به گزارش پارس نیوز، 

رضا آریایی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از دبیرستان تاریخی امام خمینی(ره) بروجرد در گفت و گو با  بازسازی و مرمت این بنای تاریخی با حمایت مجمع خیرین مدرسه ساز کشور در حال انجام است.
وی اظهارداشت: دبیرستان تاریخی امام (ره) بروجرد یکی از بناهای با ارزش و ماندگار تاریخی و مهد پرورش اساتید فراوانی بوده که همواره باید به عنوان نمادی ازهویت علمی و فرهنگی ایران ماندگار بماند.
فرماندار بروجرد بیان کرد: بروجرد شهر فقاهت، علم و مهد فرزانگانی مانند آیت‌الله‌العظمی بروجردی، علامه بحرالعلوم، عبدالحسین زرین کوب، سید جعفر شهیدی، عبدالمحمد آیتی، مهرداد اوستا، محمدرضا حافظی، شهید محمود صارمی و شهید محمد بروجردی است.
آریایی اضافه کرد: باید تلاش شود تا آموزش در این دبیرستان جریان داشته باشد و به مکانی برای علاقه‌مندان به علم، فرهنگ و اندیشه تبدیل شود.
مدیرآموزش‌ و پرورش بروجرد گفت: عملیات احیا و مرمت بنای تاریخی دبیرستان امام (ره) بروجرد با حدود 10میلیارد ریال اجرا شده و حدود 97 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
‌‌شهاب روزبهانی افزود: اقدامات مرمتی انجام شده در این بنای تاریخی شامل نصب شیروانی و ناودان، آبروها، تعمیر و مرمت دیوار، گچکاری، مقاوم سازی و زیباسازی نصب در و پنجره با الگوگیری از طرح قدیم و احداث سالن آمفی تئاتر می باشد.
وی اظهار داشت: هم‌اکنون دبیرستان‌های دارالفنون، البرز و امام خمینی(ره) بروجرد در کشور مورد بازسازی قرار گرفته‌اند که باید از این ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده کرد.
به گزارش ایرنا، تاریخ بنای دبیرستان امام خمینی(ره) که در دوران پهلوی اول آن را مدرسه پهلوی می خواندند، 1315 خورشیدی است که در سال 1377 با شماره 2074 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
این دبیرستان با داشتن 14 هزار مترمربع مساحت درشرق خیابان حافظ جنوبی بروجرد ساخته شده واز قدیمی ترین دبیرستان های غرب کشوراست.
بنای اصلی دبیرستان امام خمینی(ره) آجراست؛ این بنا در2 طبقه و یک زیرزمین طراحی شده که در هر طبقه آن، ایوانی با 12 ستون آجری رو به حیاط بزرگ مدرسه تعبیه شده و یکی از بناهای ارزشمند و خاطره انگیز و تلفیقی از معماری سنتی ایران و سبک و سیاق اروپایی بوده که به عنوان نمونه شاخصی از معماری این دوره در شهر محسوب می‌شود.
6052/7273