به گزارش پارس نیوز، 

دادرس رئیس انجمن صنفی جایگاه داران سی ان جی در برنامه گفتگوی 18:30 شبکه خبر در خصوص وضعیت توسعه سوخت سی ان جی در کشور گفت:در حال حاضر 2 هزار و 420 جایگاه سی ان جی داریم و در سال جاری 151 جایگاه نیز به آن اضافه می شود 30 جایگاه در 6 ماه اول ساخته شده و 121 جایگاه که عمدتا از بخش خصوصی هستند تا پایان سال در مدار قرار می گیرد.

وی ادامه داد:ایران در دنیا از نظر منابع گازی حرف اول را می زند، از نظر تولید و توزیع شبکه حدودا 365 هزار کیلومتر شبکه مویرگ گازی داریم و امروز 36 هزار کیلومتر خطوط فشار قوی گاز درکشور وجود دارد و به مرز بالای 800میلیون متر مکعب در روز رسیده ایم.
 
دادرس تصریح کرد: سهم سبد سی ان جی 4 درصد است و در واقع سی ان جی حدودا  400 درصد بیشتر از قیمت خانگی و 350 درصد بیشتر از قیمت صنعتی است و این قیمت نشانگر بالا بودن قیمت سی ان جی در ایران نسبت به سایر کشورها است.

وی ادامه داد:در حال حاضر به طور میانگین 21 میلیون متر مکعب گاز سی ان جی به صورت روزانه تولید می شود که معادل 21 میلیون لیتر بنزین صرفه جویی اقتصادی شده است. در واقع با تولید گاز سی ان جی طی 15 سال گذشته ،  38 میلیارد لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی شده است.

 دادرس تصریح کرد: این جایگاه ها از نظر آمایش جغرافیایی بیشتر در کلان شهر ها تاسیس شده  اند.

این مقام مسئول اظهار داشت: بخش خصوصی به تنهایی امکان سرمایه گذاری در این بخش در کلان شهرها را ندارد،در حال حاضر  160  جایگاه در تهران کمبود داریم و شهرداری می بایست هرچه سریعتر زمین های مناسبی در اختیار جایگاه داران قرار دهد به منظور ساخت جایگاه های هم بنزین و هم سی ان جی که از این به بعد  جایگاه های دو منظوره در کلان شهرها فعالیت داشته باشند.

وی افزود:کارمزد جایگاه ها در بخش بنزین و سی ان جی جوابگوی بخش خصوصی نیست که این بخش بتواند خودش سرمایه گذاری کند از خرید زمین تا کمپرسور و جایگاه در واقع این کار توجیه اقتصادی برای بخش خصوصی ندارد.

دادرس اظهار داشت: پیشنهاد خوبی در انجمن صنفی جایگاه داران در خصوص استفاده از سوخت سی ان جی مطرح شده که  2 سال بر روی آن کار شده این پیشنهاد از این قرار است جایگزینی پرداخت یارانه نقدی و کارت اعتباری سوخت گاز  که این طرح را به مجلس و دولت ارائه کردیم و  پذیرفته شده است.

وی ادامه داد:در این پیشنهاد مطرح شده که هر کسی به عنوان سرپرست خانوار به جای دریافت یارانه نقدی، کارت اعتباری سوخت گاز دریافت کند . با این طرح موافقت شده اما اجرایی نشده است و دولت شیوه نامه اجرایی آن را هنوز نتوانسته  پیاده سازی کند.

انتهای پیام/