به گزارش پارس نیوز، 

علی صدیق پناه رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان قارچ در گفت و گو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بازار قارچ اظهار کرد: هم اکنون قیمت تمام شده هر کیلو قارچ با احتساب 20 درصد سود تولیدکننده،12 تا 13 هزار تومان است،درحالیکه به سبب کاهش قدرت خرید خانوار کمتر از این نرخ در بازار توزیع می شود.

وی با اشاره به اینکه نرخ فروش قارچ سنخیتی با هزینه تمام شده تولید ندارد،افزود: براین اساس پرورش دهندگان قارچ به سبب بدهی به بانک ها با مشکلات متعددی روبرو هستند که از این رو از وزارت جهاد کشاورزی تقاضا کردیم شرایطی فراهم شود تا بدهی تولیدکنندگان استمهال شود تا پرورش دهندگان بتوانند به تولید ادامه دهند.

به گفته صدیق پناه اگرچه با وجود پیگیری وزارت جهاد کشاورزی با این امر موافقت شده است،اما تا کنون به بانک ها ابلاغ نشده است.

این مقام مسئول از افزایش سه برابری قیمت بسته بندی و نایلون خبر داد و گفت: در واحد های بزرگ تولیدی با احتساب هزینه پرسنل، سربار و ... معدل قیمت قارچ فله درجه یک درب واحد تولیدی 9 هزار و 750 تومان است که با احتساب سود حداقل باید 11 تا 11 هزار و 500 تومان به فروش رسد،که این امر با نرخ فروش قارچ بیانگر زیان حداقل هزار و 500 تومانی تولیدکننده است.


بیشتر بخوانید: قیمت کنونی قارچ جوابگوی هزینه تولیدکنندگان نیست/نوسان نرخ دلار جانی دوباره به بازارهای صادراتی داد


وی تولید سالانه قارچ در کشور را 163 هزار تن اعلام کرد و گفت:با توجه به تعطیلی و نیمه تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی ناشی از افزایش هزینه های تولید و کمبود نقدینگی برای خرید مواد اولیه و کامپوست پیش بینی می شود که تولید به 140 هزارتن برسد.

صدیق پناه درباره آخرین وضعیت صادرات قارچ افزود: با وجود آنکه در حوزه صادرات چندان فعال نیستیم از این رو معاونت امور گلخانه در حال پیگیری این موضوع است چرا که حضور در بازارهای صادراتی به نفع تولیدکنندگان است.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان قارچ در پایان تصریح کرد:با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته پیش بینی می شود  که سالانه حداقل 20 درصد تولید معادل 60 هزارتن به بازارهای هدف صادر شود.

انتهای پیام/