به گزارش پارس نیوز، 

منوچهر رضایی روز پنجشنبه در چهارمین کنفرانس ملی انگور و کشمش ایران در دانشگاه ملایر اظهار داشت: اگر بخواهیم اتفاق خوبی در حوزه انگور و کشمش که جایگاه بسیار خوبی در حوزه اقتصادی و صادرات دارد، بیفتد، باید سه بخش باغدار، واحدهای فرآوری و بخش تجاری را در کنار هم ببینیم.
رئیس انجمن تولید و صادرکنندگان کشمش ملایر با اشاره به دستورالعمل و ضوابط اجرایی بانک مرکزی مبنی بر رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و برگشت ارز حاصل از صادرات کالا به چرخه اقتصادی کشور افزود: تعهد ارزی صادرات کشمش را با چالش مواجه می کند.
رضایی افزود: با توجه به اینکه صادرکنندگان کشمش عمده صادرات آنها به کشورهای همسایه همچون عراق و افغانستان است و به صورت ریالی یا پول رایج انجام می شود، این مشکل باید هر چه سریعتر مورد پیگیری قرار گیرد.
وی از رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان به عنوان خروجی مهم این کنفرانس درخواست کرد: برای رونق کشمش تعهد ارزی مورد پیگیری قرار گیرد، چراکه این یک کار اشتباه است و معنایش این است که یک صادر کننده باید پول کالای صادراتی را برگرداند.
رضایی ادامه داد: در همین رابطه در 15 روز گذشته، قیمت کشمش از بیش از 150 هزار ریال به حدود 100 هزار ریال رسید و شاهد کاهش 50 درصدی قیمت کشمش بودیم.
وی همچنین به سامانه نیما اشاره و قیمت گذاری در این سامانه را از پایه نادرست دانست و گفت: این موارد و مشکلات را از طریق استاندار همدان و مسئولان بالادستی پیگیری می کنم.
رضایی با تاکید بر حمایت ویژه باغداران، واحدهای فرآوری، تجار و صادرکنندگان اظهار داشت: این امر نگران کننده است که کار از راستای قانون خارج شود و تخلف و قاچاق کالا افزایش یابد.
رئیس انجمن تولید و صادرکنندگان کشمش ملایر با بیان اینکه برای داشتن کشمش سالم نیازمند انگور سالم هستیم افزود: در حوزه کاشت، داشت و برداشت انگور نکات بسیاری ریز و مهمی نهفته است که باید به آنها واقف باشیم.
رضایی با اشاره به قدیمی بودن واحدهای فرآوری کشمش بیان کرد: در پنج سال گذشته تا اندازه ای نوسازی در این واحدها صورت گرفت که در افزایش کیفیت محصول کشمش تاثیرگذار بود و باید تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شود.
وی با بیان اینکه مشکلات متعددی بر سر راه تجارت جهانی کشمش وجود دارد خاطرنشان کرد: برگشت پول حاصل از صادرات و فروش کالا و پذیرش ما در بازارهای جهانی دچار چالش است.
رئیس انجمن تولید و صادرکنندگان کشمش ملایر در عین حال خواستار ارایه رایگان زیرانداز به باغداران برای خشک کردن انگور و تبدیل آن به کشمش و تهیه رایگان روغن کربنات پتاسیم برای باغداران شد و ابراز امیدواری کرد: با حمایت دولت این موارد به زودی محقق شود.
رضایی همچنین به ارایه یارانه کشمش به کشاورزان خاطرنشان کرد: دادن وجه نقد تاثیری بر وضعیت باغدار نداشت، در حالیکه بخشی از این پول را می توانستیم برای تهیه ملزومات باغداران هزینه کنیم.

**نیازمند صنایع تبدیلی انگور و کشمش هستیم
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان نیز انگور و کشمش را دارای ارزش افزوده بالا دانست و گفت: در حال حاضر نیاز جدی به صنایع تبدیلی انگور و کشور در استان و به ویژه ملایر داریم.
حمیدرضا متین با بیان اینکه گرید انگور ما زبانزد است، بر لزوم استفاده از سایر مشتقات انگور تاکید کرد و افزود: هسته، پوست، خوشه و سایر اجزای انگور خاصیت دارویی و قابلیت مصرف دارد که فناوری های روز برای فرآوری آنها باید وجود داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه تعرفه ها بر محصول انگور را باید کنار بگذاریم خاطرنشان کرد: با افزایش صادرات، تازه خوری، بسته بندی جذاب و فرآوری این محصول می توانیم ارزش افزوده بالا و استفاده بهتری داشته باشیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان یادآور شد: هم اکنون 11 شرکت فرآوری در حوزه انگور داریم که 2 شرکت بسیار قوی و فعال است و یک مورد از این واحدها در شهر اراک است.
متین همچنین استفاده از روش های نوین آبیاری در تاکستان های انگور را یک ضرورت برشمرد و اظهار داشت: در عین حال که پژوهشکده انگور و کشمش ملایر می تواند راهکار بسیار خوبی در این زمینه به باغداران ارایه دهد، در همدان نیز فناوری جدیدی برای آبیاری نوین در باغ ها در دست طراحی است.
وی ادامه داد: در این راستا یکی از واحدهای تولیدی ما در صدد تولید سیستم آبیاری زیرخاکی است که امیدواریم تا نیمه نخست سال آینده این سیستم در باغ ها اجرایی شود.
متین درباره تعهد ارزی صادرکنندگان نیز قول مساعد داد: موضوع بلافاصله از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری می شود.
به گزارش ایرنا، چهارمین کنفرانس ملی صنعت انگور و کشمش ایران به مدت 2 روز، چهارم و پنجم مهرماه در دانشگاه ملایر در حال برگزاری است.
20 درصد کشمش ایران در ملایر تولید می شود و سالانه بیش از 40 هزار تن کشمش از این شهرستان به سایر نقاط جهان صادر می شود.
/20877528