به گزارش پارس نیوز، 

«حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق، امروز (دوشنبه) در پی تشدید بحران بصره که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، موجب انزوای سیاسی او و از بین رفتن شانسش برای تصدی مجدد پست نخست‌وزیری شده، در رأس یک هیأت عالیرتبه وزارتی، عازم این استان شد.

به ویژه که تقریبا کلیه گروه‌های سیاسی عراق خواستار استعفای او از قدرت و عدم نامزدی مجدد برای نخست‌وزیری هستند.

یک منبع آگاه محلی در گفت‌وگو با «العربی الجدید» اظهار داشت: العبادی به محض ورود به بصره با اعضای شورای استانداری و سایر مسئولان این استان برای بررسی بحران به وجود آمده، دیدار کرد و با آنها درباره ضرورت یافتن راهکارهایی فوری برای مهار این بحران رایزنی کرد.

وی افزود: نخست‌وزیر عراق بر ضرورت حفظ حق مردم بصره در برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز تاکید کرد. سپس با فرماندهان امنیتی بصره نیز دیدار کرد و از آنها خواست تا تدابیر لازم را برای حفظ امنیت در این استان اتخاذ کنند و به شهروندان تعدی نکنند.

العبادی در بصره بار دیگر اعلام کرد که حمله به کنسولگری‌ها و هیأت‌های دیپلماتیک محکوم است.

وی دلیل اعزام نیروی امنیتی از بغداد به بصره برای حفظ امنیت این استان بوده است و اکنون این استان در امنیت است و بدون این امنیت نمی‌توان، خدمات ارائه شود.

«انوار مدلل» عضو شورای استانداری بصره اعلام کرد که شورای استانداری قصد دارد نشستی در مقر جدیدش برگزار کند و این نشست همزمان با حضور العبادی و هیأتش در استان است.

 در همین حال، «حسن المالکی» از شیوخ قبایل شرکت‌کننده در اعتراضهای بصره، اعلام کرد که شیوخ عشائر و تظاهرات‌کنندگان به دولت فدرال و دولت محلی در استان مهلتی مشخص داده اند تا به وعده‌هایشان عمل کنند. در صورتی که در این مدت مشکلات ما مرتفع نشود، اعتراضات از سر گرفته خواهد شد.

وی افزود: سفر العبادی به بصره، آخرین فرصتش برای تلافی بحران رو به تشدید این استان است. اهالی بصره هیج ارتباطی با سیاست ندارند و تنها خواسته آنها، خدمات و برخورداری از زندگی با عزت است.