به گزارش پارس نیوز، 

حبیب‌اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در سمینار هم اندیشی مدیران عامل شهرهای جدید کشور که امروز ٣٠ خردادماه در شهر تبریز برگزارشد با تأکید بر ضرورت بکارگیری تلاش هرچه بیشتر در سطح ملی، استانی و شهری جهت رفع مشکلات موجود در حوزه شهرهای جدید بیان کرد: سیاست ایجاد شهرهای جدید با توجه به رشد فزاینده جمعیت و مهاجرت گسترده به کلانشهرها در کنار سایر سیاست‌های دولت باهدف مواجهه با شهرنشینی شتابان شکل گرفته، در دهه ٦٠ اتخاذ و در مسیر اجرا قرار گرفت .

طاهرخانی ضمن اشاره به تجارب ساخت شهرهای جدید در سایر کشورهای جهان تأکید کرد: احداث شهرهای جدید در سایر کشورها با خواست حاکمیت آغاز شده و هماهنگی سیاستی در سطح کلان از همان ابتدا در عملیات دیده شده و به آن توجه می‌شود .

وی در ادامه عدم توفیق و یا تأخیر در بروز توفیق احداث شهرهای جدید را ناهماهنگی سیاستی در حوزه شهرسازی و فقدان مدیریت یکپارچه در این حوزه دانست و گفت: قطعا در صورت عدم امکان کنترل و مدیریت شهرها به طور همزمان اصل سیاست و اهداف تعیین شده برای احداث شهرها با شکست مواجه خواهد شد .

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قطعا با تکیه صرف بر زمین و تصور رفع تمامی مشکلات با تهیه اراضی لازم در ساخت و ساز، یک شهر جدید ساخته و توفیق نمی یابد گفت: با توجه به تجربیات فعلی و مشاهده مشکلات در شهرهای جدید مسئله اجرای زیرساخت‌ها بسیار هزینه بر بوده و بدون شک یکی از لازمه‌های مهم توسعه پایدار در شهرها به شمار می‌رود که باید مورد توجه قرار گیرد .

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید همچنین اجرای پروژه‌های حمل و نقل عمومی در این مناطق را از دیگر پروژه‌های هزینه بر در شهرهای جدید دانست و گفت: پروژه های حمل و نقل عمومی از طرح‌های بسیار مهمی هستند که در صورت بروز مشکل و عدم اجرا جذابیت لازم در شهرها را ایجاد نکرده و شهر جدید مورد نظر را با عدم استقبال مورد نیاز برای سکونت مواجه می‌کند که باید از همان ابتدا مدنظر قرار گیرد .

طاهرخانی در ادامه سخنان خود مشکلات سیستمی و رویکرد نادرست مدیریت شهرها از ٤٠ سال گذشته تا کنون را یکی دیگر از مسائل شهرهای جدید اعلام کرد و گفت: متأسفانه بحث انسان هنوز در شهرها مورد توجه نبوده و همچنان ماشین است که در این مناطق حرف اول را می‌زند .

این مقام مسئول با تأکید بر ضرورت تغییر پارادایم از خودرومحوری به انسان محوری در شهرهای جدید بیان کرد: درحال حاضر با وجود عدم این تغییر رویکرد، کیفیت زندگی همچنان رو به نزول بوده و مورد دلخواه نیست که باید مورد توجه قرار گیرد .

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود پیاده محوری، فراهم کردن بستر دسترسی به دوچرخه، حمل و نقل عمومی، توسعه حمل و نقل ریلی بین شهر جدید و شهر مادر دسترسی پذیری را از سیاست‌های اصلی شرکت عمران شهرهای جدید در این دوره دانست و گفت: پروژه‌های قطار برقی هشتگرد، گلبهار، بهارستان و آزادراه تبریز - سهند در اولویت‌های ما در سال جاری قرار دارند که باید طی امسال به نتیجه خوبی برسند .

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اهمیت بحث مشارکت و استفاده از بخش خصوصی خاطرنشان کرد: مشارکت، مسئله بسیار مهمی است که با وجود محدودیت‌های مالی دولت از توقف پروژه‌های عمرانی جلوگیری کرده و باعث توسعه شهر و جمعیت پذیری آن می‌شود .

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید فراهم کردن شرایط لازم برای تنوع اقشار جمعیتی در شهرها امری ضروری دانست و گفت: قطعا شهرهای جدید نباید صرفا محل استقرار افراد فرودست جامعه باشند، امری که باید به جد در تجدید نظر طرح‌های جامع مورد پیگیری قرار گیرد .

وی با تأکید براینکه پروژه‌های مسکن مهر می‌توانند به تنهایی یک شهر جدید را با شکست روبه رو کنند گفت: بدون شک اکنون زمان توجه کیفیت‌هاست و ما باید برخلاف گذشته به ساخت خدمات رفاهی و فضاهای عمومی توجه کنیم .

طاهرخانی ایجاد بسترهای لازم جهت شکل گیری اجتماع را امری ضروری برای شهرهای جدید اعلام کرد و گفت: ما باید به شکل گیری رویدادها در شهرهای جدید کمک کرده و از فرصت‌های مشارکت در این زمینه بهره ببریم .

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان نوآوری و خلاقیت را یکی دیگر از اقدامات ضروری در توسعه شهرهای جدید دانست و گفت: شهرهای جدید باید در حوزه محیط زیست و انرژی‌های پاک و حتی ایجاد بناهای فاخر گام برداشته و از شرایط فعلی خارج شوند .