به گزارش پارس نیوز، 

حمید ورناصری در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: حدود ۷۵ درصد قیمت تمام شده مرغ هزینه تغذیه و ۹۰ درصد آن نیز مربوط به ذرت و کنجاله سویا است.

وی گفت::​ ۹۵ درصد کنجاله سویا و بیش از ۵۰ درصد ذرت وارداتی و قیمت آن بر اساس قیمت جهانی مشخص می‌شود.

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با بیان اینکه این دو نهاده ۶۷ درصد قیمت تمام شده گوشت مرغ را تشکیل می‌دهند افزود: در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته قیمت جهانی کنجاله سویا ۳۱، ذرت ۳۳ و جو ۳۴ درصد افزایش یافت.

ورناصری گفت:: افزون بر قیمت‌های بازار جهانی قیمت ارز اختصاص یافته نیز برای خرید نهاده‌ها بر قیمت تمام شده گوشت مرغ تاثیر گذاشته است.

وی افزود: در فروردین سال ۹۶ ارز سه هزار و ۲۵۰ تومانی برای واردات این نهاده‌ها اختصاص یافت، اما اکنون ارز سه هزار و ۸۰۰ تومانی در این زمینه اختصاص می‌یابد.

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت::​ این کالا‌ها را نمی‌توان مدت زیادی در انبار نگهداری کرد بنابراین خرید‌ها جدید است و کالایی که به عنوان مثال در تیر ماه استفاده شده در اسفند گذشته خریداری شده است.

ورناصری افزود: قیمت ارز سه هزار و ۲۵۰ تومانی نیز قیمتی ثابت نبوده و همگام با افزایش قیمت ارز بالا رفته است.

وی گفت: در مجموع بازار داخلی و خارجی باید تورم ۲۳/۵ درصدی در قیمت تمام شده مرغ ایجاد می‌کرد، اما اینکه بانک مرکزی تورم ۱۵/۹ درصدی در این زمینه را اعلام کرده است به دلیل حمایت‌های دولت از این بخش است.

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور افزود: گوشت مرغ نسبت به تیر ماه سال گذشته یک درصد کاهش قیمت داشته است.

ورناصری گفت: وزارت جهاد کشاورزی از نیمه اردیبهشت امسال تا ۱۰ روز پیش ۴۰ هزار تن مرغ منجمد از تولید کنندگان برای حمایت از آن‌ها خریداری کرده است.

وی افزود: در بخش گوشت مرغ میزان تولید بیش از نیاز داخلی است، اما در گوشت قرمز به دلیل شرایط خشکسالی و اینکه ۹۰ درصد دام کشور مرتعی است در برخی مواقع با کمبود این محصول روبرو می‌شویم.

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت:​دولت در سال ۱۰۰ هزار تن گوشت قرمز وارد می‌کند که ۳۵ هزار تن آن گوشت گوسفند و مابقی گوشت گوساله است.

ورناصری افزود: روزانه ۱۵۰ تا ۱۶۰ تن گوشت تازه گوسفندی وارد و در تهران و برخی شهر‌ها توزیع می‌شود.

وی گفت: برای تولید ۹۷۵ هزار تن گوشت قرمز تا پنج سال آینده برنامه ریزی کرده ایم.

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور افزود: نسبت به تامین کالا‌های اساسی اقدام کرده ایم و در این زمینه برخی کالا‌ها وارد و برخی نیز در حال ورود به کشور است.

ور ناصری گفت: مردم از موجودی کالا و اینکه دولت برای کنترل قیمت‌ها مصمم است اطمینان داشته باشد.

 

 

 
 

 

شهباز حسن پور رئیس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه نیز بابیان اینکه قیمت محصولات پروتئینی درماه گذشته دو نیم درصد افزایش یافته است گفت: دولت باید پاسخگوی نیاز مردم و وضع بازار باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه میزان تولید، مصرف و واردات مشخص است کالا‌هایی که اکنون در بازار هستند با ارز سه هزار و ۲۵۰ تومانی وارد شده اند و کالا‌هایی که ارز سه هزار و ۸۰۰ تومانی دریافت و خریدرای شده اند هنوز وارد کشور نشده اند.

حسن پور گفت:​ سال گذشته ارزی در اختیار دولت سه هزار و ۲۵۰ تومانی بوده و خرید‌ها مربوط به یکسال و خورده‌ای پیش نیست بلکه چند ماه قبل تصمیم گرفته شد ارز سه هزار و ۸۰۰ تومانی برای کالا‌های اساسی اختصاص یابد.

رئیس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به اینکه واردات کالا‌های اساسی باید ثبت سفارش شود، اما اکنون با وجود کاغذ بازی‌های اداری زیاد برای واردات نهاده‌ها و پشت در ماندن تقاضای واردات این کالا‌ها پشت در اتاق مسئولان، برای تولید کنندگان مشکل ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: اقتصاد دستوری اداره نمی‌شود و عرضه و تقاضا است که حرف آخر را می‌زنند بنابراین اینکه با قاچاق تعدادی گوسفند دولت نتوانسته بازار را کنترل کند قابل قبول نیست.

