به گزارش پارس نیوز، 

. شهر برلین برای هرکسی چیزی جهت ارائه دارد: چه شما دنبال تاریخ و فرهنگ باشید و چه خواهان تجربه کردن هنرهای هیجان‌‌انگیز، موسیقی یا تفریحات شبانه، دست خالی از برلین برنمی‌گردید. شهر برلین ترکیبی از معماری‌های زیبا از اعصار مختلف بوده و شهر آکنده از هیاهوی زندگی است. در صورتی که برنامه‌هایی برای سفر به این مقصد ترتیب داده‌‌اید، ما فهرستی از بهترین کارها برای انجام دادن در برلین را گردآوری کرده‌‌ایم. در اینجا مکان‌‌های دیدنی و نقاط اصلی جالب‌ توجه برلین را خواهید یافت

برلین دارای تاریخ شگفت‌‌انگیزی است. شهر برلین آکنده از مکان‌‌های باشکوهی از جنگ‌‌ها و نبردهای گذشته است. اگرچه بخش فراوانی از این مکان‌‌ها در طول جنگ نابود شده‌اند اما شهر با هدف حفظ تاریخ خود مجددا بنا شد. به همین دلیل، فهرست موارد دیدنی در برلین می‌‌تواند بی‌نهایت باشد. اگرچه، ما در این مطلب تعدادی از بهترین جاذبه‌های برلین را که شهرت جهانی دارند گردآوری کردیم. 

۱. دروازه برندنبورگ (Brandenburg Gate)

دروازه برندنبورگ، نماد اتحاد و صلح در آلمان و اروپا به شمار می‌‌رود. این دروازه در سال ۱۷۹۱ بر پایه آکروپولیس شهر آتن ساخته شد و ۲۶ متر ارتفاع با ۶ ستون و ۵ گذرگاه دارد. این دروازه یکی از معروف‌ترین بناهای یادبود در شهر برلین است، از آن جهت که سابقا به عنوان نقطه‌ی تقسیم غرب و شرق آلمان استفاده می‌‌شده است. 

این دروازه، میزبان بسیاری از رویدادهای عمده‌ی تاریخی بوده است، که یکی از آن‌ها در سال ۱۹۸۷ رخ داد،  هنگامی که رئیس جمهور آمریکا، رونالد ریگان، در طول جنگ سرد خطاب به گورباچف سخنرانی کرد. ۲ سال بعد، در ۲۲ دسامبر ۱۹۸۹، دروازه برای عموم باز شد و برلین غربی و شرقی متحد شدند. بیش از صد هزار نفر در آن روز از دروازه دیدن کردند و همانطور که تعداد بازدیدکننده‌‌ها افزایش می‌‌یافت، دروازه برندنبورگ هم فرسوده می‌شد. به همین دلیل، از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲، جهت بازسازی بسته شده بود. دروازه اکنون باز است و هرکسی می‌‌تواند رفته و در میان گذرگاه‌‌های آن به گردش بپردازد. در کنار شکوه تاریخی و وسیع این دروازه، اینجا همچنین یک محل معروف برای برگزاری جشن سال نوی میلادی است که سالانه حدود ۱ میلیون نفر به این خاطر از آن دیدن می‌کنند.

 دروازه برندنبورگ (Brandenburg Gate)

 دروازه برندنبورگ (Brandenburg Gate)

۲. میدان پوتسدامر پلاتس (Potsdamer Platz)

یکی از جاذبه‌های مشهور شهر برلین، بازدید از پوتسدامر پلاتس یا میدان پوتسدام است. نام این محل از روی نام شهر پوتسدام گرفته شده است و از یک زمین ویرانه در طول جنگ جهانی دوم به قطب گردشگری و کسب و کار تغییر شکل داده است.

این میدان بعد از اتحاد دو آلمان افتتاح و مجدد بنا شد و اکنون محل استقرار بسیاری از رستوران‌‌های معروف، مراکز خرید، سینماها، سالن‌‌های تئاتر و معماری‌‌های زیبا است. هنگامی که در حال بازدید هستید، چندین مکان وجود دارد که حتما باید ببینیدشان. یکی از آن‌‌ها، سریع‌ترین بالابر در اروپا است که شما را بالای برج کالهوف می‌برد. نمای شهر از آن بالا شگفت‌انگیز است، به طوری که می‌‌توانید کل خط افق شهر برلین را ببینید. به علاوه، اگر با خانواده سفر می‌‌کنید، می‌‌توانید از مرکز لگولند دیسکاوری دیدن کنید که در حدود ۴میلیون قطعه لگو دارد.

از دیگر موارد جالب و دیدنی، نخستین چراغ راهنمایی در اروپا است که در سال ۱۹۲۴ در این میدان جهت هدایت رفت و آمد ماشین‌ها و عابران نصب شد. پوتسدامر پلاتس همچنین مکانی است که در فوریه‌ی هر سال معروف‌ترین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین در آن برگزار می‌‌شود. در نهایت، حتی اگر بازدید شما در طول زمستان انجام می‌‌شود، می‌‌توانید از بزرگ‌ترین سورتمه سواری در کل اروپا، بازی روی یخ، پاتیناژ روی یخ و جشن اسکی‌بازی لذت ببرید. با وجود تمام این جاذبه‌‌ها، در صورت بازدید از برلین، نباید فرصت دیدن میدان پوتسدامز پلاتس را از دست بدهید.

