به گزارش پارس نیوز، 

میزگرد هم‌اندیشی تأمین مالی و تکمیل راه‌آهن چابهار ـ ‌سرخس امروز با حضور معاونان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، نماینده مردم نهبندان در مجلس شورای اسلامی، جمعی از کارشناسان حمل و نقل ریلی و اصحاب رسانه، در خبرگزاری فارس برگزار شد.

در این مراسم معاون راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با تأکید بر اینکه توسعه محور شرق یکی از اولویت‌های اصلی کشور است، اظهار داشت: پروژه راه‌آهن چابهار شامل دو بخش مسیر چابهار ـ زاهدان و همچنین مسیر زاهدان ـ زابل ـ بیرجند ـ گناباد ـ ایستگاه یونسی در راه‌آهن بافق ـ مشهد است.

عباس خطیبی ادامه داد: این دو مسیر ریلی در پیوست شماره یک قانون به عنوان دو طرح مستقل عنوان شد؛ خط‌آهن چابهار ـ زاهدان در سال 89 ردیف بودجه گرفت و بخش زاهدان تا ایستگاه یونسی از سال 94 در پیوست قانون آمد.

وی اظهار داشت: عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن چابهار ـ زاهدان از سال 89 در قالب تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت راه و ترابری سابق و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) آغاز شد، اما آغاز رسمی تکمیل پروژه از سال 93 کلید خورد.

خطیبی ادامه داد: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی کل پروژه چابهار تا زاهدان 33 درصد ارزیابی می‌شود؛ مسیر به طول 610 کیلومتر شامل یک خط 310 کیلومتری از چابهار تا ایرانشهر و یک خط 300 کیلومتری از ایرانشهر تا زاهدان است.

معاون ساخت راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: زیرسازی خط‌آهن چابهار تا ایرانشهر 65 درصد رشد دارد و در این بخش زیرسازی در 150 کیلومتر از مسیر اجرا شده است و در بخش خط ایرانشهر تا زاهدان پیشرفت زیرسازی مسیر 12 درصد و سرجمع زیرسازی کل 610 کیلومتر 45 درصد ارزیابی می‌شود.

خطیبی با تأکید بر اینکه پروژه راه‌آهن چابهار ـ زاهدان یک ابر پروژه محسوب می‌شود، گفت: تاکنون یک‌هزار میلیارد تومان از محل بودجه سالانه، بودجه سهام، اوراق مشارکت، اسناد خزانه و غیره به این پروژه تزریق شده است.

معاون ساخت راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل افزود: همچنین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) به عنوان پیمانکار پروژه فقرزدایی، ساخت مدرسه و را در اطراف پروژه از محل تأمین مالی خود انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه تکمیل ایرانشهر تا زاهدان از سال 95 آغاز شده است، گفت: اگر چابهار به زاهدان از طریق ریل متصل شود، در واقع بندر اقیانوسی چابهار را به شبکه ریلی متصل کرده‌ایم و دغدغه اصلی کشور رفع می‌شود، اما برای تکمیل این کریدور ضرورت دارد، زاهدان هم به مشهد متصل شود که این در این مسیر 750 کیلومتری مطالعات فاز یک به پایان رسیده است.

خطیبی با تأکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی برای تأمین منابع این دو کریدور بزرگ ریلی پیگیری جدی دارد، گفت: از بهمن‌ماه سال گذشته در این حوزه تفاهم‌نامه‌ای با شرکت هندی برای خط چابهار ـ زاهدان داشتیم و در بخش زاهدان ـ زابل ـ بیرجند نیز اخیراً با شرکت چینی و شریک ایرانی تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: همچنین در بخش اتصال بیرجند به ایستگاه یونسی تلاش کردیم از ظرفیت صندوق توسعه ملی به صورت قرارداد ساخت با فاینانس و واگذاری BLT با کنسرسیوم مذاکره کنیم، بدین ترتیب که 70 درصد تأمین مالی را صندوق توسعه، 20 درصد شرکت پیمانکار کنسرسیوم و 10 درصد دولت تأمین کند.

معاون ساخت راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اظهار داشت: در جلسه‌ای که به تازگی با وزیر راه و شهرسازی داشتیم.

وی تأکید کرد که ضرورت دار همزمان با ساخت خط آهن چابهار ـ زاهدان مسیر زاهدان ـ زابل ـ میلک به این حلقه ریلی متصل شود.

انتهای پیام/