حسن پور گفت: ​باید از تولید کننده با بسته‌های حمایت دولت، ​ حمایت شود.

رئیس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چهار میلیون اصناف به ازای هر ۲۰ خانوار یک مغازه دار در کشور وجود دارد افزود: اکنون عرضه کمتر از تقاضا است و مشکل گران فروشی در فروشندگان خرد مانند مغازه داران نیست بلکه تخلف در واردکنندگان و بنکداران است که تاکنون پرونده‌ای از تخلف آن‌ها به سازمان تعزیرات نرفته است.

وی گفت: به اندازه نیاز بازار گوشت قرمز تولید نمی‌شود.

حسن پور افزود: ​تحریم‌ها آغاز نشده و سخن در این زمینه جنگ روانی است و دولت وظیفه دارد کالا‌های اساسی را گسترده توزیع کند.

رئیس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی گفت: در حالی که ۱۲ هزار میلیارد تومان برای اشتغال روستایی با نرخ سود چهار درصد در اختیار روستاییان قرار می‌دهیم، اما در نشستی که با سران روستا‌ها و عشایر داشتم آن‌ها از حمایت نکردن جدی دولت از دامداران و عشایر برای تامین علوفه مطالبه جدی داشتند.

 

 

 
 

سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات در این برنامه با بیان اینکه مرجع تشخیص گران فروشی یا بازرسی و نظارت بر این مسئله بر عهده این سازمان نیست گفت:: سازمان تعزیرات حکومتی فقط مرجع رسیدگی کننده به پرونده هاست.

وی افزود: بیشترین تخلفاتی که در رسیدگی می‌کنیم صنفی است و از ابتدای امسال تاکنون تخلفی از شرکت‌های بزرگ و بنکداران به این سازمان ارائه نشده است.

 

 

 

 

 

 

محمد رضا کلامی مدیر کل دفتر برنامه ریزی تامین و توزیع و تنظیم بازار نیز در این برنامه گفت: دولت برای حمایت از مصرف کننده در بازار وجود دارد، اما در سال‌های گذشته در پی کوچک شدن دولت بازار رقابتی ایجاد شده است.

وی افزود: با آغاز تحریم‌ها از ابتدای اردیبهشت این بازار‌ها بهم ریخت.

کلامی گفت: رئیس جمهور آمریکا گفته است ۱۵ مرداد تحریم‌ها را اعمال می‌کند، اما این تحریم‌ها را عملیاتی کرده است.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی تامین و توزیع و تنظیم بازار افزود:​ هفت میلیون تن کالا ذخیره کرده ایم و دغدغه ایی در این زمینه وجود ندارد و کسری نیاز بازار را نیز با واردات تامین میکنیم.

وی گفت: روزانه ۱۵۰ تن گوشت قرمز تامین و در میادین میوه و تره بار با قیمت مناسب توزیع می‌شود.

کلامی افزود: اکنون ران گوسفندی بسته بندی را ۴۴ هزار و شقه را نیز حدود ۳۴ هزار تومان عرضه می‌کنیم که در مقایسه با سال گذشته قیمت آن افزایش نیافته است.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی تامین و توزیع و تنظیم بازار گفت: به دلیل بالا بودن کیفیت گوشت قرمز کشور، همسایگان که خواستار گوشت قرمز ایران هستند آن را به صورت رسمی و یا غیر قانونی خریداری می‌کنند.

وی افزود: با افزایش قیمت ارز صادرات و قاچاق گوشت قرمز کشور نیز افزایش یافت، اما اردیبهشت صادرات گوشت قرمز را برای تامین مصرف داخلی ممنوع و از قاچاق جلوگیری کردیم.

کلامی با بیان اینکه آماری از قاچاق گوشت قرمز در کشور نداریم گفت: با کنترل قاچاق و صادرات قیمت هر کیلو گوسفند زنده از ۲۴ هزار تومان به ۲۱ هزار تومان کاهش یافته است.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی تامین و توزیع و تنظیم بازار افزود: میزان کشت دانه روغنی سویا از صد هزار تن به ۵۰۰ هزار تن افزایش یافته است، اما به دلیل آب بر بودن این محصول ممکن است واردات آن به صرفه‌تر باشد.

وی گفت: ۸۷ درصد سویا تبدیل به کنجاله می‌شود و برنامه‌ای برای تولید ۲/۵ میلیون تن سویا در کشور داریم.

کلامی افزود: بیش از ۱۰ میلیارد دلار بر‌ای تامین کالا‌های اساسی در اختیار وزارت جهاد و کشاورزی قرار گرفته است و در حال کم کردن واسطه‌ها برای کاهش قیمت‌ها هستیم .

 

 

 

 
 
 

انتهای پیام /