میدان پوتسدامر پلاتس (Potsdamer Platz)

میدان پوتسدامر پلاتس (Potsdamer Platz)

۳. ساختمان رایشس‌تاگ (Reichstag Building)

ساختمان رایشس‌تاگ، دومین مکان پربازدید در برلین است که سالانه حدود ۳ میلیون نفر را به خود جذب می‌کند. رایشس‌تاگ در سال ۱۸۹۴ افتتاح شد و تا سال ۱۹۳۳،  محل اسکان شورای سلطنتی امپراطوری آلمان بود.

در آن برهه‌ی زمانی، ساختمان دچار حریق شد و طوری آسیب دید که حتی بعد از جنگ جهانی دوم نیز ساختمان مورد استفاده قرار نگرفت. در طول این مدت، جلسات پارلمان در مکان‌‌های مختلفی برگزار شد. در دهه‌ی ۶۰ میلادی، بخشی از رایشس‌تاگ مجدد مرمت شد اما تا بعد از اتحاد دو آلمان در سال۱۹۹۰ این ساختمان کاملا بازسازی نشده بود. هنگامی که در سال ۱۹۹۹ کار بازسازی آن به اتمام رسید، مجدد به مکانی برای برگزاری جلسات پارلمان مبدل شد. رایشس‌تاگ دارای یک سبک معماری منحصر به فرد است اما مشخصه‌ی اصلی آن، گنبد بالای ساختمان است. این گنبد از شیشه ساخته شده است و بازدیدکننده‌‌ها از آن قسمت می‌‌توانند اتاق‌‌های پارلمان را مشاهده کنند. این گنبد سمبل این موضوع است که مردم بالاتر از دولت قرار دارند و به همین دلیل بازدید از آن برای عموم آزاد است.

این گنبد نه تنها به عنوان یک منبع نورگیری و تهویه برای ساختمان رایشس‌تاگ عمل می‌کند، بلکه نشانگر التزام آلمان به استفاده از انرژی‌‌های تجدیدپذیر نیز هست. ساختمان دارای صفحات خورشیدی در سقف است و روشنایی بخش چشم‌گیری از رایشس‌تاگ را تامین می‌‌کند. از آن جایی که رایشس‌تاگ برای عموم باز است، راه‌‌های مختلفی برای بازدید از آن وجود دارد. شما می‌‌توانید یک تور بگیرید و حتی به جلسات علنی اعضای پارلمان گوش دهید اما این سخنان همه به زبان آلمانی خواهند بود. اگرچه، اکثریت افراد، بالا رفتن از گنبد و دیدن اتاق‌‌های پارلمان را انتخاب می‌‌کنند. این مکان به طور معمول آخر هفته‌‌ها به شدت پرازدحام است، پس ما توصیه می‌‌کنیم که در طول روزهای هفته از آن بازدید کنید.

ساختمان رایشس‌تاگ (Reichstag Building)

ساختمان رایشس‌تاگ (Reichstag Building)

۴. دیوار یادبود شهر برلین (Berlin Wall Memorial)

یکی دیگر از جاذبه‌های برلین، بازدید از دیوار یادبود شهر برلین است. دیوار تا طول۴/۱ کیلومتر کشیده شده است و نشانه‌ی تقسیم برلین به دو قسمت غربی و شرقی، تا زمان اتحاد دو آلمان در پایان دهه ۸۰ میلادی بوده است.

دیوار یادبود دارای ۳ بخش است. اولین بخش آن، یک جشنواره فضای باز است که تصاویر و موارد صوتی حول تاریخ دیوار، زمان ساخت و سپس تخریب آن را فراهم می‌‌کند. دیوار  بیشتر شبیه نمود تصویری تاریخ است.

دومین بخش، مرکز اسنادی است که موارد بیشتری را از میان اسناد و حقایق مختلف، در مورد نحوه ساخت و ساز دیوار فراهم می‌‌کند. سومین بخش، کلیسای صلح و آشتی است که بازدیدکننده‌ها می‌‌توانند به طور معنوی به قربانیان دیوار و کسانی که سعی در گذشتن از آن را داشته‌اند، احترام بگذارند. تمام این ۳ بخش ارائه دهنده‌ی یک تصویر صحیح از تاریخ دیوار برلین است. بازدیدکنندگان می‌‌توانند تصمیم بگیرند که از کجا بازدید را شروع کنند و هر بخش مکمل بخش دیگر است. اگرچه، آن‌ها به طور همزمان ساخته نشده‌اند.

دیوار یادبود شهر برلین (Berlin Wall Memorial)

دیوار یادبود شهر برلین (Berlin Wall Memorial)