به گزارش پارس نیوز، 

ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه  به تخلفات مالی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اشاره کرد و افزود: برای از بین بردن تخلفات مالی در این سازمان اعضای هیئت مدیره باید مسائل مالی این سازمان را از مسائل هیئت مدیره جدا کنند.

وی ادامه داد: هم اکنون انباشت ثروت در سازمان نظام مهندسی وجود دارد و یکی از عوامل تفرقه و چالش‌هایی که هم اکنون با آن مواجه هستند وجود انباشت ثروت است.

نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران اظهار کرد: برای مبارزه با چنین چالش‌هایی باید ارتباط سازمان با چنین ثروت‌های انباشته‌ شده‌ای قطع شود زیرا که وجود ثروت باعث ایجاد چنین مسائل مالی می‌شود.

رهبر به تغییر شیوه پرداخت حق نظارت از سوی مالکان اشاره کرد و افزود: هم اکنون مالکان حق نظارت را به صورت کامل و یکجا پرداخت می‌کنند و این در حالی است که مهندسان ناظر حق‌الزحمه خود را طی دو الی سه سال دریافت می‌کنند، به عقیده بنده باید شیوه پرداخت حق نظارت تغییر یابد و هر زمانی که مهندسان ناظر و  یا سازمان نظام مهندسی به پول احتیاج داشتند از سوی مالکان واریز شود.

وی اظهار کرد: پول و سودی که ناشی از انباشت ثروت در حسا‌بهای سازمان نظام مهندسی وجود دارد برای مهندسان ناظر است و سازمان نظام مهندسی حق ندارد از سود آن استفاده کند.

نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران  بیان کرد: به عقیده بنده باید سود حق‌الزحمه مهندسان ناظر در جهت رفاه مهندسان به کار گرفته شود و به طور مثال حق خرید بیمه برای آنها ایجاد شود.

رهبر بیان کرد: هم اکنون تقسیم و ارجاع کار تبدیل به یک مسئله چالش بر انگیز شده  و به اعتقاد وزیر راه و شهرسازی  ارجاع کار به شیوه کنونی در سازمان نظام مهندسی اشتباه است و مالکان ساختمان باید خود مهندسان ناظر را انتخاب کنند.

وی تصریح کرد: هم اکنون حدود 112 هزار مهندس در استان تهران وجود دارد بنابراین چگونه باید توزیع کار براساس عدالت و شایستگی ایجاد شود و برای این امر می‌توانیم با اجرای سیستم‌های جدید و اتوماتیک توزیع کار را بین مهندسان ناظر انجام دهیم.

نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران ادامه داد: متاسفانه در طول سال‌های گذشته رفاه مهندسان که یکی از اصلی ترین دغدغه‌های آنها به شمار می‌رود توجه چندانی نشده است.

رهبر با بیان اینکه گردش مالی سازمان نظام مهندسی 800 تا 1000 میلیارد تومان است افزود: چه میزان از این گردش مالی مربوط به رفاه مهندسان ناظر است و آیا برای آنها هزینه‌ای در این خصوص انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اخلاق مهندسی کارایی و داشتن دانایی باید از رویکردهای اصلی نظام مهندسی باشد،‌ افزود: متاسفانه هم اکنون از سازندگان و مهندسان صاحب صلاحیت و متخصص در پروژه‌های ساختمانی استفاده نمی‌شود.

سالانه تنها 200 الی 300 هزار واحد مسکونی ساخته می‌شود/بازار مسکن بزودی از رکود خارج می شود

رهبر به ارزیابی وضعیت بازار مسکن پرداخت و افزود: بیش از 5 سال است که بازار با رکود مواجه است و در 5 سال گذشته دولت یازدهم و دوازدهم هیچ برنامه عملیاتی نداشته است.

وی ادامه داد: دولت در ابتدا تنها موضوع مسکن اجتماعی را مطرح کرد و بعد از آن هیچ اقدام عملیاتی برای آن انجام نداد.

رهبر با اشاره به اینکه در طرح جامع مسکن ساخت یک میلیون واحد مسکونی پیش بینی شده است گفت: سالانه 850 هزار ازدواج در کشور صورت می‌گیرد که این ازدواج‌ها نیاز به واحد مسکونی دارند. این در حالی است که سالانه تنها 200 الی 300 هزار واحد مسکونی ساخته می‌شود.

 نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران در ادامه به بی توجهی دولت به بافت‌های فرسوده اشاره کرد و افزود: بسیاری از واحدهای مسکونی در مرکز حاشیه شهرها و یا در محله‌های قدیمی  قابل استفاده و یا سکونت نیستند و تبدیل به سکونت‌گاههای غیر رسمی شده ولی متاسفانه این آمارها نیز جز واحدهای خالی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ما 2 میلیون و500هزار واحد مسکونی خالی داریم گفت: این آمار واحدهای خالی تفکیک نشده و بسیاری از آنها مربوط به بافت‌های فرسوده است که جز آمارها به شمار می‌آید.

