به گزارش پارس نیوز، 

مدتی قبل، پیمانکار فاز ۵ شهر جدید پردیس مدعی دریافت ۱۴ تا ۱۶ میلیون تومان پول اضافه توسط شرکت عمران شهر جدید پردیس شد و اعلام کرد که شرکت عمران از هر متقاضی مسکن مهر ۷۵ میلیون تومان گرفته و به سازندگان ۵۶ میلیون تومان پرداخت کرده است. او هم‌چنین گفته بود که "هزینه‌ی آماده‌سازی، خدمات و زیرساخت‌ها را باید دولت بپردازد و نباید به هیچ عنوان پولی از مردم گرفته شود. پول آورده متقاضیان و تسهیلات فقط باید صرف ساخت واحدها شود". بر اساس این صحبت‌ها این‌گونه برداشت شد که متقاضیان مسکن مهر فاز ۵ می‌بایست بابت واحدهای ۸۵ متری ۵۹ تا ۶۱ میلیون پرداخت می‌کردند؛ در حالی که محاسبه هزینه‌ها نشان می‌دهد ساخت ابنیه و محوطه‌سازی که باید توسط متقاضیان پرداخت شود حدود ۷۲ تا ۷۵ میلیون تومان هزینه در بر دارد.

اظهارنظر پیمانکار مذکور، واکنش‌هایی را از سوی متقاضیان در بر داشت که خواهان بازگشت پرداخت‌های اضافی شدند. از سوی دیگر، پیمانکار با این توجیه که از شرکت عمران طلبکار است و برای تکمیل واحدها به پول نیاز دارد از واگذاری آنها خودداری می‌کرد. این مسائل باعث شد متقاضیان تصمیم به تجمع و چادر زدن کنار واحدها بگیرند که البته با برخی وعده‌ها و پا درمیانی‌ها فعلا انجام نشده است.

اما برای  اطلاع از صحت و سقم دریافتی اضافی از متقاضیان، با شرکت عمران تماس گرفتیم که این شرکت یک نمونه از هزینه‌کرد قراردادها را در اختیارمان گذاشت. بررسی جزییات این هزینه‌کرد نشان می‌دهد بر حسب شرایط و موقعیت هر واحد در زون‌های این فاز، مبالغی بین ۷۱ میلیون و ۶۸۰ هزار تا ۷۳ میلیون و ۵۲۹ هزار تومان برای ساخت هر واحد هزینه می‌شود. بنابراین مبلغ اضافه‌ای برای  خدمات زیربنایی و روبنایی همچون شبکه‌های انشعابات، مسجد، مرسه، کلانتری و ... از متقاضیان دریافت نشده است.

بر اساس این اطلاعات، هزینه‌ی آماده‌سازی تماما از محل منابع داخلی شرکت عمران شهرهای جدید تامین می‌شود و مطابق قرارداد منعقد با پیمانکار فازهای ۵ و ۹ شهر جدید پردیس، این رقم در حال حاضر بالغ بر ۱۲۹ میلیارد تومان از فاز ۵ است که به طور متوسط به ازای هر واحد ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می‌شود که در آنالیز قیمت لحاظ نشده است. هم‌چنین برای ساخت خدمات روبنایی مورد نیاز از قبیل مسجد، مدرسه، کلانتری و ... به ازای هر واحد بیش از ۱۳ میلیون تومان از محل منابع داخلی شرکت عمران در حال هزینه‌کرد است. به بیان دیگر، فقط ۴۰ میلیون تومان تسهیلات و ۳۳ تا ۳۵ میلیون تومان سهم آورده متقاضیان در هزینه‌های آنها لحاظ می‌شود و مبلغ اضافی از آنان دریافت نشده است.