به گزارش پارس نیوز، 

احمد انارکی محمدی رئیس هیئت تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز صبح امروز (سه‌شنبه، 29‌خرداد) و در حاشیه جلسه علنی امروز قوه مقننه در نشستی خبری به تشریح آخرین وضعیت این تحقیق و تفحص پرداخت.

وی با بیان اینکه قاچاق پدیده بسیار شومی است که بستگی به این دولت یا دولت‌های گذشته ندارد،گفت: این پدیده شوم در زمان‌های زیادی شدت و حدت داشته است که باید با آن مبارزه کرد.

نماینده مردم انار و رفسنجان در مجلس با تاکید بر اینکه در سال 92 مقام معظم رهبری تأکید فراوانی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشتند، ادامه داد: رهبر معظم‌انقلاب قاچاق را چون خنجری به پیکره نظام دانستند و بر این اساس از آن سال تاکنون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دستور کار مجلس قرار گرفته است. در نهایت قانون جامع و کاملی در این زمینه تدوین شده است.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از ستاد قاچاق کالا و ارز درباره اقدامات انجام شده از سوی این هیئت عنوان کرد: در این زمینه جلسات متعددی را با دستگاه‌های ذیربط و مسئولان دخیل در این موضوع داشتیم.

انارکی درباره روند بررسی خود بازدید‌های از مرزهای شمال، غرب و جنوب کشور داشتیم، گفت: در این هیئت به دنبال مچ‌گیری نبودیم. بلکه هدف اصلی ما آن بود که بحث مبارزه و پیشگیری از قاچاق را به صورت جدی و از نظر ماهیتی دنبال کنیم.

وی تصریح کرد: مبنای تحقیق و تفحص ما بر اساس استفاده از کارشناسان و اساتید دانشگاه‌ها و مبتنی بر مسائل علمی و پژوهشی بود تا خروجی خوبی داشته باشیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: طبق آمار ارائه شده از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قاچاق کالا از 25 میلیارد دلار به 12.6 میلیارد دلار رسیده‌ است.

وی تأکید کرد: در بحث قاچاق موضوع حائز اهمیت برای ما آمار نیست، بلکه موضوع اصلی مبارزه با این اقتصاد پنهان است که به اشتغال، معیشت مردم و تولید داخلی لطمه زده است و باید به صورت جدی با آن مبارزه شود.

انارکی محمدی درباره مشکلات مرزها و گمرک‌ها،‌ اظهار کرد: بر اساس بازدید‌هایی که انجام دادیم، یکی از معضلات اصلی عدم همکاری دستگاه‌ها در مرزها با یکدیگر است، چرا که حدود 16 دستگاه مختلف به نحو خاص خود در مرزها فعالیت می‌کنند و یکی از مشکلات مرزی نبود هماهنگی بین این دستگاه‌هاست.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از ستاد قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه تا زمانی که سیستم و تجهیزات کافی در مرزها وجود نداشته باشد، قطعا خطای انسانی و تخلف هم خواهیم داشت، گفت: متأسفانه در مرزها زیرساخت لازم برای مبارزه با قاچاق وجود ندارد و بسیاری از ایکسری‌ها که اولین اقدام برای تشخیص هر نوع کالایی است، کارایی لازم را ندارند و بیش از 20 سال است که از عمر آنان می‌گذرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از بندهای قانونی ما در اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز این است که این زیرساخت‌ها به روزرسانی شوند، تصریح کرد: در قانون جدید 76 میلیارد تومان برای امر مبارزه به فساد قاچاق کالا و ارز اختصاص داده شده است که 75 درصد آن برای زیرساخت‌ها و تجهیزات و 25 درصد هم برای اقدامات علمی و پژوهشی در نظر گرفته شده است.

انارکی محمدی با بیان اینکه متأسفانه کمتر از 2 درصد کل کشفیات کالاهای قاچاق است، گفت: این مسئله به دلیل آن است که بسیاری از کالاهای قاچاق یا برگشت داده می‌شوند یا آنکه در انبارها نگهداری می‌شوند و ما عملا برای کمتر از 2 درصد آنها به حکم قضایی می‌رسیم.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از ستاد قاچاق کالا و ارز افزود: همچنین کسانی که به عنوان قاچاقچیان گیر می‌افتند، اغلب افرادی هستند که اجیر شدند و چیزی ندارند که برگردانند.

وی درباره مزایای جدید قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: پیش از این سامانه تجارت و شناسایی کالاهای قاچاق را داشتیم که در این قانون جدید چندین سامانه ون سامانه ارزی و سامانه کارت بازرگانی اضافه شده است که این سامانه‌ها در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز کمک زیادی به ما می‌کند.

انارکی محمدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گزارش هیئت تحقیق و تفحص از قاچاق کالا و ارز چه زمانی به صحن علنی ارائه می‌شود، تصریح کرد: سه فصل گزارش آماده شده است و اخیرا هم پرونده‌های قضایی را مورد بررسی قرار داده‌ایم و امیدواریم طی یک ماه آینده این گزارش برای ارائه به صحن علنی آ‌ماده شود.