به گزارش پارس نیوز، 

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مسئله تهران برای کل ایران مهم است گفت: مسائل تهران باید در بالاترین سطوح کشور مورد بررسی قرار بگیرد زیرا که تهران پایتخت بوده و تمامی اتفاقات رخ داده در آن بر زندگی افراد حتی در دور افتاده ترین نقاط کشور اثر می‌گذارد.

آخوندی از هماهنگی تمامی عوامل و اعضا در ستادهای بازآفرینی کشور خبر داد و افزود: به طور قطع تخلفات صورت گرفته تاکنون بررسی شده و ما می‌توانیم با نوعی اعمال سیاست دقیق مانع از  تکرار آن‌ها شویم.

وی توضیح داد: به طور قطع مسائل تهران باید فراتر از حوزه درونی بررسی شود و اقدامات لازم برای کاهش تمرکز در این کلانشهرها مورد  توجه قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هماهنگی طرح بازآفرینی تهران با طرح ساماندهی این شهر از مهمترین نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد

آخوندی یکی از بحث‌های مهم در طرح ساماندهی تهران موزاییک شدن  تمامی محدوده‌های اطراف شهر و توجه به نظام تفکیکات شهری و تقسیمات کشوری دانست.

وی با بیان اینکه عدم کنترل تمامی محدوده‌های اطراف شهر از سوی شهرداری باعث ایجاد وضع موجود تهران در حوزه شهری شده است گفت: باید توجه به محدوده‌های اطراف تهران بیشتر شود به گونه‌ای که هیچ نقطه‌ای خارج از محدوده مدیریت شهری در اطراف کلان شهرها باقی نماند.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: بازآفرینی تهران باید با طرح ساماندهی پایتخت منطبق شود و به طور  قطع بخش عمده‌ای از بازآفرینی شهری با نظام حمل و نقلی و ارتباط آن با پیرامون شهرها برطرف می‌شود.

آخوندی بازفرینی شهری را یک تجربه جهانی مطرح کرد و گفت: بازآفرینی شهری از تشکیلات ما در این دولت نیست و مبنای اصلی این سیاست جلوگیری از کوچ ساکنان یک محله به نقطه دیگر است زیرا که اگر این اقدام انجام نشود باعث افزایش حاشیه نشینی در مناطق دورتر خواهد شد.

وی بیان کرد: تمام ادبیات بازآفرینی بر مبنای ارتقای کیفیت ساکنان بوده و این امر به عنوان اصل  اولیه و اساسی در مفهوم به شمار می‌رود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ارزش افزوده واقعی با ارتقای کیفیت زندگی در محلات ناکارآمد حاصل می‌شود گفت: برخی افراد فکر می‌کنند فروش تراکم بیشتر زمینه‌ساز ارزش افزوده می‌شود اما تنها با ارتقای کیفیت زندگی مردم این امر رخ می‌دهد .

آخوندی توضیح داد: ظرفیت تهران امروز حدود 11 میلیون نفر است که می‌خواهیم آن را به 13 میلیون نفر برسانیم آیا در این صورت می‌توانیم آب آن‌ها را تأمین کنیم؟ مردم تهران امروز تاوان همین اشتباه را می‌دهند و باید راهی جدیدتر پیش روی آن‌ها قرار دهیم.

وی به ایراد و نقدی که جامعه کارشناسی به نحوه توسعه شهر تهران می‌گیرند اشاره کرد و گفت: برخی از کارشناسان معتقدند مدیریت شهری طی 10 سال به طور مداوم  سیاستی  اشتباه مبتنی بر فروش شهر را پیش گرفته و کسی نیست که امروز بر آن خرده نگیرد در نتیجه طبیعی است که ما برای ایجاد ارزش افزوده این راه نادرست را ادامه ندهیم.

وزیر راه و شهرسازی به گزارش تراکم برخی از  شهرهای تهران اشاره کرد و گفت: تراکم برخی از شهرهای استان تهران 400، 600 و یا 700 نفر در هکتار است آیا شرایط فعلی تهران توانایی ادامه این روند را دارد؟

آخوندی در پایان به ضرورت پیگیری تعهدات دولت در حوزه بافت‌های فرسوده اشاره کرد و افزود: در این راستا مقرر شده مبلغی جهت اجرایی شدن تسهیلات بافت ناکارآمد از سوی دولت پرداخت شود که امیدواریم هر چه سریعتر به مرحله نهایی برسد.

انتهای پیام /