به گزارش پارس نیوز، 

روزهای سرد سال مصرف گاز سر به فلک می‌کشد و روزهای سوزان تیر نیروگاه‌های تولید برق به دست و پا می‌افتند تا برق مورد نیاز را تأمین کنند اما در نهایت به جای آنکه در الگوی مصرف تغییری حاصل شود، قطعی گاز و برق است که به کمک دولت می‌آید تا روزهای اوج مصرف را پشت سر بگذرانیم. با این حال نکته ای که هر سال مغفول می‌ماند توجه به مصرف بهینه انرژی در کشور است.

امسال با آغاز تابستان و رسیدن دمای هوا به بالای 40 درجه، مصیبت کمبود برق دوباره سر برآورد. در ابتدا برای کنترل مصرف برق قطعی های پراکنده و بدون برنامه برق آغاز شد اما این کار با اعتراض همراه شد. پس از آن وزارت نیرو اعلام کرد از این پس قطعی‌ها با برنامه ریزی صورت گرفته خواهد بود و برای این کار جدول زمانی قطع برق را منتشر کرد.

 

مسکنی به نام صرفه‌جویی برق در دولت

برنامه خاموشی‌ها نیز نتوانست مصرف سرکش برق را مهار کند و دولت در اقدامی کم‌سابقه تصمیم گرفت تا ساعت کار ادارات در استان‌های مختلف از جمله تهران را تغییر دهد تا از محل صرفه‌جویی در مصرف برق در ادارات دولتی، برق بیشتری را روانه خانه‌ها کند زیرا از 57 هزار مگاوات برقی که در اوج بار مصرف می‌شود 21 هزار مگاوات مربوط به وسایل سرمایشی است که از این میزان 4 هزار و 500 مگاوات مربوط به ادارات دولتی است.

اگرچه دولت با این کار تلاش می‌کند مصرف برق را کنترل کرده و انرژی مورد نیاز خانواده‌ها را بدون قطعی تأمین کند اما بخش خانگی نیز باید تلاش کند تا به بهینه کردن مصرف و همچنین تغییرات کوچک در تجهیزات سرمایشی خود، به مدیریت مصرف برق کمک کند.

فارغ از شدت مصرف انرژی در ایران که به مراتب بالاتر از میانگین جهانی قرار دارد، ایرانیان می‌توانند وسیله سرمایشی مورد نیاز خود را با توجه به اقلیمی که در آن ساکن هستند انتخاب کنند و علاوه بر آن با اقدامات جزئی مصرف برق خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

در ادامه به برخی موارد که می‌تواند به کاهش مصرف انرژی وسایل سرمایشی کمک کند، اشاره می‌کنیم.

کولر آبی یا گازی؛ مسأله این است

اولین سؤالی که برای انتخاب وسایل سرمایشی مطرح می‌شود این است که چه کولری خریداری شود. برای خرید کولر بیش از هر چیز باید به نوع آب و هوایی که در آن زندگی می‌کنید توجه شود. از کولرهای آبی برای مناطق معتدل و از کولرهای گازی برای مناطق گرم و مرطوب استفاده کنید.

اگر چه کولرهای آبی هزینه کمتری نسبت به کولرهای گازی دارند و انرژی کمتری مصرف می‌کنند اما رعایت نکاتی باعث می شود که هزینه استفاده از این کولرها باز هم کاهش یابد.

به طور مثال، کانال‌کشی کولرها را از کوتاه‌ترین مسیر انجام داده و باید بوسیله عایق‌کاری با پشم شیشه یا دیگر عایق‌ها از هدر رفتن سرما در مسیر انتقال جلوگیری شود. همچنین پیش از فصل گرما سرویس آن انجام شود.نصب سایبان بر روی کولرها در پشت بام‌ها در صرفه جویی انرژی مؤثر است .

از سوی دیگر، باید هر سال پوشال‌های کولرهای آبی تعویض شود، این کار باعث می‌شود کولر انرژی کمتری مصرف کرده و به طور معمول این اقدام کاهش 10 درصدی مصرف برق کولرهای آبی را به دنبال خواهد داشت.

با وجود آنکه مصرف برق کولرهای آبی در مقایسه با کولرهای گازی کمتر است اما در برخی اقلیم‌ها استفاده از کولر گازی اجتناب‌ناپذیر است. با این حال می‌توان با برخی اقدامات تا حد زیادی از اتلاف انرژی جلوگیری کرد و مصرف را کاهش داد. در هر صورت توجه به این نکته ضروری است که هزینه کم مصرف‌ترین کولر گازی حدودا چهار برابر هزینه کولرهای آبی است.

 

کاهش بار مالی قبوض برق با توجه به رتبه بهره‌وری

در نخستین اقدام برای کاهش مصرف برق در کولرهای گازی، بهتر است کولرهای دارای آرم استاندارد با رتبه بهره‌وری انرژی بالا انتخاب شود، در صورتی که از یک کولر گازی با رتبه بهره‌وری A به جای کولر با رتبه G استفاده شود می‌توان بیش از 40 درصد در میزان مصرف برق صرفه‌جویی کرد و قبوض برق را با ارقامی پایین‌تر دریافت کرد.

همچنین اقدام‌هایی مانند تمیز کردن فیلترهای کولر و نصب کردن سایبان روی کولر می‌تواند هزینه های مربوط به کولر گازی را کاهش دهد. کولـرهای گازی دارای ترموستـات تنظیم دما هستند .

توجه به این نکته ضروری است که کولرهای گازی از پرمصرف ترین وسایل خانگی هستند ، بنابراین اگر ضرورتی به استفاده از آن وجود ندارد از استفاده از آنها خودداری کرده و زمان استفاده از آن را به ساعات غیراوج بار برق منتقل کنید.

از روشن نگه داشتن دائم کولر خودداری کرده و از سرمایش موضعی استفاده کنید ، یعنی دریچه فضاهایی که مورد نیاز نیستند را مسدود کرده و با این کار زمان استفاده از کولر را کاهش دهید.

در پایان باید گفت، مشترکان در ساعت های اوج مصرف برق (فاصله ساعت های 12 تا 16 و 19 تا 23)، با رعایت نکات ساده‌ای چون استفاده از دورکند کولرهای آبی، تنظیم درجه کولرهای گازی بین 23 تا 25 درجه، پرهیز از استفاده همزمان وسایل پرمصرف برقی و... می توانند با کمک به کاهش هزینه‌های خود، مجموعه صنعت برق را نیز در خدمت‌رسانی بهتر یاری دهند.


انتهای‌پیام/