رهبر افزود: هم اکنون 3 میلیون و 500 هزار واحد مسکونی انباشته شده در کشور وجود دارد که در صورت بی توجهی منجر به بروز یک فاجعه قیمتی در بازار مسکن می‌شود.

نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران با اشاره به اینکه رئیس جمهور در طرح بازآفرینی مقرر کرده بود که دستگاه‌های دولتی تمامی زمین‌های خود را به انبوه سازان و وزارت راه و شهرسازی واگذار کند اما تا به امروز زمینی واگذار نشده است، بیان کرد: باید از دستگاه‌های مسئول پرسیده شود که چه تعداد زمین در اختیار انبوه سازان قرار گرفته است تا آنان اقدام به نوسازی بافت‌های فرسوده کنند.

وی توضیح داد: بسیاری از ارگان‌های دولتی که زمین داشتند و پیش از دستور رئیس جمهور برای مشارکت با انبوه سازان وارد مذاکره شده بودن هم اکنون به دنبال آن هستند که همان توافق قبلی با انبوه‌سازان را برای حفظ زمین اجرایی کنند.

رهبر در ادامه به پروژه مسکن مهر در پردیس اشاره کرد و افزود: پیشرفت فیزیکی واحدهای مسکن مهر که توسط انبوه سازان در حال ساخت است حدود 70 الی 80 درصد است که به دلیل کمبود منابع مالی پیشرفت فیزیکی کندی دارند.

 نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران اظهار کرد: منابع مالی برای تکمیل 10 هزار واحد مسکونی در پردیس حدود هزار میلیارد تومان است و اگر ماهانه 10 میلیارد تومان پرداخت شود این منبع مالی مورد نیاز تامین می‌شود.

وی تصریح کرد : متاسفانه منابع مالی که برای این پروژه‌ها از سوی دولت پرداخت می‌شود ماهانه یک الی دو میلیارد تومان است بنابراین پیشرفت فیزیکی این واحدها کند شده است.

در طول سال‌‌های 93 و94 که دولت قبلی ساخت این واحدها را بر عهده داشت پیشرفت فیزیکی 30 درصد بود و اگر همین دولت روند قبلی را ادامه می‌داد این پروژه‌ها سه ساله تمام می‌شد.

رهبر درباره وضعیت آینده بازار مسکن نیز گفت: بازار مسکن به زودی از رکود خارج می‌شود و ما وارد دوران رونق می‌شویم.

مقبولیت سازمان نظام مهندسی دچار بحران شده است

در ادامه این نشست عباس زرکوب عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان از وجود 4 بحران در سازمان نظام مهندسی خبر داد و افزود: مقبولیت سازمان نظام مهندسی دچار بحران شده و همین موضوع در آینده مشکل ساز خواهد بود.

وی افزود : در گذشته انتخابات نظام مهندسی ساختمان استان تهران بسیار پر طرفدار بود اما هم اکنون تعداد شرکت کنندگان این انتخابات به زیر 10 درصد رسیده است.

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان بحران هویت را یکی دیگر از مشکلات این سازمان عنوان کرد و افزود: بسیاری از وظایف نظام مهندسی مغفول مانده و ما هم اکنون در ماده 27 قانون نظام مهندسی بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم.

زرکوب بیان کرد: بحران نفوذ و بحران مشارکت اعضا از مشکلاتی است که این سازمان با آن مواجه است.

وی با اشاره اینکه بسیاری از وظایف شهرداری به سازمان نظام مهندسی  استان تهران منتقل شده است افزود: نظام مهندسی ساختمان 112 هزار مهندس دارد این در حالی است که در انتخابات تنها هزار نفر شرکت می‌کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان با اشاره به اینکه در سازمان نظام مهندسی اعتماد به نفس دچار مشکل شده و وظایف سازمانی و حاکمیتی این بخش مخدوش شده است ،تاکید کرد: هم اکنون بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها خارج از سازمان و به صورت اجباری اتخاذ می‌شود ولی به عقیده بنده باید در نظام مهندسی تمام افراد همگن باشند و یک هدف را دنبال کنند.

زرکوب از نبود یک بانک اطلاعاتی کافی برای ارزیابی مهندسان ناظر خبر داد و افزود: متاسفانه نبود یک بانک اطلاعاتی درست باعث شده که حمایت‌های لازم از مهندسان ساختمان صورت نگیرد و همه مهندسان در یک سطح دیده شود.

وی گفت: باید سعی کنیم با ایجاد یک بانک اطلاعاتی دقیق انگیزه برای انجام فعالیت‌های حوزه ساخت و ساز را فراهم کنیم.

 ساختار نظام مهندسی را دوباره مهندسی کنیم

در ادامه این نشست سعید آسو‌یار عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان از وجود یک ثروت نهفته در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران خبر داد و افزود: این ثروت مالی نیست  بلکه وجود بیش از 150 هزار مهندس که عضو آن هستند خود یک ثروت عظیم است که باید از نو ساخته شود.

وی ادامه داد: باید ساختار نظام مهندسی را دوباره مهندسی کنیم و این امر از طریق ایجاد سیستم‌های مکانیزه امکان‌پذیر است.

 

انتهای پیام/