به گزارش پارس نیوز، 

 دکتر اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (سه شنبه) در مراسم معرفی طرح های تبصره 19 قانون بودجه سال 97 وزارت نیرو و امضای قراردادهای مشارکت بخش خصوصی صنعت آب و فاضلاب ضمن تسلیت ایام سوگواری امام حسین (ع)، شرایط کشور را شرایطی خطیر توصیف کرد و گفت: معنای شرایط خطیر این نیست که همه عوامل به عنوان تهدید تلقی می شوند بلکه ما در مقابل مجموعه ای از تهدیدات قرار داریم و شرایط دشواری پیش روی ما قرار گرفته اما این شرایط به معنای بن بست نیست و از دل همین شرایط دشوار می توان فرصت ها و تحولات بزرگ بوجود آورد.
وی افزود: آنچه مهم است این است که عزم و اراده مدیریت باید این باشد که این شرایط دشوار در مدت زمان کوتاه سپری شود و از این پیچ مهم عبور کنیم.
معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: آمریکایی ها در نهایت بی احترامی و بی قانونی نسبت به مقررات بین المللی، پس از روی کار آمدن رییس جمهور جدید این کشور از برخی توافقات بین المللی از جمله برجام خارج شدند و این در حالی است که ما فکر می کردیم با شکل گیری توافقنامه برجام شرایط خوبی برای توسعه کشور فراهم شده است.
دکتر جهانگیری افزود: اما آمریکا از این توافقنامه خارج شد و تحریم های ظالمانه ای را علیه ملت ایران وضع کرد و با تجربیاتی که از اقدامات گذشته خود داشت و با فشار و جدیتی که در اعمال تحریم ها بکار گرفته اند سعی دارند خواسته های خود را عملی کنند و ملت ایران را تحت فشار قرار داده و به خواسته های ظالمانه آنها تن دهد.
وی ادامه داد: ما مصمم هستیم به فضل الهی و با همت ملت ایران و با میدان داری فعالان اقتصادی و مدیران توانمند دولتی از این شرایط به خوبی عبور کنیم و به آمریکا نشان دهیم با این گونه روشها نمی توانند به نتیجه برسند بلکه باید با مردم ایران فقط از طریق منطق و گفتگو سخن بگویند تا بتوانند به نتیجه برسند البته اینکه تحریم ها را اعمال و سپس تقاضای مذاکره کنند قابل قبول نیست و ملت ایران به این شرایط تن نخواهد داد.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به اثرات تحریم ها در اقتصاد ایران تصریح کرد: طبیعی است که تحریم ها تاثیر بسیار زیادی داشته و خودشان اعلام کرده اند که جنگ اقتصادی علیه ایران را آغاز کرده اند و اتاق جنگ در خزانه داری آمریکا علیه ملت ایران تشکیل شده است.
وی افزود: آمریکا علاوه بر جنگ اقتصادی، جنگ رسانه ای و سیاسی نیز علیه ملت ایران آغاز کرده تا بتواند بر افکار عمومی اثر بگذارد که در این شرایط انتظار ملت ایران این است که مسئولین و دستگاه های حاکمیتی به گونه ای تدبیر کنند که حداقل فشار بر زندگی مردم وارد شود.
دکتر جهانگیری تصریح کرد: در این شرایط یک مدیریت پا به کار و تمام وقت نیاز است تا بتواند کشور را به خوبی اداره کرده و از مشکلات عبور دهد. در این شرایط مدیران کم انگیزه که فقط به دنبال اشغال پست های مدیریتی و اهل نق زدن باشند و بخواهند که از این شرایط در جهت منافع شخصی استفاده کنند به درد نمی خورند زیرا شرایط فعلی مدیرانی را می طلبد که از حیثیت و توان خود هزینه کرده و پای کار مردم بایستند.
