به گزارش پارس نیوز، 

حجت الاسلام مجتبی ذالنوری در دیدار مدیرکل میراث فرهنگی استان قم گفت: حرم مطهر فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران امتیاز ویژه قم است که زائران و مسافران را از خارج و داخل کشور به این شهر می‌کشاند.

وی ظرفیت گردشگری سلامت قم را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: قم که به خانه اهل بیت (ع) معروف است در زمینه جذب توریسم سلامت نسبت به دیگر شهر‌های ایران موقعیت بهتری دارد چراکه علاوه بر دارا بودن پزشکان متخصص مردم با یک امیدواری خاصی برای درمان، به قم می‌آیند چرا که امیدوار هستند که با عنایت فاطمه معصومه (س) در آن‌ها درمان خواهد یافت.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه یکی از مشکلاتی که وجود دارد سرگردانی مسافران و گردشگران است که باید راهنمایان گردشگری در هتل‌ها حضور داشته باشند تا در صورت لزوم گردشگران را هدایت و راهنمایی کند.

وی راه اندازی فرودگاه برای قم را ضروری دانست و افزود: اگر قم به سیستم حمل و نقل هوایی نیز مجهز شود به طور حتم اقامت و ماندگاری مسافر نیز در این شهر افزایش خواهد یافت چرا که قم در مرکز ایران قرار دارد و این ویژگی را دارد که مرکز گردشگری قرار گیرد.

حجت الاسلام ذالنوری با بیان اینکه قم پایتخت فرهنگی ایران است تصریح کرد: یکی از شرایط ایده آل ما این است که زائران و مسافران در این شهر اقامت بیشتری داشته باشند درحالی که اکنون حجم عظیم مسافرانی که به قم می‌آیند عبوری هستند و ۲ تا ۵ ساعت دراین شهر هستند که از نظر اقتصادی هم به سود قم نیست.

وی با اشاره بر لزوم مشارکت و استفاده از بخش خصوصی در توسعه زیرساخت‌های گردشگری قم اظهار داشت: سرمایه گذاران داخلی و خارجی رغبت زیادی دارند که در این شهر سرمایه گذاری کنند، اما قوانینی باید لحاظ شود تا سرمایه گذار بدون هیچ نگرانی مشارکت کند.

نماینده مردم قم در خانه ملت با تأکید بر ضرورت تقویت زیرساخت و تحول در صنعت گردشگری قم بیان کرد: متأسفانه تاکنون آن گونه که باید و شاید در زمینه پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های گردشگری قم کار اساسی صورت نگرفته است به همین علت نتوانسته‌ایم در استفاده از ظرفیت‌های گردشگری قم موفق باشیم و امیدواریم که با حضور مدیرکل جدید تحول اساسی در صنعت گردشگری قم رخ بدهد.

سند توسعه گردشگری قم تدوین می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم نیز در این دیدار با بیان اینکه زیر ساخت‌های گردشگری قم به توسعه نیاز دارد افزود: برای بهبود کیفیت و خدمت رسانی مطلوب به زائران و مسافران و همچنین تقویت صنعت توریسم به دنبال تدوین سند توسعه گردشگری قم هستیم.

حمید یزدانی موقعیت ژئوتوریسم قم را مورد توجه قرار داد و گفت: یکی از راهکار‌های ماندگاری توریست در این شهر تقویت بوم گردی و شناساندن موقعیت عالی ژئوتوریسم قم است که گنبد نمکی یکی از موارد منحصر بفرد محسوب می‌شود که برای دانشجویان و دانشمندان علم زمین شناسی بسیار پر اهمیت است که ما اقدامات لازم را در این خصوص انجام دادیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قم با اشاره به استقبال خوب سرمایه گذاران در بخش صنعت گردشگری قم گفت: در زمینه جلب مشارکت و استفاده بخش خصوصی در سرمایه گذاری خوشبختانه نسبت به استان‌های دیگر حدود ۱۷ الی ۲۰ درصد جلو‌تر هستیم.

یزدانی با اشاره به نقش انجمن‌های گردشگری درجذب توریست گفت: برنامه خوبی که طراحی شده است حضور و استقرار راهنمایان گردشگری در هتل‌هاست تا در صورت نیاز گردشگران و توریست‌ها را راهنمایی کنند.

او با تأکید بر لزوم حمایت از هنرمندان صنایع دستی قم اظهار داشت: خوشبختانه قم از نظر تنوع رشته‌های صنایع دستی بسیارخوب است، ولی می‌خواهیم با حمایت از تولید کنندگان دو یا سه رشته هنری را در قم برند کنیم تا در سطح کشور و جهان، آن اثر هنری به نام قم شناخته شود.

هنرمندان صنایع دستی قم مکان مناسبی برای عرضه تولیدات خود ندارند

مدیرکل میراث فرهنگی استان قم افزود: هنرمندان صنایع دستی قم مکان مناسبی برای عرضه تولیدات خود ندارند در تلاش هستیم تا مکانی را شناسایی و با بهایی کم در اختیار آنان قرار دهیم.

یزدانی یکی از عمده مشکلات هنرمندان صنایع دستی قم نداشتن بیمه وعدم توانایی پرداخت حق بیمه عنوان کرد و افزود: امیدواریم با عنایت نمایندگان مجلس مشکل بیمه هنرمندان صنایع دستی قم برطرف شود.

او ارتقاء سطح علمی فعالان صنعت گردشگری را مهم دانست و افزود: در این زمینه سعی داریم تا همه فعالان بخش گردشگری قم را تحت آموزش قرار دهیم تا سطح ارائه خدمات به گردشگران مطلوب‌تر باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم بر لزوم ایجاد موزه گردشگری در قم تاکید کرد و اظهار داشت: بر اساس استاندار‌های بین المللی نبود یک موزه که بتواند اصالت آن شهر را نشان بدهد یک ضعف محسوب می‌شود بنا براین ساخت یک موزه مناسب که بتواند بهترین معرف گذشته و امروز شهر قم باشد یکی از برنامه‌هایی است که آنرا به جد دنبال می‌کنم.

یزدانی بیان کرد: درصدد هستم تا قدمت شهر قم را از طریق تحقیقات علمی مشخص کنیم و در این زمینه به پژوهشگران و محققانی نیاز داریم تا تحقیقات لازم را برای قدمت واقعی قم انجام دهند و به عنوان یک مرجع علمی مورد استفاده آیندگان قرار گیرد.