به گزارش پارس نیوز، 

 

امید سهرابی: محمدحسین لطیفی از جمله کارگردانانی است که فرم و محتوا را به خوبی می‌شناسد. کارگردانی که فیلم‌ها و سریال‌هایش همواره از استاندارد‌های لازم برخوردار بوده و توانسته‌ است مخاطبان بسیاری را به سمت خود جذب کند. ویژگی قابل توجه فیلم‌های این کارگردان سینما و تلویزیون، مینیمال بودن داستان و به کاربردن فرم‌های خلاقانه است، به نحوی که این ویژگی باعث می‌شود تا مخاطبان بتوانند با قصه همراه شوند و تا پایان آن را دنبال کنند.

لطیفی بعد از ساخت چندین سریال تلویزیونی و بعد از گذشت 3 سال، بار دیگر به سینما بازگشته و فیلم سینمایی«به وقت خماری» را کارگردانی کرده است. فیلمی که در ادامه به بخش‌های مختلف آن اشاره می‌کنم.

نخست؛ موضوع فیلم

فیلم سینمایی«به وقت خماری» درباره دختر است که  در یک خانواده نسبتاً بزرگ و در یک خانه بزرگ با پدر ومادر، خاله‌ها، دایی و عمویش زندگی می‌کند و قرار است برای او خواستگار بیاید و این موضوع آغاز کنند داستان فیلم است و فیلم از این دریچه روایت می‌شود و جلو می‌رود.

دوم؛ فیلم‌نامه

«به وقت خماری» فیلمی با یک شاه‌پیرنگ و چند خرده پیرنگ است؛ اما به هیچ وجه خرده پیرنگ‌ها بر شاه‌پیرنگ داستان سایه نمی‌افکند و ذهن مخاطب را از خط اصلی قصه دور نمی‌کند.

دیالوگ‌ها بسیار به شخصیت نزدیک هستند و روی کاراکتر‌ها نشسته‌اند. البته می‌توان ردپای محمدحسین لطیفی را در فیلمنامه احساس کرد و به نظر می‌رسد که در بخش‌هایی از دیالوگ با نظر او تغییر کرده است. جنس شوخی‌ها بسیار جذاب است و فیلمنامه نویس برای خنداندن مخاطب از شوخی‌های اروتیک استفاده نکرده است؛ همین امر باعث شده است که فیلم سینمایی «به وقت خماری» در جمع کمدی‌های شریف و خانوادگی قرار گیرد.

البته باید گفت که این فیلم، شروع نسبتاً خوبی دارد، به خوبی گره‌های لازم را ایجاد می‌کند، در میانه فیلم کمی افت می‌کند؛ اما در پایان بسیار هوشمندانه فرود می‌آید.  

سوم؛ کارگردانی

محمد حسین لطیفی با فیلم سینمایی«به وقت خماری» یک بار دیگر ثابت کرد که در طی سالهای فعالیتش نه تنها دستش خالی نشده است، بلکه کوله‌بارش را با تجربیات ارزشمند پر کرده است.

کارگردانی فیلم سینمایی «به وقت خماری» با دقتی نسبی انجام شده است. کارگردان به خوبی توانسته‌اند از جلوه‌های بصری استفاده کند. لطیفی همچنین در بازی گرفتن از بازیگران به خوبی عمل کرده است.

شاید برجسته‌ترین انتقادی که به این فیلم سینمایی وارد آید، کاراکتری است که هومن برق‌نورد آن را ایفا کرده است. این کاراکتر حدوداً شبیه به کاراکتر «فیروز» در سریال دودکش است، البته تفاوت‌هایی هم بین آنها وجود دارد.

چهارم؛ بازیگران

بازیگران فیلم سینمایی«به وقت خماری» در ایفای نقش‌های خود توانسته‌اند رضایت‌های نسبی را به ارمغان آورند. بازی سیما تیر‌انداز، هومن برق‌نورد و مهدی فخیم‌زاده در این فیلم از کیفیت بهتری برخوردار است.

یکی از ویژ‌گی‌های مهدی فخیم‌زاده شاید این است که با این که خود کارگردان کار کشته‌ای است، وقتی در فیلمی ایفای نقش می‌کند، خود را در اختیار کارگردان قرار می‌دهد و کارگردان نیز اکتی(act) را که می‌خواهد از او بیرون می‌کشد، محمد‌حسین لطیفی به خوبی از این ویژگی فخیم‌زاده استفاده کرده است. البته نمی‌توان بی‌انصاف بود و از تجربیات ارزشمند مهدی فخیم‌زاده چشم‌پوشی کرد.

پنجم؛ تدوین

فیلم سینمایی«به وقت وقت خماری» در تدوین نیز توانسته‌ است مقبول واقع شود. کمتر می‌تواند شاهد صحنه‌های زائد در این فیلم بود.

فیلم از تمپو(ریتم) خوبی برخوردار است و همین امر باعث شده است فیلم در میانه داستان برای مخاطبی که روی صندلی سینما نشسته‌ است خسته‌ کننده نباشد.

ششم؛ خانواده

شاید بتوان مهمترین ویژگی فیلم سینمایی «به وقت خماری» را اهمیت به خانواده دانست. این فیلم به شدت خانوادگی است و صمیمت‌های یک خانواده را در کمال اختلاف‌های کوچک و بزرگ به تصویر می‌کشد. مادر در این خانواده شأن و ارزش والایی دارد.

دست آخر محمدحسین لطیفی بار دیگر با یک اثر جدید صمیمتی که خانواده‌های امروزی از آن دور شده‌اند، به مخاطبانش یادآوری کرد.