به گزارش پارس نیوز، 

رضا اردکانیان امروز (سه شنبه) در حاشیه آیین معرفی طرح های تبصره ١٩ قانون بودجه ١٣٩٧ وزارت نیرو در مورد حمایت های دولت افزود: دولت در تابستان امسال با همه محدودیت ها، به محض درخواست وزارت نیرو برای طرح های اضطراری آبرسانی، یک هزار و 20 میلیارد تومان در اختیار وزارت نیرو گذاشت.
اردکانیان ادامه داد: به طور طبیعی، کم آبی و کم برقی آستانه تحمل هر مصرف کننده ای را پایین می آورد؛ در تابستان امسال افرادی خارج از مرزهای کشور نقشه های زیادی برای کشیده و به هوس افتاده بودند که برنامه هایی را اجرا کنند که با هوشمندی مردم و برنامه ریزی ها و تلاش های شبانه روزی توانستیم از یکی از خشکترین و گرمترین تابستان های 50 سال اخیر عبور کنیم.

** طلب 20 هزار میلیارد تومانی از دولت
وی در مورد مطالبه وزارت نیرو از دولت بابت قیمت های تکلیفی، گفت: وزارت نیرو بیش از 20 هزار میلیارد تومان از دولت بابت قیمت تکلیفی طلبکار است و از طرف دیگر، بدهکاری قابل ملاحظه ای به پیمانکاران، سازندگان و فروشندگان برق دارد.
وزیر نیرو اضافه کرد: امسال در قانون بودجه سازوکاری دیده شده است که وزارت نیرو، سیستم بانکی و بخش خصوصی می توانند در بین خود تهاتر داشته باشند.
به گزارش ایرنا، 46 پروژه آب و برق کشور به ارزش 243 هزار میلیارد ریال امروز در مراسمی با حضور معاون اول رئیس جمهوری برای مشارکت، به بخش خصوصی معرفی شد.
در این مراسم، نیروگاه‌های افق (ماهشهر) با ظرفیت نامی 968 مگاوات، نیروگاه بمپور (ایرانشهر) با ظرفیت مگاوات 484 و نیروگاه ایسین (گنو) با ظرفیت 968 مگاوات توسط شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی به بخش خصوصی معرفی شد.
شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران نیز هفت نیروگاه برق آبی شامل نیروگاه‌های تلمبه ذخیره‌ای سد و نیروگاه‌های کارون 2، ارس، سوله دوکل، زیوکه و نیروگاه‌های تلمبه‌ذخیره‌ای سیمره، آزاد، رودبار لرستان را در این مراسم به بخش خصوصی معرفی کرد.
سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی ایران (ساتبا) نیز 2 پروژه ساخت 34 دستگاه توربین بادی با ظرفیت 660 مگاوات و نیروگاه 5 مگاواتی زمین گرمایی سبلان را برای مشارکت بخش خصوصی معرفی کرد.
شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز با 10 پروژه شامل نیروگاه برق‌ آبی سد خدا آفرین، سد هایقر، سد هرات، سد چپرآباد، نیروگاه سد گاوشان، شبکه آبیاری و زهکشی آبادان و خرمشهر، سد حوضیان، سد بالارود، سد کوهرنگ 3 آمادگی خود را برای واگذاری به بخش غیردولتی اعلام کرد.
علاوه بر این، سه تصفیه‌خانه آب در شهرهای ارومیه، محلات و کرج و 21 تصفیه‌خانه فاضلاب شهری در شهرهای هشتگرد، اراک، ساوه، سربیشه، قائن، بیرجند، دامغان، شاهرود، ملارد، شهریار، پردیس، تهران، یزد، ابرکوه، قزوین، رباط کریم، کرمان، بجنورد، طرقبه، مشهد و سبزوار در این مراسم برای مشارکت بخش خصوصی معرفی شد.
همچنین در این مراسم، قرارداد سرمایه‌گذاری 23 پروژه آب و فاضلاب شامل پروژه‌های آب‌رسانی، شیرین‌سازی و نمک‌زدایی، ارتقای کیفی آب شرب و سامانه‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب شهری در حضور معاون اول رئیس‌جمهوری امضا شد.
اقتصام**9189** 2023