به گزارش پارس نیوز، 

کشاورزان بویژه گندمکاران اردبیلی در سال زراعی گذشته سال سختی را پشت سر گذاشتند، خسارت ناشی از بلاهای طبیعی وارده به آنها با تعلل نسبتا طولانی در دریافت بهای محصول فروشی خود به دولت همراه شد.
بسیاری از زارعان که سال سختی را از لحاظ نقدینگی سپری کرده بودند امسال فصل برداشت خود را با دغدغه و دلنگرانی آغاز کردند اما اقدام بهنگام دولت در پرداخت بخشی از مطالبات کشاورزان در همان روزهای ابتدای خرید، مایه امیدواری آنها شده است.
 تنی چند از کشاورزان در منطقه مغان آنها اعلام کردند که روند خرید محصول آنها تاکنون رضایت بخش بوده است .
به گفته این کشاوزان ، مسئولان دولتی امسال وعده های خوبی در باره پرداخت بهنگام بهای گندم تولیدی داده اند و امیدواریم این امر تحقق یابد.
علی یک کشاورز بیله سواری به ایرنا گفت: گندم تولیدی خود را تحویل تعاون روستایی داده و بخشی از بهای آن را دریافت کرده ام و امیدوارم مابقی نیز در کوتاه مدت پرداخت شود.
رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل می گوید که بر اساس تصمیم های اتخاذ شده ، 50 درصد بهای گندم تحویلی کشاورزان بلافاصله در اختیار آنها قرار گرفته و مابقی نیز تا 2 ماه آینده در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.
به گزارش ایرنا، علاوه بر اقدام در پرداخت زودهنگام بهای محصولات کشاورزان از سوی دولت، تمهیدات دیگری نیز برای آسایش کشاورزان اتخاذ شده تا آنها امسال با کمترین دردسر محصول تولیدی خود را تحویل مراکز فروش قرا دهند.

** خرید محصول کشاورزان استان اردبیل در حدود 100 مرکزخرید
مدیر کل شرکت غله و خدمات بازر گانی استان اردبیل با اشاره به تمهیدات این اداره کل در زمینه خرید محصول تولیدی کشاورزان گفت: برای خرید گندم از گندمکاران استان 56 مرکز خرید دایر شده است.
علی نوبخت بیان کرد: همچنین 16 مرکز برای خرید جو و 14 مرکز نیز برای خرید کلزا در استان پیش بینی شده است.
به گفته وی، قیمت هر کیلوگرم گندم در سال جاری با افت چهاردرصد مفید و با 2 درصد غیرمفید و در شهرهای شمالی استان با رطوبت 14 درصد 13 هزار تعیین شده است.
مدیرکل تعاون روستایی استان اردبیل نیز گفت: 35 مرکز خرید گندم و جو در نقاط مختلف این استان برای خرید محصول تولیدی کشاورزان دایر شده است.
به گفته غلامرضا میرزا حسینی، امکانات لازم از قبیل رطویت سنجی، نصب دوربین در محوطه ها و باسکول مکانیزه در تمامی مراکز خرید فراهم شده و این مراکز بصورت 24 ساعته گندم و جو کشاورزان را تحویل می گیرند.
او با بیان اینکه هرچند مراکز خرید به اندازه کافی برای خرید گندم و جو دایر شده اما انبارهای پشتیبان هم پیش بینی شده که در صورت نیاز از آنها استفاده خواهد شد .
وی اضافه کرد: نمایندگان دستگاه های ناظر از قبیل استانداری، فرمانداری ها، سازمان بازرسی ،تعزیرات حکومتی و بهداشت و درمان نیز برای تسهیل و نظارت بر امور در مراکز خرید حضور دارند.

** پرداخت 140 میلیارد ریال به گندمکاران استان اردبیل
رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز با اشاره به تداوم روند مطلوب خرید گندم تولیدی از کشاورزان گفت: تاکنون 140 میلیارد ریال بابت خرید گندم به کشاورزان این استان پرداخت شده است.
خلیل نیکشاد افزود: تاکنون بیش از 100 هزار تن گندم کشاورزان که عمدتا سه شهرستان منطقه مغان در شمال استان اردبیل را شامل می شود خریداری شده و دریافت محصول
تولیدی همچنان در جریان است.
وی پیش بینی کرد که امسال بیش از 460 هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شود.