معاون اول رییس جمهور با انتقاد و ابراز از تاسف از کسانی که از شرایطی که مردم تحت فشار هستند سوء استفاده می کنند تا بتوانند پول بیشتر و رانت بالاتری به جیب بزنند، خاطر نشان کرد: اگر مدیری چنین رویکردی داشته باشد مرتکب خیانت بزرگی شده است.
وی افزود: برخی نیز در این شرایط به فکر بهره برداری سیاسی هستند تا با استفاده از فرصت بوجود آمده به عده ای حمله کنند اما خوشبختانه مردم کشور مردمی فهمیده و متمدن هستند و تمام حرکات مدیران را زیرنظر دارند و تشخیص می دهند که چه کسانی خالصانه تلاش می کنند و چه کسانی به دنبال منافع شخصی و منافع گروهی خود هستند.
دکتر جهانگیری ادامه داد: کسانی که فکر می کنند با سوء استفاده از شرایط فعلی می توانند به ثروت و دارایی خود بیفزایند باید بدانند که دنیا ماندگار نیست و آنچه مهم است این است که در پیشگاه خدا و ملت پذیرفته باشیم و از فرصت ها و امکانات خود برای سربلندی کشور استفاده کنیم.
معاون اول رییس جمهور با یادآوری دوران دفاع مقدس و از خودگذشتگی همه مردم و مسئولین کشور گفت: در زمان جنگ شاهد بودیم که یک کودک 13 ساله چه رشادت هایی از خود نشان داد و امام خمینی (ره)‌فرمود که رهبر ما آن کودک 13 ساله است.
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه کشور پیش از ورود به شرایط جدید نیز با چالش های دیگری مواجه بود، یکی از این چالش ها را محدودیت منابع آب عنوان و خاطر نشان کرد: آب مهمترین نیاز برای ادامه حیات است که دارای مولفه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است و نبود آن حیات یک کشور را در مخاطره قرار می دهد.
دکتر جهانگیری با تاکید بر اینکه مسئله کمبود آب باید به یک موضوع و گفتمان اجتماعی تبدیل شود که عزم و اراده همگانی برای حل آن بوجود آید، افزود: دولت به تنهایی نمی تواند مسئله کمبود آب را حل و فصل کند و همه باید به صحنه بیایند تا کشور از ناحیه کمبود آب در معرض تهدید قرار نگیرد. البته با توانمندی که در مدیران آب و برق وزارت نیرو وجود دارد مطمئن هستم برنامه ریزی دقیقی برای مدیریت منابع آب در حال انجام است.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به برنامه ریزی های خوب وزارت نیرو در سال آبی 96 97 و تابستان سال جاری اظهار داشت: وزارت نیرو شایستگی خوبی از خود نشان داد و توانستیم تابستان سال جاری که یکی از سخت ترین سالهای آبی در دهه های اخیر بود را به خوبی پشت سر بگذاریم
وی اضافه کرد : متاسفانه برخی استان ها در سال جاری با شرایط سخت محدودیت منابع آب مواجه بودند و کاهش 70 درصدی بارندگی در استان سیستان و بلوچستان و نیز کاهش بارش در نیمه شرقی کشور در سال جاری شرایط سختی را برای مردم این مناطق ایجاد کرد و امکان فعالیت برخی از نیروگاه های آبی کشور وجود نداشت چرا که موضوع تامین آب شرب مردم در اولویت قرار گرفته بود.
