به گزارش پارس نیوز، 

 رضا اردکانیان در حاشیه مراسم امضای قرارداد مشارکت بخش خصوصی صنعت آب و فاضلاب در جمع خبرنگاران درباره پرداخت بدهی‌های وزارت نیرو از سوی دولت اظهار داشت: درتابستان امسال به رغم همه محدودیت‌ها به محض درخواست وزارت نیرو از دولت برای طرح‌های اضطراری آبرسانی 1020 میلیارد تومان در اختیار این وزارتخانه قرار گرفت.

وی افزود: همچنین به مدد دولت، سازمان برنامه، حمایت رئیس جمهور و کمک و هوشمندی مردم و نیز برنامه ریزی، تلاش شبانه روزی و اقدامات اضطراری تابستانی را که نقشه‌های زیادی با توجه به کم‌آبی و کم‌برقی و پایین آمدن آستانه تحمل مردم پیش آ‌مده بود، کشیده بودند و کسانی در خارج از مرزهای ایران هوس کرده بودند که در این بستر کم تحملی طرح‌هایی را اجرا کنند، توانستیم یکی از خشک‌ترین و گرم‌ترین تابستان‌های 50 سال اخیر را سپری کنیم که تجربه ارزشمندی برای کار نزدیک با مردم فراهم شد.

وزیر نیرو با بیان اینکه ما 20 هزار میلیارد تومان بابت قیمت‌های تکلیفی آب و برق از دولت طلبکاریم خاطرنشان کرد: به رغم این طلبکاری بدهی قابل ملاحظه ای نیز به پیمانکاران، سازندگان و فروشندگان برق داریم. 60 درصد نیروگاه‌های آن در اختیار بخش خصوصی است و این رقم افزایش خواهد یافت.

وی گفت: امسال در قانون بودجه مکانیزمی توسط مجلس تعبیه شده که می‌توانیم به عنوان وزارت نیروی طلبکار و بدهکار با پیمانکاران طلبکار و سیستم بانکی و بانک مرکزی تهاتر انجام دهیم نتیجه اینکه ظرفیت قابل ملاحظه‌ای آزاد خواهد شد و بخش خصوصی فعال‌تری در حوزه آب و برق خواهیم داشت.

وی یادآور شد: وزارت نیرو، دستگاه پیشتاز سازمان دولت در اجرایی کردن مکانیزم تبصره 19 قانون بودجه است همه 46 طرح نیمه تمام وزارتخانه با تایید هیئت واگذاری به سرمایه‌گذاران معرفی می‌شود و شرایطی مناسب و تشوق کننده امیدواریم موجب به بهره‌برداری رسیدن این طرح‌ها شود.

اردکانیان گفت: امروز قرارداد 23 طرح مشارکت بخش خصوصی در عرصه آب و فاضلاب نیز به امضا رسید و سرمایه‌گذار شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی و بخش خصوصی هستند که امیدواریم هر چه زودتر اجرایی شود.

وی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه چرا با گذشت 10 ماه از وزارت نیروی جدید همچنان برخی از وزارتخانه‌ها با سرپرست اداره می‌شوند گفت: مسئول همه شرکت‌های وزارت نیرو در شهر، روستا، آب و برق بنده هستم جایی با سرپرست و جایی با مدیریت اداره می‌شود و این بحث‌های اجرایی هر دستگاهی است در زمان خودش هر کاری که باید صورت بگیرد انجام می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه کشور در حالت توسعه است یاداور شد: امروز شاهدیم که حتی طلبکاران نیز طرف قراردادهای دوباره ما هستند این به این دلیل است که چرخ توسعه کشور بچرخد یعنی منابع و ثروت کشور و منابع انسانی به قدری وسیع است که معطل این مسائل نیستیم. امروز هزاران میلیارد تومان طرح عرضه شد تا بیش از 160 هزار میلیارد تومان نقدینگی به کار گرفته شود.

وزیر نیرو درباره برنامه 098 نیز گفت: فردا گزارش آن در دولت ارائه می‌شود یک بخش برنامه برای تامین برق لازم برای تابستان 98 است برای تکمیل حدود 27 پروژه نیروگاهی منابع پیش بینی شده و باید تسهیل شود.

وی درباره اپراتورهای پست فشار قوی نیز بیان کرد: با هماهنگی وزارت نیرو و سازمان امور اداره و استخدامی کشور راهکارهایی به تصویب کمیسیون اجتماعی دولت رسیده و در نوبت طرح در هیئت وزیران است.