به گزارش پارس نیوز، 

حسن دانایی فرد روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از مرزهای قصرشیرین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افزایش 2 برابری حجم صادرات از نظر وزنی و ارزی طی 2 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ، نوید بخش افزایش صادرات است که این مهم با تلاش و برنامه ریزی مسئولان محقق شد.
وی اظهار داشت: مرز رسمی پرویزخان قابلیت بسیار بالایی دارد که هم اکنون حجم بسیار زیادی از صادرات کشورمان به عراق از این مرز رسمی انجام می شود که قرار است از اول تیر امسال شاهد راه اندازی ترانزیت کالا از این مرز رسمی باشیم.
وی بیان کرد: با وجود هماهنگی های خوبی که در 2 مرز رسمی پرویزخان و خسروی وجود دارد ، ولی شاهد برخی نقص ها و ناهماهنگی ها هستیم که برای برخی از این مسایل تصمیم گیری شد و برخی نیز در تهران بررسی می شود که این حمایت های عملی و عینی در نهایت منتج به افزایش صادرات می شود.
مشاور معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه مرز رسمی خسروی یکی از مهمترین و قدیمی ترین مرزهای جمهوری اسلامی ایران با عراق است، گفت: این مرز آبادترین گذرگاه مرزی بعد از جنگ تحمیلی است و در مقایسه با سایر مرزهای کشورمان ، دارای تجهیزات مسافری و تجاری مطلوبی است.
دانایی فرد اضافه کرد که جمهوری اسلامی ایران نگاه کامل و جامعی برای توسعه مرزها دارد و در زمینه بازگشایی مرز خسروی برای تردد زائران عتبات عالیات نیز در جمع بندی هایی که انجام شد به این نتیجه رسیده ایم که این مرز رسمی امسال باید بر روی زائران بازگشایی شود.
وی با بیان اینکه هم اکنون تاجران و بازرگانان می توانند از مرز خسروی به عراق تردد کنند ، افزود: شرایط کنونی کشور و همچنین اشتغال و ثروت ملی نیازمند صادرات است و افرادی که برای حضور در مرزها تلاش می کنند ، خط مقدم جهاد اقتصادی هستند.
معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار قصرشیرین نیز گفت: شهرستان قصرشیرین با داشتن 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان حجم بالایی از صادرات به عراق را به خود اختصاص داده است.
نعمت الله نازپرورده افزود: هم اکنون 53 درصد صادرات غیرنفتی کشورمان به عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان انجام می شود و این شهرستان همچنین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه در مرز رسمی خسروی است.
وی اظهارداشت: فعالیت های خوبی در راستای بازگشایی مرز رسمی خسروی برای تردد زائران عتبات عالیات صورت گرفت و انتظار می رود که امسال شاهد بازگشایی این مرز باشیم.
وی گفت: هم اکنون روزانه به طور میانگین 800 تا یک هزار و 200 دستگاه کامیون حامل کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان و 300 تا 400 دستگاه کامیون حامل کالاهای ترانزیتی از مرزهای این شهرستان به عراق تردد می کنند.
در این جلسه مسئولان نیز به بیان مسایل و نقطه نظرات خود پرداختند و نمایندگان تاجران نیز خواستار ایجاد زیرساخت های بهداشتی و رفاهی در مرزها شدند.
مرز رسمی پرویزخان روزانه شاهد حجم بالایی از ترانزیت کالاهای صادراتی ، تانکرهای سوختی ، تردد مسافران و گردشگران به اقلیم کردستان عراق است.
پایانه مسافری و تجاری پرویزخان در زمینی به وسعت 14 هکتار در حال احداث است که پایانه مسافری آن با زیربنای سه هزار و 700 متر مربع به بهره برداری رسیده است.
روزانه بیش از یک هزار دستگاه کامیون از مرز بین المللی پرویزخان و 500 دستگاه کامیون نیز از مرز خسروی کالاهای صادراتی به عراق را حمل می کنند.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با 27 هزار تن جمعیت و در اختیار داشتن 2 مرز رسمی و فعال پرویزخان و خسروی، دارای 186 کیلومتر مرز با عراق است که کانونی برای انجام مراودات تجاری و اقتصادی بین 2 کشور است.
7079/3012/8066