به گزارش پارس نیوز، 

حسین اسفندیاری قائم مقام شرکت فرودگاه‌های کشور با اشاره به سه نسل ساخت و بهره برداری از فرودگاه در کشور افزود: تعداد فرودگاه‌های نسل اول به ۱۰ تا ۱۲ فرودگاه می‌رسد که بر اساس استاندارد‌ها و نیاز‌های اصلی مملکت قبل و پس از انقلاب ساخته شده اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰ تا ۹۰ درصد پرواز‌ها از طریق این فرودگاه‌ها انجام می‌شود، گفت: اداره فرودگاه‌های نسل اول در کشور ازجانب شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران صورت می‌گیرد.

قائم مقام شرکت فرودگاه‌های کشوربا بیان اینکه بخش عمده زیرساخت‌های فرودگاه‌های نسل دوم مربوط به دهه ۷۰ است، افزود: این فرودگاه‌ها بر اساس تقاضای مسئولان و مردم محلی و همینطور سیاست گذاری‌های کشور برای ایجاد توسعه اقتصادی و اجتماعی ساخته شدند.

وی گفت: تعداد زیادی از این فرودگاه‌ها به دلائل مختلف منجمله هزینه‌های سر سام آور ساخت فرودگاه‌ها با توجه به ناوگان موجود در کشور، تعداد تقاضای مسافر محدود و بسیاری موارد دیگر غیر فعال باقی ماندند.

قائم مقام شرکت فرودگاه‌های کشور افزود: در چند ساله اخیر با ورود هواپیما‌های کوچک‌تر به کشور تعدادی از این فرودگاه‌ها هم اکنون در مسیر فعال شدن قرار دارند.

وی گفت: همدان، جهرم، پارس آباد و کلاله از جمله فرودگاه‌های هستند که به تدریج برنامه فعال شدن این فرودگاه‌ها و مرتبط شدن با فرودگاه‌های بزرگ از طریق هواپیما‌های کوچک در حال انجام است.

اسفندیاری افزود: بطور کلی در دنیا مشی که برای پرواز این نوع فرودگاه‌ها وجود دارد استفاده از هواپیما‌های ۴۰ تا ۶۰ نفره است.

وی در خصوص نسل سوم فرودگاه‌ها گفت: در حال حاضر شرکت فرودگاه‌ها با تقاضای زیادی برای ساخت فرودگاه جدید در شهر‌های مختلف روبه روست زیرا مردم نقش فرودگاه را در توسعه مملکت بسیار پر رنگ می‌دانند و از طرفی این شرکت با وجود تعدد فرودگاه در کشور با ممنوعیت ساخت فرودگاه توسط بخش دولتی مطابق قانون برنامه ششم توسعه مواجه است.

انتهای پیام/