به گزارش پارس نیوز، 

محمدزاده معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در گفتگوی 18:30 شبکه خبر در خصوص وضعیت شهرک های صنعتی کشور اظهار داشت:قبل از انقلاب 4 یا 5 شهرک صنعتی در کشور وجود داشت اما اکنون  975 شهرک صنعتی و 9 منطقه ویژه اقتصادی داریم.

وی ادامه داد: 975 شهرک صنعتی دولتی هستند و 99 شهرک صنعتی خصوصی در کشور ایجاد شده که  53 مورد به بهره برداری رسیده است.

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی افزود :در آینده ایجاد زیر ساخت های شهرک های صنعتی دولتی نیز به بخش خصوصی واگذار می شود.

محمد زاده با اشاره به اینکه دیگر نیاز جدی به توسعه کمی شهرک های صنعتی در کشور نیست ، تصریح کرد: تنها در نقاطی که ضرورت ایجاد می کند همچون مناطق محروم، اقدام به ساخت شهرک های صنعتی جدید می کنیم.

وی با بیان اینکه نواحی صنعتی کمتر از 50 هکتار وسعت دارند گفت: حیطه تصمیم گیری نواحی صنعتی در استان صورت می گیرد اما شهرک های صنعتی با تصویب هیئت وزیران شکل می گیرد.

این مقام مسئول تاکید کرد: اکنون در شهرکهای صنعتی خدمات متمرکز ارائه می شود و تامین زیرساخت هایی  همچون آب و برق و گاز و تصفیه خانه بر عهده سازمان شهرک های صنعتی است که این امر به کاهش هزینه تمام شده محصول کارخانه ها کمک می کند.

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی تصریح کرد:در حال حاضر نگاه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی نگاه کیفی است و بر کیفیت شهرک های صنعتی تاکید دارد.

محمدزاده افزود: قیمت زمین در شهرک های صنعتی دولتی بین 5 تا 7 درصد کل سرمایه گذاری است که بصورت اقساطی گرفته می شود.

وی بیان کرد:97 درصد صنایع در شهرک های صنعتی واحد های کوچک و متوسط صنعتی ،(SME) یا صنایع کوچک هستند که بسیار آسیب پذیرند که باید مورد حمایت قرار گیرند.

محمدزاده با بیان اینکه 7 مرکز خدمات و آموزشی نرم افزاری در کشور ایجاد شده است گفت: همچنین 34 مرکز خدمات کسب و کار نیز ایجاد شده که مشاوره اقتصادی به واحد های تولیدی ارائه می کنند.

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی افزود: تفاهم نامه ای با کشورهای آلمان و کره جنوبی بسته شده که در انتخاب تکنولوژی واحد های صنعتی را آموزش می دهند.

محمدزاده در خصوص اقدامات انجام شده برای صادرات و بازاریابی و فروش تولیدات واحد های صنعتی در این شهرک ها  گفت: چنانچه واحدهای صنعتی در نمایشگاههای خارجی و داخلی شرکت کنند تا 50 درصد هزینه های آنها را تقبل می کنیم.

ضرورت نوسازی و رفع موانع تامین مالی صنایع کوچک

در ادامه راهدار عضو اتاق بازرگانی در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: کیفی سازی شهرک های صنعتی تصمیم درست و بجایی است اما صرفا نباید به ایجاد امکانات اولیه محدود شود بلکه باید در سه محور اصلی آنها همت گذاشت.

وی افزود: تامین مالی، خدمات نرم افزاری و ضعف تکنولوژی صنایع کوچک سه نقطه اصلی برای حمایت از صنایع کوچک است.

راهدار تصریح کرد: به دلیل ضعف های گفته شده صنایع کوچک قادر به بدست آوردن بازار های جهانی و منطقه ای و رقابت با حوزه های هم تراز را ندارند. حتی توان ورود به بورس و فرابورس را ندارند که باید حمایت شوند.

وی با بیان اینکه خدمات ارائه شده در قالب طرح است و اجرایی نشده است گفت: چنانچه حمایت های گفته شده به موقع اجرایی نشود واحد صنعتی قادر به ادامه حیات نخواهند بود.

انتهای پیام/