به گزارش پارس نیوز، 

در تمام دنیا، نهادی که باید، امن‌ترین مرکز برای هدایت کشور به سوی توسعه باشد، بانک مرکزی است که همواره سیاست‌گذاری‌های آن تحولاتی را برای اقتصاد کشور به همراه داشته است.

علی دیواندری، گزینه پیشنهادی ریاست جدید بانک مرکزی متولد ۱۳۴۶ است. او در حال حاضر ریاست پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی را به عهده دارد.

برخی از سوابق اجرایی دیواندری هم عبارت از مدیرعامل بانک ملت از سال ۸۴ تا ۹۲، مدیرعامل بانک پارسیان٬ رئیس انجمن علمی پول و بانک ایران و در نهایت رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی طی سه سال گذشته بوده است.

علی دیواندری از مدیران بانکداری است که سوابق علمی و مدیریتی وی طی سال‌های گذشته نشان از راهبری مجموعه تحت امر وی به سمت ثبات و پیشرفت است.

با حضور وی در پژوهشکده پولی و بانکی اقدامات برای اصلاح ساختار بیمار اقتصادکشور کلید زده شد. برنامه ریزی برای اصلاح ساختار بانک ها در پژوهشکده پولی و بانکی پس از ورود وی آغاز و در نهایت اصلاح نظام بانکی در چند سال اخیر پایه گذاری شد.

از دیگر اقدامات وی، برنامه ریزی و پژوهش برای اجرای استاندارد گزارشگری مالی IFRS در نظام بانکی کشور بود. برنامه ریزی برای اجرای این استانداردها، زمینه توسعه تعاملات بانکی بین المللی را فراهم کرد و این دقیقا نقطه ضعفی بود که بانک ها به دلیل عدم شفافیت از آن رنج می بردند.

برنامه‌ریزی برای اصلاح قانون پولی و بانکی پس از ۴۶ سال برای ارتقا نظام بانکی و رفع این خلاء نیز از دیگر اقدامات وی در سال‌های اخیر در پژوهشکده پولی و بانکی بوده است.

اقدام وی و ورود به بحث ارزهای رمزنگار و تولید آزمایشی آن در پژوهشکده پولی و بانکی برای اولین بار و زمینه‌سازی برای ورود این ارز در صحنه اقتصادی کشور نیز در کارنامه وی است.

تغییر جهت‌گیری تحقیقات از آکادمیک به کاربردی، ورود به طرح‌های ملی و ایفای نقش در حل مشکلات نظام بانکی، افزایش ارتباط با بانک‌های تجاری و تخصصی، افزایش ارتباط با قشر جوان و نخبه نظام بانکی و ترویج دستاوردهای نظام بانکی از کانال‌های مختلف از برنامه‌های پژوهشکده در سال های ریاست وی بوده است.

تدوین سند راهبردی بانکداری اسلامی، حمایت از حقوق مصرف کننده در نظام بانکی، سیاست گذاری پولی و ارزی، گزارش تورم فصلی سال ۹۵، آسیب شناسی لایحه قانون بانک مرکزی که در اختیار مرکز پژوهش های مجلس و‌ طراحی مبانی عملیاتی زیرساخت های مورد نیاز برای وثیقه گذاری نیز از دیگر اقدامات دیواندری است.

بررسی دقیق‌تر سوابق و اقدامات دیواندری در حوزه پولی و بانکی کشور نشان می‌دهد که وی در حال حاضر علاوه بر برخورداری از تجربه کافی برای تکیه زدن بر صندلی حساس و مهم رییس کلی بانک مرکزی، از مقبولیت مناسبی نیز در بین مدیران و فعالان بانکی کشور برخوردار است.

این همراهی و مقبولیت می‌تواند دیواندری را در حل مشکلات اقتصادی ایران از قبیل التهابات ارزی، ساماندهی وضعیت بازار ارز، برنامه ریزی برای مهار نرخ تورم، تصمیم گیری درست در زمینه نرخ سود بانکی و همچنین نرخ سود سپرده ها و ... کمک کند و در واقع به نظر می رسد وی از حمایت کافی نظام بانکی برای تصدی پست رییس کلی برخوردار باشد.