به گزارش پارس نیوز، 

نیره پیروز بخت رئیس سازمان استاندارد ملی ایران در برنامه گفتگوی 18:30 شبکه خبر  در خصوص وضعیت ایران در سازمان جهانی استاندارد تصریح کرد: در حال حاضر 163 کشور عضو سازمان ایزو هستند و از ابتدای دولت یازدهم  ما در این سازمان با ارتقای 10 پله ای به رتبه 22 رسیدیم که  از برخی کشورهای اروپایی و منطقه بالاتر هستیم.

وی ادامه داد: دانش کاربردی،  اندیشه های برتر و استفاده مناسب از  زمان 3 مولفه اصلی برای دستیابی به استانداردهای بین المللی به شمار می رود. 

پیروزبخت اظهار داشت:موسسه استاندارد در سال 90 به موجب مصوبه شورای عالی اداری به سازمان ملی استاندارد تبدیل شد که قانون آن درسال  94 از تصویب مجلس گذشت و این قانون در سال گذشته از سوی ریاست جمهوری به ما ابلاغ شد.

وی افزود:این قانون با هدف تقویت و توسعه نظام استاندارد تدوین شد و با اجرای آن سازمان استاندارد یک جایگاه حاکمیتی و فرابخشی گرفت.

این مقام مسئول تصریح کرد:بعد از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری ، ما برنامه خودمان را بر چند محور اجرای استاندارد در تمام بخشهای کشور، تدوین راهبرد ملی استاندارد و ورود به عرصه رقابت های جهانی قرار دادیم.

وی با تاکید بر اینکه استاندارد یک محور اصلی در تجارت است، ادامه داد: اکنون توانسته ایم بسیاری از استانداردهای داخلی  را با استانداردهای جهانی مطابقت دهیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد اظهار داشت:در مطالعه ای که در سازمان انجام گرفت که طی آن در کل کشور 80 هزار نوع کالا و خدمات شناسایی شد  اما تنها 800 گروه کالا و خدمات مشمول استاندارد اجباری هستند که ما می گوییم مابقی هم باید استاندارد داشته باشند.

وی با اشاره به اقدامات سازمان ملی استاندارد در راستای اجرای هرچه بهتر استانداردها گفت:در قانون جدید کارشناسان سازمان ملی استاندارد، ضابط قضایی هستند و زمانی که  تخلفی در واحد تولیدی می کنند می توانند اقدام قضایی کند و  در اسرع وقت کارگروه قضایی در خصوص تخلف تشکیل می شود.

 

انتهای پیام/