** رضایت مسئولان شهرستان های مغان از روند خرید محصولات زراعی کشاورزان
در این حال فرمانداران سه شهرستان بیله سوار، پارس آباد و گرمی مغان در گفت و گو با ایرنا با تشریح روند تولید و خرید محصولات کشاورزی بویژه گندم از نحوه خرید و پرداخت مطالبات کشاورزان ابراز رضایت کردند.
حسن قبادی فرماندار بیله سوار مغان با اعلام اینکه 12 مرکز برای خرید محصولات کشاورزی بویژه گندم تولیدی کشاورزان این شهرستان دایر شده است گفت: پیش بینی می شود امسال بیش از 150 هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان خریداری شود.
وی اضافه کرد: کشاورزان محصول گندم خود را تا سقف 10 تن به مراکز خرید درشهرستان بیله سوار که مباشر آن بر عهده تعاون روستایی و جهاد کشاورزی می باشد ارائه داده و بیش از 10 تن نیز به مرکز سیلوی روح کندی تحویل داده می شود.
وی افزود: برای تشویق گندم کاران جهت تحویل گندم به مراکز دولتی، شرکت بازر گانی دولتی در برابر تحویل هر کیلوگرم گندم به سیلوی روح کندی 150 ریال کرایه حمل پرداخت می کند.
قبادی در عین حال تاکید کرد که کشاورزان قبل از تحویل محصول به مراکز خرید باید در سامانه یکپارچه جهاد کشاورزی ثبت نام کنند تا روند تحویل محصول گندم آنها تسهیل شود.
در این حال مدیر جهاد کشاورزی بیله سوار با اشاره به خرید محصول کلزا از کشاورزان گفت: کلزا در چهار هزار و 100 هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان کشت شده بود و هم اکنون برداشت محصول در جریان است.
ربعلی جهانی، با بیان اینکه امسال پیش بینی می شود بیش از هشت هزار تن محصول کلزای مازاد بر نیاز از کشاورزان خریداری شود افزود: 2 مرکز خرید دراین شهرستان محصول کشاورزان را خریداری کرده و برای روغن کشی به اردبیل و استان‌ های دیگر منتقل می‌شود.
به گفته وی، قیمت تضمینی خرید کلزا 28 هزار و 660ریال با رطوبت 10 درصد اعلام شده و با افت 2 درصد ناخالص و حداکثر رطوبت قابل خرید این محصول نیز 20 درصد می باشد.
فرماندار پارس آباد مغان نیز با پیش بینی تولید 150 هزار تن گندم و جو در این شهرستان از روند خرید این محصولات از کشاورزان ابراز رضایت کرد.
علی علایی افزود: تاکنون 25 هزار تن گندم در 10 مرکز خرید تضمینی گندم شهرستان خریداری شده است.
وی با بیان اینکه کشاورزان نگران بهای گندم خود نباشند بر تسریع در ارائه لیست کشاورزان به بانک کشاورزی جهت پرداخت به موقع بهای محصول کشاورزان و هماهنگی و برنامه ریزی دقیق برای آهنگ حمل تاکید کرد.
فرماندار گرمی مغان نیز با اشاره به تولید 85 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این شهرستان از روند خرید محصولات کشاورزان ابراز رضایت کرد.
ابراهیم امامی گفت: درسال زراعی جاری حدود 70 هزار هکتار گندم، 10 هزار هکتار جو و هفت هزار هکتار حبوبات در شهرستان کشت شده و محصول تولیدی کشاورزان در چهار نقطه از شهرستان شامل مرکز خرید سیلو، مرکز خرید پرچین، عاونی گرمی و تعاونی انگوت خریداری می شود.
وی همچنین اظهار کرد: با توجه به سطح زیر کشت قابل توجه عدس در این شهرستان و جلوگیری از نوسانات قیمت عدس تولیدی کشاورزان در منطقه پیشنهاد خرید تضمینی عدس و ارائه راهکارهای لازم در این زمینه توسط سازمان جهاد کشاورزی استان ضرورت دارد.
به گزارش ایرنا، استان اردبیل دارای 225 هزار هکتار اراضی آبی ، 515 هزار هکتار اراضی دیم و 38 هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش 4.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی ، باغی و دامی را تولید می کند.
تنوع اقلیمی ، وجود کشت و صنعت ها ، دشت های حاصلخیز ، 120 هزار بهره بردار ، 4.2 میلیون واحد دامی ، عشایر ایل سون ، سدهای ذخیره آب ، تولید چهار درصد از محصولات کشاورزی کشور ، نقش 28 درصد بخش کشاورزی در تولید ناخالص و نقش 38 درصدی بخش کشاورزی در جمعیت شاغل استان از جمله قابلیت های مهم کشاورزی استان اردبیل است.
استان اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس ، رتبه اول تولید کلزا ، رتبه دوم تولید سیب زمینی ، رتبه سوم تولید عسل ، رتبه پنجم تولید چغندر قند ، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.
گزارش : گیتی طالبی
6018/6016