار نامناسب زیر ساخت جاده‌ای و ریلی کشور، وضعیت بسیار نامناسب احداث و ساخت راه‌های روستایی در زمان مسئولیت ایشان، محدود نمودن اختیارات معاون راه‌های روستایی و ادغام این معاونت در سایر بخش‌ها، تفکیک راهداری و راهسازی که باعث سردرگمی مردم و پرسنل، کاهش کیفت کار و افت شدید فعالیت‌ها گردیده است، ناکارآمدی و ضعف عملکرد در توسعه یکپارچه شبکه حمل و نقل ایران در قالب کریدور جاده ای، رها کردن پروژه‌های راهسازی و عدم توان مدیریت در امور مربوطه، ضعف عملکرد در احداث، توسعه و کیفیت تعاونی‌های مسکن مهر محلی، کاهش عملکرد در زمینه تکمیل شبکه راههای کشور و عدم رشد متوازن ازاد راه‌ها، بزرگراه‌ها و راههای اصلی و فرعی روستایی، عدم توانایی در مدیریت بحران شهری و برون شهری، عدم توان در مدیریت و ساماندهی بافت‌های فرسوده کشور، ناتوانی در بهسازی و ارتقای مسکن متقاضیان با همکاری بانک مسکن، ایجاد تنش و ناهماهنگی‌ و نارضایتی در بین مهندسین ساختمان با ابلاغ بخشنامه‌های غیرکارشناسی و... نام برد.
برخی ادعا می کنند که آخوندی برای اینکه استیضاح نشود، تن به استعفا داده است.
در همین زمینه فرج الله رجبی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر راه و شهرسازی قبل از اینکه استیضاح شود اگر استعفا بدهد به نفع خود خواهد بود زیرا فضای مجلس موافق استیضاح ایشان است.

** محمد اسلامی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی
محمد اسلامی ‌‌فرزند رجب در 1335 خورشیدی در اصفهان دیده به جهان گشود. وی مقطع کارشناسی راه و ساختمان را از دانشگاه دیترویت میشیگان آمریکا در 1358 خورشیدی اخذ کرد و همچنین کارشناس ارشد مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه تولیدو اوهایو آمریکا در 1360 و MBA مدیریت جهانی هوانوردی مشترک دانشگاه رویال رودز کانادا و دانشگاه شریف در 1383 است. وی پس از بازگشت از آمریکا در سپاه و وزارت دفاع مشغول به مدیریت پروژه های مهندسی شد و به معاونت مهندسی و طرح‌های توسعه «سازمان صنایع دفاع بزرگ» منصوب شد.

با سقوط پیمان مشترک کشورهای کمونیستی و فروپاشی شوروی، روس ها برای بازاریابی شرکت های هواپیمایی ورشکسته خود روانه تهران شدند و با دستور مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی برخی از هواپیماهای کوچک روسی در اصفهان آماده سازی شدند و با افق مونتاژ این هواپیماها، مأموریت جدیدی به شرکت هواپیماسازی ایران داده شد. این مأموریت به اسلامی واگذار شد و وی از سال 1374 به مدیرعاملی «شرکت هواپیماسازی ایران» منصوب شد. اما به نظر می رسد با سقوط های عجیب هواپیماهای روسی این شرکت های تازه وارد نیز از گردونه خرید خطوط هواپیمایی ایران حذف شده و طرح بازتولید «پرنده های روسی» در ایران ناکام ماند و به همین دلیل محمد اسلامی در دولت دوم اصلاحات، در سال 1382 با حمایت علی شمخانی وزیر دفاع وقت و منوچهر منطقی قائم‌مقام سازمان صنایع هوافضا شد.

وی در وزارت دفاع دولت اول احمدی نژاد به عنوان رییس موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی برگزیده و در سال 1386 به معاونت امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع منصوب انتخاب شد که این سمت تا 1396 ادامه یافت.

وی در دولت روحانی به معاونت مهندسی پدافند غیرعامل وزارت دفاع منصوب شده و همزمان دبیری ستاد توسعه سواحل مکران را بر عهده داشت.

** سوابق اجرایی محمد اسلامی
از سوابق اجرایی دیگر او می توان به «عضویت در شورای برنامه‌ ریزی بنیاد مستضعفان به مدت سه سال، عضو ستاد مرزهای کشور وزارت کشور به مدت چهار سال، عضو ستاد بحران کشور و کمیته دائمی سازمان پدافند غیرعامل ، عضو شورای عالی هواپیمایی کشور، عضو شورای عالی معماری و شهرسازی ایران، عضو کمیته ملی مقابله با ریزگردها» اشاره کرد. «عضو هیات امنای دانشگاه صنعتی اصفهان و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، عضو گروه‌های مطالعاتی پژوهش‌محور دوره‌های دکتری به ‌عنوان استاد راهنما در دانشگاه عالی دفاع ملی، مدرس دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر، رییس هیات مدیره شرکت ملی ساختمان وابسته به بنیاد مسضعفان، رییس هیات مدیره شرکت عمران و مسکن ایران، عضو انجمن هوافضا ایران، عضو نظام مهندسی ساختمان و استاندار مازندران» بخش های دیگری از کارنامه سرپرست جدید وزارت مسکن، راه و شهرسازی است.

وی همچنین موفق به کسب تشویق رهبر معظم انقلاب در چند نوبت، کسب تقدیرنامه‌هایی از ریاست‌جمهوری اسلامی ایران در ادوار مختلف، کسب تقدیرنامه از مسوولان و فرماندهان ارشد نظامی، تقدیرنامه ‌های متعدد از وزیر دفاع در دوره‌های مختلف، کسب رتبه مدیر نمونه ملی در چند سال متوالی، کسب رتبه و تشویق‌نامه از جشنواره‌های خوارزمی و شهید رجایی شده است.

** سخن آخر
حال قرار است پنجم آبان ماه جلسه رای اعتماد به وزرا برگزار شود باید دید محمد اسلامی می تواند رای اعتماد لازم به مجلس شورای اسلامی را کسب کند و سوار قطار دولت تدبیر شود یا اینکه نمایند گان خانه ملت به او رای اعتماد لازم را نمی دهند و از همراهی با دولت دوازدهم باز می ماند.

پژوهشم**9117**9131