به گزارش پارس نیوز، 

فرید صادقی زاده روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: طرح پرورش کرم ابریشم (نوغانداری) برای نخستین بار در اوایل سال 97 به صورت آزمایشی در شهرستان های بوشهر، تنگستان، دشتستان، گناوه، دشتی و کنگان با توزیع 14 جعبه تخم نوغان بین 12 نفر ازعلاقه مندانی که در کارگاه آموزشی شرکت کرده بودند، توزیع شد.
وی اضافه کرد: پس از 35 روز پایان دوره پرورش، بهره برداران موفق به تولید پیله ابریشم و فروش آن شدند.
صادقی زاده یادآورشد: پیش ازاین کارآزمایشی، کارگاه آموزشی پرورش کرم ابریشم با همکاری مرکز توسعه نوغانداری کشور وبا حضور 30 بهره بردار از 6 شهرستان استان برگزار شد که از بین فراگیران 12 نفر متقاضی کاشت نهال توت انتخاب شدند.
وی اضافه کرد: در این ارتباط با همکاری مرکز توسعه نوغانداری کشور، 2هزار نهال توت اصلاح شده به صورت رایگان در پایان سال 1396 بین متقاضیان برای تغذیه کرم ابریشم توزیع شد.
صادقی زاده بیان کرد: در هر دوره پرورش کرم ابریشم، هر جعبه کامل نوغان در حدود 30 کیلوگرم پیله تر تولید می کند که پس از به پیله رفتن نوغان ها و پایان دوره پرورش پیله های کرم ابریشم در مراحل خاصی، جمع آوری و به عنوان پیله تر تحویل مرکز توسعه نوغانداری کشور می شود.
وی ادامه داد: این مرکز هر کیلو پیله تر را 250 تا 300 هزار ریال از نوغانداران با نرخ تضمینی خرید می کند.
کارشناس مسئول پرورش زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: گرچه کار نوغانداری برای نخستین بار دراین استان به صورت آزمایشی انجام و تلاش می شود برای رسیدن به نتیجه قطعی در نیمه دوم سال جاری نیز این روند تکرار شود.
وی اظهارداشت: بررسی های کارشناسی اولیه نشان می دهد شرایط برای پرورش در 2 دوره از اسفند تا اواخر اردیبهشت ماه درکل استان به شرط دسترسی به درخت توت فراهم است.
صادقی زاده اظهار داشت: نظر به سرمایه گذاری بسیار اندک برای نوغانداری و حمایت هایی که مرکز توسعه نوغانداری کشور انجام می دهد، بویژه در مناطق روستایی که دارای شرایط کاشت درخت توت به عنوان تنها منبع غذایی نوغان شرایط مهیا تراست، به نوغانداری به عنوان شغل جانبی یاخانگی توجه شود.
وی گفت: برگزاری کارگاه آموزشی نوغانداری به صورت رایگان، توزیع نهال توت اصلاح شده به صورت رایگان و توزیع جعبه تخم نوغان با قیمت یارانه ای از جمله حمایت هایی مرکز توسعه از نوغانداران است.
6047/6043