دکتر جهانگیری گفت: از صبوری، بزرگواری، همدلی و همراهی مردم ایران در مشکلاتی که در اثر کمبود آب و برق بوجود آمد و همراهی که با دولت انجام دادند تشکر می کنم چرا که با همراهی مردم توانستیم شرایط سخت کم آبی در تابستان را با حداقل فشار پشت سر بگذاریم.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به مشکلات آب و برق برخی کشورهای کوچک منطقه که مساحت آنها به اندازه یکی دو استان ایران است، افزود: برخی از این کشورها با وضعیت بسیار سختی روبرو شدند و شبکه های برق آنها از مدار خارج شد اما خوشبختانه ایران توانست با همراهی مردم با حداقل هزینه ها این شرایط را پشت سر بگذارد که لازم است وزارت نیرو از هم اکنون برای سال آبی و تابستان آینده برنامه ریزی دقیقی انجام دهد تا مردم تحت فشار قرار نگیرند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بخش خصوصی را موتور محرک اقتصاد ایران توصیف کرد و گفت: آینده اقتصاد ایران متعلق به بخش خصوصی است و هر کس در این زمینه تردید کند یعنی نه درک درستی از اقتصاد دارد و نه می داند که توسعه اقتصادی نیازمند چه ساز و کارهایی باید باشد.
دکتر جهانگیری با اشاره به برخی موانع و تهدیدهای پیش روی بخش خصوصی، یکی از این موانع را سابقه فرهنگی و اجتماعی درباره بخش خصوصی دانست و افزود: متاسفانه نوعی تفکر چپ گرایانه در کشورو برخی نیروهای سیاسی وجود دارد و معتقد هستند که باید از ثروتمند شدن بخش خصوصی جلوگیری شود.
معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: ابلاغ سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی از سوی مقام معظم رهبری این پیام را به همراه داشت که بخش خصوصی هیچ سقفی برای رشد و کسب درآمد ندارد و کسی حق ندارد بخل بورزد. در کشورهای دیگر کسانی که در جرگه فعالان اقتصادی و افراد ثروتمند قرار می گیرند با افتخار این موضوع را اعلام می کنند و جشن می گیرند اما شرایط فرهنگی و اجتماعی در ایران برای این موضوع مهیا نیست.
وی افزود: یکی دیگر از موانع پیش روی بخش خصوصی در ایران وجود افرادی رانت جو است که به نام بخش خصوصی فقط به دنبال رانت خواری و کسب ثروت از طریق رانت هستند که ما باید حساب این افراد را از بخش خصوصی سالم و واقعی جدا کنیم و اگر مبارزه با فساد به تسویه حساب سیاسی آلوده نشود، مبارزه با فساد تضمین کننده فعالیت بخش خصوصی واقعی در کشور است.
وی با اشاره به سوء استفاده برخی افراد از ارز دولتی برای واردات کالای های اساسی گفت: در شرایطی که دشمن تلاش دارد اقتصاد ایران را زمین گیر کند کسانی که ارز با قیمت رسمی دریافت کردند که کالا وارد کنند اما نکردند حتما به مردم خیانت کردند و باید در این زمینه پاسخگو بوده و مجازات شوند.
دکتر جهانگیری یکی از موانع پیش روی اقتصاد کشور را محدودیت بودجه و بزرگ شدن دولت دانست و گفت: در حالی که دولت باید خود موتور توسعه کشور باشد اما هر چه درآمد حاصل می شود باید صرف هزینه های جاری کند، باعث می شود که توان دولت در توسعه اجرایی و فیزیکی کشور روز به روز ضعیف تر شود.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه بودجه مورد نیاز برای تکمیل طرح های عمرانی نیمه تمام کشور از 450 هزار تا 650 هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود، خاطر نشان کرد: در سالهای اخیر بودجه عمرانی سالانه دولت حداکثر 30 هزار میلیارد تومان بوده و این یعنی برای تکمیل طرح های نیمه تمام عمرانی کشور باید سالهای طولانی منتظر باشیم.
وی افزود: با توجه به محدودیت بودجه دولت و به منظور کاهش تصدی گری دولت و افزایش بهره وری، موضوع واگذاری طرح ها به بخش خصوصی در سه سال اخیر در دستور کار بوده تا مردم بتوانند هر چه سریعتر در تکمیل طرح ها و ارائه خدمات مشارکت کنند و در تدوین مقررات و آیین نامه مشارکت عمومی و خصوصی، اتاق بازرگانی بعنوان نماینده بخش خصوصی مشارکت داده شده و نظرات بخش خصوصی لحاظ شده است.
