به گزارش پارس نیوز، 
سازمان جهانی گمرک به تازگی گزارشی را منتشر کرده که براساس آن گمرک ایران رتبه نخست کشف مخدر‌های جدید را دارد و رکورد جدیدی را در میان گمرکات سایر کشور‌ها به لحاظ کشف انواع حشیش و بذر شاه‌دانه به ثبت رسانده است. براساس این گزارش در یکسال گذشته گمرک ایران با ۴۲۴ مورد کشف ماده مخدر گل یا بذر شاه‌دانه توانسته بالاتر از بنگلادش، قطر، امارات، امریکا و چین قرار بگیرد. گفته می‌شود در حال حاضر با به‌کارگیری سامانه‌های هوشمند الکترونیکی و رصد کامل اطلاعات محموله‌های ورودی، خروجی، عبوری و مسافری توانمندی‌های کشف و مبارزه با موادمخدر در گمرک ایران، افزایش قابل‌توجهی یافته است.

ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی خود در منطقه در معرض قاچاق انواع موادمخدر قرار دارد که با دقت و هوشیاری مأموران گمرک واستقرار و تجهیز گمرکات به سامانه جامع گمرکی و دستگاه‌های کنترلی ایکس‌ری و سگ‌های موادیاب موفقیت‌های چشم‌گیری در مبارزه با قاچاق موادمخدر در عرصه بین‌المللی توسط گمرک ایران کسب شده و شاهد افزایش قابل توجه کشف انواع موادمخدر توسط مأموران گمرک در سال‌های اخیر بوده‌ایم؛ به طوری‌که مأموران گمرک در سال گذشته موفق به کشف و ضبط بیش از ۱۵۳ تن انواع موادمخدر شدند. «گل» یک نوع ماده مخدر فوق‌العاده خطرناک محسوب می‌شود که از روغن گیاه شاه‌دانه حشیش و از برگ درخت شاه‌دانه ماریجوانا به دست می‌آید. طبق گفته «نعمت‌الله موم وندی» معاون مبارزه با موادمخدر گمرک ایران ضرر و زیان ماده مخدر گل صد‌ها برابر بیشتر از تریاک و هروئین است.

این مخدر به راحتی در داخل یک گلدان قابل کشت بوده و پس از رشد گیاه قابل استفاده است. نکته مهم اینجاست، طی چند سال اخیر این نوع ماده مخدر به شکل جاسازی در انواع بسته‌های پستی (تبلت، برس، دمپایی، لوازم تزیینی، کمربند، کتاب و اسباب بازی) از سوی برخی کشور‌های اروپایی افزایش داشته، اما به دفعات در گمرک شناسایی و توقیف شده است. اکنون طبق آمار سازمان جهانی گمرک ایران رتبه نخست کشف این نوع از مخدر‌های جدید را دارد.

براساس این گزارش در یکسال گذشته گمرک ایران با ۴۲۴مورد کشف ماده مخدر گل یا بذر شاه‌دانه توانسته بالاتر از بنگلادش، قطر، امارات، امریکا و چین قرار بگیرد. پس از ایران بنگلادش ۱۳۱ مورد و قطر ۶۱ مورد کشفیات داشته‌اند.

پیش از این بر اساس گزارش دفتر اطلاعات سازمان جهانی گمرک (RILO) در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، گمرک ایران در مبارزه با قاچاق برای دو سال متوالی رتبه اول را در بین گمرکات کشور‌های جهان کسب کرده بود.

این نکته را نباید فراموش کرد که تجارت موادمخدر یک حوزه بسیار وسوسه‌انگیز است. براساس آماری که ارائه می‌شود، سالانه بیش از ۱۵۰۰میلیارد دلار گردش مالی موادمخدر در دنیاست. این رقم برابر با کل صادرات نفتی و غیرنفتی برابری می‌کند و باید توجه کرد، ثبت این رکورد ایستادگی و قدرت هوشمندانه اطلاعات است در مقابل یک شبکه پیچیده جهانی که پشتوانه اقتصادی بسیار هنگفتی هم دارد!


انتهای پیام/