به گزارش پارس نیوز، 

سعید محمدزاده‌ در نشست فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تأمین مالی در حوزه حمل و نقل ریلی بیان کرد:‌ در حوزه ریلی ‌استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی جزو اولویت‌ها است، همچنین از دیگر اولویت‌ها می‌توان به تامین ناوگان  توسط کارخانجات داخلی اشاره کرد.

وی اضافه کرد: طبق برنامه‌ریزی راه‌‌آهن برای تحقق اهداف برنامه توسعه و سند چشم‌انداز، ضرورت دارد سرمایه‌گذاری توسط دولت و بخش خصوصی انجام شود که ۵۴ درصد این سرمایه‌گذاری‌ها توسط بخش خصوصی و ۴۶ درصد به صورت مشترک بین دولت (راه‌‌آهن) و بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: ضرورت دارد طبق اهداف برنامه و سند چشم‌انداز ‌سهم راه‌‌آهن در حمل بار به ۲۰ درصد و در جابه‌جایی مسافر به 30 درصد افزایش یابد و این اولویت شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در توسعه شبکه حمل و نقل ریلی است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر سهم راه‌‌آهن در جابه‌جایی کالا ۱۲ درصد و در جابه‌جایی مسافر هشت درصد است.‌

محمد زاده با بیان اینکه با انتقال‌ هر تن بار از جاده به ریل 35 سی سیصرفه‌جویی سوخت رخ می‌دهد، افزود: طبق آمارسال گذشته در مصرف سوخت معادل 1.2 میلیارد دلار در بخش حمل و نقل ریلی صرفه جویی شد.

مدیرعامل راه‌آهن اظهار داشت: در قطارهای حومه‌ای در اطراف کلان‌شهرهای بزرگ به ازای هر نفر کیلومتر معادل 80 سی سی و در مسافت های بلند معادل 20 سی‌سی صرفه‌جویی سوخت انجام می‌شود.

محمدزاده اضافه کرد: سالانه در اطراف تهران 100 میلیارد نفر مسافر جابه‌جا می‌شوند و اگر این میزان همه به حمل و نقل ریلی منتقل شود، صرفه‌جویی سوخت رخ می‌دهد.

وی افزود: با حمایت دولت و مجلس در برنامه ششم ‌‌مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفر درصد برای شرکت‌های ریلی محاسبه شد که این در جذب سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی در حوزه شبکه ریلی کشور بسیار مؤثر است.

مدیرعامل راه‌آهن گفت: حمل هر یک میلیارد تن‌کیلومتر بار توسط راه‌آهن‌ در سال معادل 20 میلیون دلار ‌ صرفه جویی سوخت دارد و اکنون ظرفیت حمل بار در شبکه ریلی کشور به حداقل 20 میلیون تن رسیده است.

وی اظهار داشت:‌ اتصال شبکه ریلی به مراکز صنعتی، معدنی و تجاری یکی از مهمترین اولویت‌های راه‌آهن است و در این صورت است که می‌توان سهم 30 درصدی حمل بار در کشور دست یافت.

محمدزاده اظهار داشت: با توجه به آنکه تعرفه حق دسترسی شرکت‌های مسافری به شبکه ریلی صفر است، در سال 96 راه‌آهن معادل 850 میلیارد تومان یارانه به شرکت‌های مسافری اختصاص داد.

انتهای پیام/