وی با اشاره به اینکه سرعت واگذاری طرح ها در سه سال اخیر رضایت بخش نبوده تصریح کرد: در سال جاری عزم جدی تری در این زمینه شکل گرفته تا طرح های سود ده را به مردم واگذار کنیم و نهادها و دستگاه های اجرایی نیز براساس مصوبه جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه مکلف شده اند که شرکت ها و طرح های سود ده خود را در بازار سرمایه به مردم معرفی کنند و خوشبختانه بازار سرمایه و بورس یکی از بی سابقه ترین دوران فعالیت خود را سپری می کند.
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اهمیت انگیزه دادن به بخش خصوصی خاطر نشان کرد: طرح هایی که به بخش خصوصی واگذار می شود باید اقتصادی بوده و توجیه مالی داشته باشد و متقاضیان اطمینان حاصل کنند که این طرح ها سود آور هستند که بر همین اساس در جلسه هماهنگی اقتصادی سران قوا تصمیمی اتخاذ شد تا ضمن آنکه کاربری طرح ها تغییر نکند اما می توانند کاربری چند گانه داشته باشند.
دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه گفته می شود مدیران دولتی از واگذاری طرح ها به بخش خصوصی واهمه دارند، گفت: چنین افرادی چرا مدیریت را قبول می کنند؟ مدیری که اهل ریسک نباشد باید در خانه بنشیند و وقت و سرمایه ملت را تلف نکند. مدیر یعنی کسی که ریسک پذیر باشد و یکی از تصمیمات جلسات سران قوا در راستای حمایت از مدیران این بود که مدیرانی که در چارچوب کارگروه واگذاری تصمیمی اتخاذ می کنند حتی اگر تصمیمات آنها خلاف باشند مورد بازخواست قرار نگیرند.
معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: دستگاه ها مکلف هستند با تمام قدرت پای واگذاری طرح ها به بخش خصوصی بیایند و صدا و سیما نیز مکلف شده است که اطلاع رسانی دقیقی درباره طرح های قابل واگذاری انجام دهد که اگر بتوانیم در این زمینه موفق عمل کنیم گام موثری در جهت توسعه کشور و اشتغال زایی خواهد بود
وی با بیان اینکه دولت از مشکلات و مطالبات پیمانکاران آگاهی دارد، گفت: در قانون بودجه سال جاری کل کشور صد هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی به پیمانکاران پیش بینی شد و راهکارهایی نظیر تهاتر در نظر گرفته شد تا پیمانکارانی که به بانکها بدهکار هستند و از دولت نیز مطالباتی دارند بتوانند از روش تهاتر برای تسویه حساب استفاده کنند و دستگاه های اجرایی نیز مکلف شده اند موانع پیمانکاران را مرتفع سازند.
دکتر جهانگیری با تاکید بر اینکه امسال باید چرخ اقتصاد کشور را بچرخانیم و اجازه ندهیم تولید دچار آسیب شود، افزود: براساس تصمیم دیگر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا 1 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی تبدیل به ریال شد تا سرمایه در گردش واحدهای تولیدی تامین شود که گامی مهم در جهت اشتغال زایی خواهد بود.
در این مراسم وزیر نیرو نیز گزارشی از طرح های قابل واگذاری وزارت نیرو به بخش خصوصی ارائه کرد و گفت: در این راستا 46 طرح با ارزش سرمایه گذاری 220 هزار میلیارد ریال آماده انعقاد قرارداد با بخش خصوصی است.
در ادامه این مراسم قرارداد سرمایه گذاری 23 پروژه آب و فاضلاب شامل پروژه های آبرسانی، شیرین سازی و نمک زدایی، ارتقاء کیفی آب شرب و سامانه های جمع آوری و تصفیه فاضلاب شهری در حضور معاون اول رییس جمهور امضا شد.