به گزارش پارس نیوز، 

اگرچه طرح کاهش سن کشتار و وزن مرغ قرار بود در آذر ماه سال 95 در سراسر کشور اجرا شود،اما به دلایل مختلف این طرح ناکام ماند،این درحالی است که اجرای این طرح در بهبود بهره وری،کاهش ضایعات،توسعه صادرات و بهبود شرایط بهداشتی تاثیر بسزایی دارد.

با وجود آنکه طی این مدت هر از گاهی در جلسات و محافل مختلف صحبت از اجرای کاهش سن کشتار می شود،اما پس از مدتی مجددا این طرح مغفول باقی می ماند چرا که در ایران به دلایل مختلف،خانوارها مرغ با لاشه سنگین را می پذیرند و همین موضوع موجب شده تا مرغداران  تمایلی نسبت به کاهش سن کشتار  نداشته باشند.

 با وجود تولید سالانه بیش از 2 میلیون و 200 هزارتن گوشت مرغ در کشور،سهم ایران در تجارت جهانی به کمتر از یک درصد می رسد،درحالیکه با اجرای این طرح در صورت فراهم بودن زیرساخت های لازم، شاهد ارتقای صنعت طیور ، حضور پررنگ صادرکنندگان و رقابت با سایر رقبا در بازارهای هدف خواهیم بود.

چندی پیش مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تولید مرغ سایز را به نفع اقتصاد ملی کشور دانست و گفت: با وجود آنکه بیش از 80 درصد گوشت مرغ در سایز 1200 تا 1800 گرم در دنیا عرضه می شود،اما در ایران مردم به دلایل مختلف مرغ با لاشه سنگین را می پذیرند.

وی افزود: تولید مرغ استاندارد با وزن کمتر از 1800 گرم علاوه بر جلوگیری از هدر رفت 800 هزارتن دان به نفع مصرف کننده و اقتصاد ملی است.

رضایی مصرف دان در دنیا را 1.6 کیلو اعلام کرد و گفت: این درحالی است که در ایران حداقل 2 کیلو دان مصرف می شود چرا که مرغدار برای تولید مرغ درشت ؛نیاز به دان بیشتری دارد که این امر به ضرر اقتصاد کشور است،که به همین دلیل الگوسازی سایز مرغ در دستور کار معاونت امور دامی وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از دلایل تاخیر در اجرای کاهش سن کشتار مرغ با خبر شویم:

عظیم حجت عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی تولید مرغ سایز در کشور را امری ضروری دانست و افزود: با توجه به آنکه تولید مرغ سایز به اقتصاد ملی کمک می کند و پرورش مرغ درشت ضریب تبدیل را برهم می زند،از این رو همانند سایر کشورهای دنیا باید به این سمت و سو رویم.

وی ضریب تبدیل مرغ در دنیا را 1.6 تا 1.7 اعلام کرد و افزود: این درحالی است که متوسط ضریب تبدیل در ایران 2 کیلوگرم بوده و از آن جا که نهاده های دامی از خارج تامین می شود،از این رو تولید مرغ سایز به سبب کاهش مصرف دان،صرفه جویی ارزی را به همراه دارد.

حجت ادامه داد: مرغ سایزی که در پروانه های مرغداری قید شده،از پروتئین بیشتری برخودار است در حالیکه تولید مرغ  با وزن بالاتر به سبب چربی بیشتر به زیان تولیدکننده و مصرف کننده است.

به گفته این مقام مسئول تولیدکنندگان به این نتیجه رسیدند که با تولید مرغ سایز منتفع خواهند شد،اما این امر نیاز به تبلیغات دارد که خوشبختانه وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه همراه شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تولید مرغ سایز درمیزان صادرات تاثیر گذار است،بیان کرد: بازارهای صادراتی عمدتا به دنبال مرغ سایز هستند، از این رو بدیهی است که با تولید مرغ سایز درآمد صادراتی افزایش می یابد.

