به گزارش پارس نیوز، 

مهدی اسلام پناه کارشناس مسائل اقتصادی درباره صنعت نساجی اظهار کرد: صنعت نساجی، پوشاک، چرم و کفش از قدیمی ترین صنایع در ایران است و زنجیره ای از ارزش آفرینی، خلق ثروت، پویایی و اشتغال را ایجاد می کند ؛ به همین سبب صنعت محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه شرکت های اروپایی در گذشته ایران را قطب دوک، ماشین آلات و تکنولوژی در خاورمیانه می دانستند، تصریح کرد: این صنعت دارای ماشین آلات و تجهیزات پیچیده ای است که نیازمند سرعت و دقت بالایی است و این امکانات در گذشته در کشور موجود بوده است.

 کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: هر انسانی بنا بر نیاز ابتدایی، از تولد تا مرگ به پوشاک، نخ و تار و پود وابسته است. بسیاری از مناطق ایران در زنجیره مزرعه تا تن نقش داشته اند به این معنا که کشت پنبه و سایر صنایع پایین دستی به نخ، ریسندگی، دوزندگی، بافندگی، پوشاک، بازار و تجارت تبدیل و در نهایت به تن ختم شده و  پوشیده می شود .

اسلام پناه اشتغال زایی این صنعت را در عین اقتدار مظلوم برشمرد و بیان کرد: تبلیغات منفی صورت گرفته علیه این صنعت ، فضا را برای کالاهای وارداتی باز کرده و زمینه استفاده رقبای خارجی از بازار 80 میلیونی ایران را فراهم کرده است.

وی با اشاره به رشد صادرات در برخی رشته های این صنعت تاکید کرد: مواد اولیه این صنعت وارداتی است و نوسانات ارزی اخیر در این خصوص آزار دهنده است.

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه میزان پنبه وارداتی به نسبت  پنبه تولیدی بیشتر است افزود: پنبه برای منسوجات و رشته نخ های پنبه ای وارد می شود. انواع پلیمرها، مواد افزودنی و موادی که پتروشیمی ها نمی توانند عرضه کنند وارد می شود این در حالی است که واردات با نرخ دلار اعلام شده از سمت دولت نیست؛ و از طریق ارز آزاد است.

اسلام پناه تامین مواد اولیه پایدار، مطمئن و در دسترس را از نگرانی های فعالان اقتصادی این عرصه دانست و گفت: نوسانات ارزی در این زمینه تاثیر گذار است. عامل دیگر نگرانی این افراد عدم مبارزه جدی با قاچاق است که در سالیان متمادی به این صنعت فشار مستقیم وارد کرده است.

وی در پایان تصریح کرد: باید به بخش نوسازی ماشین آلات و توسعه نیروی انسانی متخصص توجه کرد. دولت باید با نوسازی، تبدیل سرمایه های ارزی و تشویق سرمایه گذاران به توسعه این صنعت کمک کند.

انتهای پیام/