به گزارش پارس نیوز، 

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه از آغاز تجارت با پول ملی ترکیه با کشورهایی چون روسیه، ایران و چین خبر داد.

اردوغان پس از بازگشت از بروکسل و شرکت در نشست سران ناتو این خبر را اعلام کرده است.

او گفته است این اقدام به منظور مقابله با تاثیرات سوء نوسانات نرخ ارز (دلار و یورو) در اقتصاد ملی صورت می‌پذیرد.

اردوغان گفت:" نوسانات نرخ ارز تنها مساله ترکیه نیست و یک معضل بین‌المللی است. یکی از بهترین راهکارهای مقابله با این وضعیت خلاصی از دلار و یورو و انجام تجارت خارجی با پول ملی کشورهاست. ما این کار را با روسیه مذاکره کردیم و در بخش‌هایی آغاز کرده‌ایم، با ایران هم در بخش‌هایی به مورد اجرا گذاشته‌ایم و با چین هم مشغول مذاکره‌ایم. هر چه بیشتر با پول ملی‌مان تجارت کنیم نوسانات نرخ ارز کمتر خواهد شد، البته طبیعی است که نمی‌توانیم مبادله با ارز خارجی (دلار و یورو) را به صفر برسانیم."

اردوغان "برات آلبایراک" داماد خود را که تجربه‌ای در زمینه مدیریت اقتصادی ندارد به سمت "وزیر مالیه" کابینه جدید خود گمارده و این اقدام او طی روزهای گذشته ارزش "لیر" ترکیه را در برابر ارزهای خارجی کاهش داده است. اردوغان مخالف افزایش نرخ بهره برای کاهش دادن روند سقوط ارزش پول ملی است و بهره را ضد اسلامی و شیطانی می‌داند.

بسیاری از منتقدان او می‌گویند انتصاب داماد اردوغان به سمت وزیر مالیه (اقتصاد) ترکیه برای این است که اردوغان بتواند به صورت نامحدود نظرات و دیدگاه‌های اقتصادی خود را از مجرای حرف شنوی مطلق دامادش به مورد اجرا بگذارد.

ترکیه در ماه‌های گذشته با بحران نوسانات نرخ ارز و کاهش ارزش لیر مواجه شده است. ارزش لیر در یک سال گذشته نزدیک به یک سوم کاهش داشته است و هم اینک در بازار استانبول نرخ برابری لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا به رقم کم سابقه 4.85 لیر در برابر هر دلار آمریکا رسیده است.