حجت با اشاره به اینکه اخیرا تفاهم نامه ای با تجارعراقی مبنی بر صادرات روزانه 500 تن مرغ سایز منعقد شده است،بیان کرد: اگرچه کشور افغانستان در برخی مناطق مرغ درشت مصرف می کند،اما عمده تقاضای اتحادیه مرغداران افغانستان، مرغ سایز است که از این رو با تولید مرغ سایز در کشور به سهولت می توان بازارهای منطقه را بدست آورد.

به گفته وی اگر موضوع صادرات با قوت بیشتری شکل بگیرد، از این رو با انعقاد قرارداد با مرغداران می توان قراردادهایی را تنظیم کرد تا آنها به به تولید مرغ سایز در کشور بپردازند.

عضو اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه تولید مرغ سایز در کشور منوط به حمایت از مرغداران است،افزود: پیشنهاد اولیه این است که سالانه 5 درصد مرغ تولیدی کشور سایز شود و سپس این ظرفیت تا حداقل 30 درصد قابل افزایش خواهد بود.

حجت ادامه داد: با توجه به پتانسیل موجود،این امکان وجود دارد که یک میلیون تن مرغ صادراتی معادل یک سوم ظرفیت کشور به بازارهای هدف صادر شود.

وی تولید مرغ سالانه کشور را 2 تا 2 میلیون و 150 هزارتن اعلام کرد و افزود:این درحالی است که امکان افزایش ظرفیت تولید مرغ  تا سه میلیون تن در کشور وجود دارد که در صورت حمایت لازم،امکان توسعه صادرات و افزایش ارزآوری به کشور وجود دارد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مرغداران به دنبال تولید مرغ با وزن بالا نیستند،بیان کرد: اگر مشتری برای تولید مرغ سایز در کشور وجود داشته باشد،بدیهی است که مرغدار به سمت و سوی تولید مرغ سایز استاندارد که مورد پذیرش بازارهای جهانی است،می رود.

وی با اشاره به اینکه تولید مرغ سایز صرفه جویی حداقل 3 میلیارد دلار ارز را به همراه دارد،بیان کرد: هم اکنون حداقل وزن هر کیلو مرغ زنده 2 تا 2.200 گرم است که با تولید مرغ سایز حداقل 700 تا 800 گرم دان صرفه جویی می شود،که این امر بیانگر آن است که بابت هر قطعه مرغ 2 هزار تومان صرفه جویی خواهیم داشت که این رقم مناسبی است.

تولید مرغ سایز عاملی موثر در کاهش مصرف نهاده ها و خروج ارز از کشور

محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در گفت و گو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گفت: در ایران گروه های مختلفی با مرغ سر و کار دارند که هر کدام به فکر منافع خود هستند، از این رو دستوالعمل قاطع و قابل اجرا در زمینه تولید مرغ سایز وجود ندارد.

وی افزود: اگرچه تولیدکنندگان جوجه یکروزه به دنبال آن هستند که مرغ سایز تولید کنند،اما پرورش دهندگان مرغ گوشتی بدان فکر هستند که در چه مواقعی مرغ درشت و چه مواقعی مرغ ریز تقاضا دارد تا براساس آن برنامه ریزی تولید خود را انجام دهند.

به گفته یوسفی تولید مرغ سایز از طریق رسانه ها باید فرهنگ سازی شود چرا که این امر به سبب کاهش ضایعات و مصرف دان، به نفع اقتصاد خانوار و تولیدکننده است.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در پاسخ به این سوال که چرا اجرای تولید مرغ سایز به تعویق افتاده است،بیان کرد: اگرچه قرار بود تولید مرغ سایز در دو سال گذشته توسط مرغداران سراسر کشور اجرا شود اما به سبب نبود استقبال از سوی مصرف کنندگان،این طرح مغفول ماند.

وی در پایان با اشاره به اینکه تولید مرغ سایز به سبب کاهش مصرف نهاده ها اقتصادی تر است،تصریح کرد: تولید مرغ سایز به سبب صرفه جویی حداقل  500 گرم دان مصرفی تاثیر بسزایی در جلوگیری از خروج ارز دارد.

انتهای پیام/