به گزارش پارس نیوز، 

  به نقل از سازمان بنادر و دریا نوردی محسن ساسانی در بازدید از طرح های توسعه ای بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری و مطالعات مفهومی پدافند غیر عامل در بندر چابهار، افزود: اهمیت بندر راهبردی و اقیانوسی چابهار از دوران دفاع مقدس و به عنوان بندر پشتیبان خارج از محدوده خلیج فارس، عینیت یافته است.

وی پیشرفت و توسعه حاصل شده در بندر چابهار در زمینه واردات، صادرات، ترانزیت و پیوند با کشورهای همسایه را مثبت و قابل تقدیر خواند و افزود: بندر شهید بهشتی با توجه به توسعه و ظرفیت هایی که در آن ایجاد شده و با رعایت مباحث پدافند غیر عامل؛ نقطه قوت کشور در برون رفت از محدودیت ها و تحریم های یک جانبه ای است که تسریع در توسعه آن برای دشمنان و تهدیدکنندگان، بازدارندگی ایجاد می کند.

ساسانی پیش بینی های لازم و مطالعات پدافند غیر عامل را در حوزه های واردات، صادرات، خدمات بندری و خطوط کشتیرانی مورد تأکید قرارداد و خاطرنشان کرد: اجرای آیین نامه مرزبانی زیستی پدافند غیر عامل، طرح مدیریت بحران در حوادث احتمالی، تعریف و تعیین مسئولیت در مواجهه با شرایط اضطرار، برگزاری مانورهای سالیانه با موضوعات سایبری و دریایی و برگزاری دوره های آموزشی جهت آمادگی در شرایط بحران اهمیت بسزایی دارد.

وی پیشرفت طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار و تأمین تجهیزات استراتژیک در زمان کوتاه مدت برجام را بسیار مثبت و حائز اهمیت ارزیابی کرد و گفت: سازمان پدافند غیر عامل از تصویب راه های دسترسی و اتصال به پسکرانه بندر و درب های خروج بندر شهید بهشتی حمایت و پیگیری می کند.

همچنین در این مراسم، بهروز آقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: اختصاص بخشی از کالاهای اساسی کشور از طریق بندر چابهار به منظور بهره مندی از ظرفیت های ایجاد شده در این بندر و با هدف تمرکززدایی از بنادر حوزه خلیج فارس و تأمین نیازهای اساسی استان سیستان و بلوچستان و استان های همجوار کرمان، خراسان جنوبی و سمنان ضروری است.

وی افزود: برقراری تعادل، کاهش هزینه و زمان و حرکت و مقاوم سازی، بازدارندگی و آمادگی در برابر تحریم ها و تهدیدات آینده را در راستای اهداف پدافند غیر عامل ضروری خواند و تدبیر و جدیت در مباحث مربوط به دریای عمان را از اولویت های دریایی کشور خواند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان بر تکمیل و احداث راه آهن چابهار – ایرانشهر – زاهدان به عنوان یکی از زیرساخت های اصلی توسعه محور شرق کشور اشاره کرد و گفت: ایجاد دسترسی های ریلی در بنادر و اتصال به شبکه حمل و نقل کشور مهمترین عامل کاهش بهای تمام شده کالا و ایجاد مزیت رقابتی است. سرمایه گذاری دولت همراه با ایجاد مشوق های بخش خصوصی به منظور ورود و تکمیل کننده این حوزه ضرورت دارد.

انتهای پیام/